כך מתעללת המדינה בעובדי ה-"כתף אל כתף" בתחום המיחשוב

חלק מעובדי המיחשוב של הממשלה מועסקים לא כעובדי מדינה, אבל גם לא דרך חברות קבלן ● אחד מהם, אמיר שר, מועסק כך כבר חמש שנים, בשכר קרוב למינימום וללא העלאה במשכורת

על הממשלה ליצור את החיבור בין השירותים הדיגיטליים והפרונטליים שהיא נותנת לאזרח

מערך המיחשוב של הממשלה מורכב בחלקו הגדול מעובדים שמועסקים במשרדי הממשלה במשך שנים רבות, אולם עד היום לא נחשבים כעובדי מדינה.

יש לתפקיד שלהם הגדרה מתחכמת: "עובדי כתף כל כתף". הם לא עובדים של המדינה אלא מבצעים את משימותיהם "כתף אל כתף" עם עובדיה. זהו סוג של עקיפה אלגנטית, או לא, של הוראות נציבות שירות המדינה, שאוסרות על קליטת עובדי קבלן, אבל על פי הסכמים קודמים בין ההסתדרות לממשלה, הם לא מוגדרים כך, אלא, כאמור, עובדי "כתף אל כתף". עובדים אלה מועסקים במסגרת מכרז של מינהל הרכש הממשלתי באגף החשב הכללי במשרד האוצר, שפרסם שישה מאגרים של ספקים על פי אשכולות.

במסמך שפרסם לפני כמה שבועות מרכז המחקר והמידע של הכנסת על העובדים שאינם עובדי מדינה במשרדי הממשלה, לבקשתה של ח"כ מרב מיכאלי, יש פרק קצר מאוד על תחום המיחשוב. מדובר בקושי בפסקה אחת בקושי מתוך 15 עמודי הדו"ח. הסיבה היא פשוטה: השורה התחתונה של הדו"ח היא שאף אחד לא יודע באמת כמה עובדי "כתף אל כתף" בתחום המיחשוב יש במשרדי הממשלה.

"עובדי המיחשוב הוגדרו בחוק קבלני כוח אדם או עובדי קבלן שירותים. אם הם עובדי קבלן, המעסיק בפועל אינו חייב לקלוט אותם כעובדים מן המניין בתום תשעה חודשי עבודה", נכתב בדו"ח. הסיבה לכך היא שעובדי המיחשוב הוחרגו מהסכמים שנחתמו בין ההסתדרות לממשלה לגבי עובדי ניקיון ושירותים. בפברואר 2012 הסכימו הצדדים להמשיך את המשא ומתן לגבי עובדי "כתף אל כתף" בתחום המיחשוב, אבל עד עכשיו הוא לא הסתיים.

כותבי המחקר פנו למינהל הרכש על מנת לקבל נתונים על מספר עובדי המיחשוב במשרדי הממשלה וביחידות הסמך, וביקשו לדעת איזה גוף מפקח עליהם. "גם לאחר בקשות חוזרות¸ לא נמסרה לנו תשובה", כתבו בדו"ח.

הכנסת עצמה מעסיקה לא מעט אנשי מיחשוב באמצעות ספקים, אולם היא עושה זאת בצורה ישירה, ולא דרך מינהל הרכש. עורכי המחקר ביקשו להתחקות בנושא זה גם אחרי הפרלמנט שלנו והתשובה שהם קיבלו מעמיתיהם עובדי הכנסת הייתה: "לכנסת אין מעקב אחרי כוח האדם של חברת המיחשוב. החברה נותנת לכנסת שירות ומקבלת תמורה לפי תפוקה, ללא תלות במספר העובדים. השורה התחתונה: אף אחד בממשלה לא יודע להגיד כמה עובדי 'כתף אל כתף' עובדים בממשלה בתחום המיחשוב".

תשובות לא מקריות
התשובות שקיבלו עורכי המחקר אינן מקריות והן לא תוצאה של רשלנות של פקיד. מזה שנים מבססת הממשלה את פעילות המיחשוב שלה על עובדי קבלן, מיקור-חוץ ו-"כתף אל כתף". חלק מהם מכהנים בתפקידים בכירים, ניהוליים, ויש להם גישה למידע רגיש על האזרחים וסיווג ביטחוני גבוה ביותר. לכאורה, הם מחויבים לציית לכללים הנוגעים לכך, אבל הם לא חתומים על מסמכים שעובדי מדינה מחויבים להם בהקשר זה.

אלא שזאת לא הבעיה העיקרית. השערורייה המתמשכת באה לידי ביטוי בפערי השכר הקיימים בין שני עובדים באותו משרד ממשלתי ואף באותו חדר – האחד עובד מדינה והשני עובד "כתף אל כתף" או עובד קבלן. נכון שלעתים הפערים נוטים לטובת עובדי הקבלן, אבל בדרך כלל הם לטובת עובד המדינה. הדבר בא לידי ביטוי בעיקר בהטבות סוציאליות, ימי חופשות והפרשות לפנסיה.

בתחילת החודש שעבר קיימה ועדת העבודה והרווחה של הכנסת דיון בנושא עובדי הקבלן במשרדי הממשלה. בדיון השתתף, בין היתר, אמיר שר, שמועסק ברשות המיסים מזה חמש שנים מטעם טלדור. יחד עימו מועסקים כך עוד 10 עובדים.

היו"ר, ח"כ חיים כץ, הדף ניסיונות של נציג הממשלה למנוע משר לדבר. בתשובה לשאלתו אמר העובד כי הוא משתכר כ-5,000 שקלים לחודש. כלומר, לא הרבה יותר משכר מינימום.

אבל זה לא הכול: שר סיפר כי חלק מהעובדים המועסקים דרך טלדור ותיקים במשרדי הממשלה, יותר מאשר חמש השנים בהן הוא מועסק כך, וציין שמזה שלוש שנים אין לו כלל חוזה העסקה. האמתלה להעסקתו היא "פרויקט מיחשוב". "איזה פרויקט מיחשוב לוקח חמש שנים?", שאל במהלך הדיון. "בנוסף, איפה נשמע דבר כזה שעובד לא מקבל העלאה במשכורת במשך חמש שנים?"

כץ השיב לו כי עם כל הרצון הטוב, הוועדה לא יכולה לספק לו תשובות, אלא לאשר הצעות חוק, לדון בדברים, להציע הצעות ולפקח על יישומן.

זה כמובן לא עוזר לשר ולעוד כמה מאות עובדי "כתף אל כתף" שמועסקים באגפי המיחשוב בממשלה אבל "נהנים" מכתף קרה מאוד מצד המדינה בכל מה שקשור לתנאי העסקתם.

ואם מישהו מכם, הקוראים, יגלה במקרה כמה עובדי "כתף אל כתף" יש במשרדי הממשלה באמת, שיספר לח"כ מרב מיכאלי – ולנו, כמובן.

תגובות

(5)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. דני

    אני עובד מדינה בתחום המחשוב מעל 20 שנה ! אין תקנים לאנשי מחשוב, מכרזים שהיו נכתבו לפני עשרות שנים לא רלוונטיים, וגם הדרגות מאוד נמוכות עם שכר בסיסי, לי אישית נמאס, ושוקל ללמוד מקצוע אחר. בקיצור אנשי מחשוב יקרים, באמת שאין לכם מה לחפש בשרות המדינה, תעשו טובה לעצמכם ותחפשו במקום אחר.

  2. אלמוני

    גם אני ועוד 30 שעובדין איתי יחד בדיוק באותו המצב פשוט חרפה מה שאנחנו עוברים כאן אני מתחרט שלא ירדתי מהארץ כשהייתה לי הזדמנות לעשות זאת . אני רק מקווה מאוד שאולי איי פעם כי כבר אין לי אמון בשרי הממשלה כל אחד מבטיח דברים מכאן להודעה חדשה ולא קורה כלום ! שמישהו ישים לב לצעקות עובדי המחשוב האזוקים אצל חברות כח אדם ואולי איי פעם נגיב עם תקווה בלב ולא בלב מלא ייואוש .

  3. מכירה את מחשוב -כנסת

    שלום וברכה! עדכון, לפחות לגבי הכנסת. ביחידת המחשוב מועסקות כיום, בחוזה חשכ"ל צוות של שש. אם אין דרך להיטיב את מצבן, לפחות שיודע לציבור שגם הכנסת היא חלק מהפארסה הזו. ולגבי מספרים בשאר היחידות? וכי יש בעיה ללכת ולשאול? רק במשרד החוץ יש לפחות 100... שיתביישו מההתעלמות המגוחכת הזו...

  4. גולן

    גם אני ברשות מקרקעי ישראל... אותו דבר... 9 שנים ולא קיבלתי שקל תוספת במשכורת! המדינה עושקת לאור יום את עובדי הקבלן מתחום המחשוב. בושה!!!

  5. אירינה לובקי

    שלום , אני עובדת במנהל מקרקעי ישראל 16 שנים במשכורת דומה למשכורתו של אמיר שר. באגף מידע שלנו בערך 70-80 עובדי מיחשוב המעוסקים בשיטות הנ"ל.

אירועים קרובים