חזרה לצמיחה מתונה

התחזית של STKI מעידה ש-2014 תהיה בסך הכול שנה טובה ● לא נראה עליות באחוזים עצומים, אבל מצד שני נתרחק מהשנים הרעות שכולנו רוצים לשכוח

התחזית השנתית של ג'ימי שוורצקוף, שסוקר את שוק ה-IT, כוללת מספר ממצאים מעניינים: ראשית, בשנת 2014 אנחנו צפויים לחזור לצמיחה חיובית, של 4.7%, לעומת הצמיחה השלילית שחווה השוק ב-2013, בהיקף של כמעט 7%. מהתחזית שלו עולה משהו לא פחות חשוב: למרות נתוני הצמיחה השלילית, חלק גדול מהתחזיות השחורות שצפו מומחים למיניהם לגבי עוצמת ההאטה והמיתון בשנה שעברה לא התממשו.

אם מנתחים את המספרים הרבים ששוורצקוף והאנליסטים שלו הרעיפו על משתתפי הכנס השנתי של STKI, הרי שבסך הכול, 2013 הייתה שנה לא רעה בכלל. לא ראינו בה מיזוגים דרמטיים בין עשרת השחקניות המובילות הפועלות בשוק האינטגרטורים, שמהווים עדיין אחד ממוקדי הפעילות המרכזית של הענף. היו ויש עדיין משאים ומתנים, אבל משחק הכיסאות המתבקש בין החברות הגדולות המובילות בטבלה של שוורצקוף לשחקניות הקטנות יותר לא התממש. הסיבות מגוונות, אבל הן קשורות למספרים ש-STKI סיפקה: ההאטה הייתה מתונה, במגזרים מסוימים, והיא לא הביאה למצב שבו חברות גדולות ומשמעותיות הצליחו לרכוש חברות אחרות, בולטות לא פחות. בתחילת 2014 פורסמה רכישת החברה לאוטומציה על ידי One1, שמדורגת שלישית בטבלה, וההשפעה שלה על כלל הטבלה לא ברורה.

גם במשחק הכיסאות בין האינטגרטורים הגדולים לא חל שינוי מהותי. מטריקס ממשיכה להוביל את השוק ואחריה מלם. גם יתר החברות שמרו על מקומן, מה שמלמד ששוק ה-IT יכול להיחשב יציב, שוק שחווה פה ושם שינויים מבניים שמתבקשים מעצם התקופה או משינויים טכנולוגיים.
מקובל בעולם להשוות את תחזית הצמיחה של שוק ה-ICT עם תחזית הצמיחה הלאומית של המשק. משרד האוצר צופה כי הצמיחה הכוללת תעמוד בשנה הנוכחית על 3.1% (נתון לא חיובי במיוחד) וענף ה-IT יצמח קצת יותר. היו תקופות שבהן הצמיחה של ה-IT הייתה פי שניים או פי שלושה מהצמיחה של המשק כולו, אבל הנתונים של STKI מראים שכיום הצמיחה בו היא פחות או יותר כמו הצמיחה הכללית במשק.

נתון שיש לשים לב אליו הוא גידול חלקו של המגזר הציבורי בסל המכירות של הספקיות וחברות השירותים. על פי STKI, חלקו של מגזר זה הוא 32.3% – יותר ממגזרים עסקיים אחרים, כמו פיננסים, תעשייה ותחבורה. ברמת המקרו-כלכלה, דומיננטיות של שוק ציבורי ממשלתי בשוק ה-IT, או בכל מגזר זה, היא לא תופעה חיובית, מאחר שהיא מלמדת על שני דברים: האטה בתחומי ליבה אחרים של שוק ה-IT (ירידה בולטת בבנקאות) ומגמה לא בריאה של תלות ספקים בגורמי ממשלה – עובדה שיש לה השלכות בהיבטים של דמוקרטיה, שוק חופשי ושליטה במשאבים שממשלה צריכה להגביל את עצמה.

ברמה המקומית, הסיבה לגידול הצפוי במגזר הציבורי היא העובדה שבשנים הקודמות הסתמן קיפאון מוחלט בהשקעות בפרויקטי תקשוב בממשלה. הקמת מטה התקשוב הממשלתי לוותה בתקווה שהממשלה תזרים לשוק מכרזים ותקציבים רבים, אבל מה שקרה הוא בדיוק ההיפך. הממשלה החדשה קיצצה בתקציבים ונטרלה את יכולת התפקוד של המטה, מה שהביא להתפטרותה של כרמלה אבנר ולהשארת ה-IT הממשלתי ללא מנהל. גם גורמי המיחשוב הממשלתיים האחרים נאלצו לספוג קיצוץ או הקפאה. לכן, התחזית של STKI על שינוי מגמה היא בשורה טובה לספקים שעובדים עם הממשלה ונורה אדומה חזקה לאלה שעדיין לא החלו לעבוד עם המגזר הציבורי. שוורצקוף התייחס בדבריו לנושא ואמר: "מי שלא יהיה במגזר הציבורי עלול למצוא את עצמו מחוץ למשחק".

עוד נתון מעניין שעולה מהתחזית מצביע על כך שהתוכנה עדיין תהיה הדומיננטית בשנה הבאה והיא תגדל קצת יותר מהחומרה. זאת על אף שאנחנו חיים בעידן של תשתיות, ענן ודטה סנטרים. מילות באזזז כמו סלולר ורשתות חברתיות ימשיכו להדהד באוזני המנמ"רים בארגונים הגדולים, אבל עדיין לא יעברו את סף ה-20% מסך כל פעילותם. לכן, מי שעוסק בתחום זה ורוצה למכור לארגונים את העידן הדיגיטלי – כדאי שייכנס לפרופורציות. צפויה בתחום זה צמיחה, אבל לא "מכה" שתשנה לו משמעותית את שורת הרווח.

השורה התחתונה: התמונה שמצטיירת מהמחקר המעמיק של STKI מלמדת ש-2014 תהיה קצת יותר טובה מקודמתה ותמחק את אווירת הנכאים שקפצה על כמה גורמים, בעיקר ספקים מתחומים שונים. אנחנו עדיין רחוקים מבועה ומגאות, אבל ללא ספק מתרחקים מהשנים הלא טובות, שכולנו רוצים לשכוח.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים