דפנה נוף, מרכז השלטון המקומי: "מתקפת סייבר יכולה להיות חזקה יותר מפצצת אטום"

"מרכז השלטון המקומי צריך להיערך למתקפות סייבר", אמרה נוף, ראש מינהל ההדרכה במרכז השלטון המקומי ● לדבריה, "בכל שנה, החממות הטכנולוגיות מייצרות 85 חברות חדשות, אבל השלטון המקומי מתקשה להדביק את הקצב"

"יש לנושא הטכנולוגי חשיבות רבה. מהפכת הסייבר הוסיפה מימד חדש, נוסף על האוויר, הים והיבשה, ומתקפה עליו יכולה להיות חזקה יותר מפצצת אטום. אנחנו צריכים להיערך לכך", אמרה דפנה נוף, ראש מינהל ההדרכה במרכז השלטון המקומי. לדבריה, "המרכז יצא ביוזמות שונות של ערים חכמות, מה שדורש ניהול נכון של מערך הגנה יעיל ומוסדר, כדי שהשירות לתושב יונגש בצורה חכמה יותר".

נוף אמרה את הדברים בכנס השנתי של פורום המנמ"רים ברשויות המקומיות, שנערך בקיבוץ הגושרים בהשתתפותם של כ-130 מנמ"רים ועובדי מיחשוב מהשלטון המקומי.

היא ציינה כי "מינהל ההדרכה של השלטון המקומי שם לו כיעד משמעותי לחבר אנשים. הוא אמון על השבחת הידע והמקצועיות בשלטון המקומי ומבצע כנסים וקורסים רבים בנושאים רבים, ברחבי הארץ. בשנה שעברה, למשל, ערכנו 50 כנסים".

"מדינת ישראל קטנה אמנם, אך יש לה הישגים רבים", סיכמה נוף. "שיעור היזמות בישראל הוא בין הגבוהים בעולם. בכל שנה, החממות הטכנולוגיות מייצרות 85 חברות חדשות, אבל יש דיסוננס בין עובדה זו לבין היכולת שלנו, בשלטון המקומי, להדביק את הקצב".

"יש פערים בין הרשויות המקומיות בתחום מערכות המידע"
איתי חוטר
, סמנכ"ל כלכלה במרכז השלטון המקומי, אמר כי "אנחנו רואים חשיבות מאוד גדולה בתחום מערכות המידע ותומכים בקידומן בשלטון המקומי. לצערנו, ההטרוגניות בין הרשויות המקומיות גדולה מאוד ויש ביניהן פערים גדולים מאוד. אנחנו מנסים לסייע ככל הניתן כדי לחזק את התחום הזה, בעיקר בפן הטכנולוגי. הטכנולוגיה תומכת בתחום הכספי ולא בכדי הטיפול בה במרכז השלטון המקומי נמצא ביחידה הכלכלית".

הוא ציין כי שיתוף הפעולה בין מרכז השלטון המקומי לממשל זמין במשרד האוצר נמצא ברגרסיה, אחרי שהיה נדמה שהנושא עלה על דרך המלך. לדבריו, "אחת הסיבות לכך היא עזיבתה של כרמלה אבנר, המנמ"רית הממשלתית. יכול מאוד להיות שנוכל להמשיך את התהליך הזה עם היבחרו של מנמ"ר חדש לממשלה".

עם זאת, לדבריו, חלה התקדמות בתיאום בין שני הגופים "באמצעות תיקון בוועדה במשרד האוצר שמאשרת התקשרויות של משרדי הממשלה עם גופים שונים ללא מכרז. בתוך עבודת הוועדה, נדרש הגוף או המשרד המבקש את הפטור לציין בגוף הבקשה האם להתקשרות יש זיקה לשלטון המקומי או למי מהרשויות המקומיות. במידה שכן, על הוועדה לדרוש לדעת האם היה לפני הגשת הבקשה קשר בין הגוף המבקש לשלטון המקומי".

ככלל, ציין חוטר, "אין למנמ"ר הממשלתי מספיק שיניים ויכולות אכיפה מול משרדי הממשלה השונים, מה שמביא למצב במסגרתו המנמ"רים השונים של משרדי הממשלה עצמאיים בשטח. ניסינו להגיע למצב שבו, באמצעות המנמ"ר הממשלתי, נפעל מול גוף אחד בשלטון המרכזי. יש למשרדי ממשלה שונים ממשקים רבים בתחומי המיחשוב והטכנולוגיה בכלל עם הרשויות המקומיות ונכון שידברו אתנו לפני שתוכנית התקשוב הממשלתית תשודרג".

חוטר אמר כי "קיבלנו הבטחה שחוזר מנכ"ל משרד הפנים יכלול את התפקידים בתחום מערכות המידע, אולם פורסם חוזר שלהפתעתנו לא כלל זאת. הגבנו על כך בזעם רב".

עוד נושא שמעסיק את מרכז השלטון המקומי הוא המגבלות שחלות על הרשויות המקומיות בשימוש במערכת מימד לצורכי חינוך ורווחה. "ההשלכות של זה ברורות", אמר חוטר. "זו מכת מוות לתחומים רבים ברשויות המקומיות, כמו הגבייה, הגזברות ותחומים נוספים של חינוך ורווחה. אנחנו מנסים לפתור את הבעיה באמצעות ועדה משותפת עם עמוס ארבל, יו"ר הוועדה להעברת פרטי מידע ברשות האוכלוסין".

חוטר ציין שיתוף פעולה נוסף בין השלטון המרכזי לזה המקומי בתחום הרווחה, והביע תקווה לשיתוף פעולה דומה בתחום החינוך. "יש לנו שיתוף פעולה מצוין עם משרד הרווחה בנושא הטכנולוגי ואנחנו מקווים לצאת לדרך חדשה עם המנמ"ר החדש של משרד החינוך, עופר רימון", אמר.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים