תא"ל (מיל') פרופ' חיים אשד, המולמו"פ: "צריך לחבר בין סייבר, חלל, ננו-טכנולוגיה ורובוטיקה"

"צריך לחקות את ההשקעות שהביאו להצלחה של ישראל בננו-טכנולוגיה לשאר התחומים ולעשות אינטגרציה ביניהם", אמר תא"ל (מיל') פרופ' אשד, יו"ר ועדת החלל של המועצה הלאומית למחקר ולפיתוח, בראיון לרגל יום המדע ● לדבריו, "חיבור בין התחומים נותן יותר מאשר כל אחד מהם; השלם גדול מסך חלקיו"

"ישראל חזקה בארבעה תחומים: חלל (לוויינים זעירים), ננו-טכנולוגיה, סייבר ורובוטיקה. הגיע הזמן להשקיע בחיבור בין התחומים הללו, כדי לא לאבד את ההשקעות שביצענו בכל אחד מהם", כך אמר תא"ל (מיל') פרופ' חיים אשד. הוא אמר בראיון לאנשים ומחשבים שנערך לרגל יום המדע הבינלאומי, החל היום (ד'), כי "בעוד בננו-טכנולוגיה ההשקעות כבר הבשילו, בתחומים האחרים עדיין נדרשת השקעה בשיווק, אבל הדבר הכי חשוב הוא שנשיג ערך מוסף גבוה משילוב של ארבעת התחומים. צריך לחקות את ההשקעות שהביאו להצלחה של ישראל בפיתוחי ננו-טכנולוגיה גם לשאר התחומים ולעשות אינטגרציה ביניהם".

בעברו שימש תא"ל (מיל') אשד ראש מנהלת החלל במשרד הביטחון ופרופ' במכון אשר לחקר החלל בטכניון, וכיום הוא משמש יו"ר ועדת החלל במועצה הלאומית למחקר ולפיתוח (מולמו"פ) וחבר הוועדה המנחה של סוכנות החלל הישראלית.

"בסייבר אנחנו פורצי דרך", ציין. "זה תחום שאנחנו עוסקים בו יותר מ-20 שנה, גם אם בעבר לא קראנו לו סייבר. עם זאת, מערכת הביטחון השקיעה בהפיכת טכנולוגיות צבאיות לטכנולוגיות דו שימושיות, שאפשר לשווק אותן החוצה, אבל אנחנו עוד לא שם".

"התחום שאולי ירוויח יותר מכך מהמיזוג הזה הוא הלוויינים הזעירים, שבהם משתמשים בין היתר ברכיבי ננו-טכנולוגיה, רובוטיקה וכמובן – אבטחת מידע", הוסיף אשד. "דוגמה נוספת לשיתוף פעולה שכזה היא שימוש בננו-רובוטים, כלומר – רובוטים זעירים ביותר שייכנסו לתוך הגוף, יסתובבו בו ויתקפו תאים סרטניים או יתקנו סינפסות פגומות. נדרש תיאום בין הרובוטים, משום שיכול להיווצר מצב שאחד מהם יצטרך להטעות את התא הסרטני בעוד האחרים יתקפו את הגידול".

לדבריו, "משרד המדע תומך מאוד בפיתוחים הרב תחומיים הללו. עכשיו הגיע הזמן למסחר את כל הטכנולוגיות הללו. בתחום הלוויינים הזעירים פועלת תוכנית לאומית ואני מעריך שעוד שנתיים או שלוש נגיע למצב שבו ניתן יהיה למסחר את הטכנולוגיה".

אשד התייחס גם לטענות לפיהן מעט מדי תלמידים ניגשים לבחינות הבגרות בתחומי הטכנולוגיה והמיחשוב. "זה מתחיל להשתנות", אמר. "קיימנו רבי שיח בנושא ואנחנו מנסים לחבר בין כל הגורמים". הוא ציין כי שר החינוך, הרב שי פירון, "מבין עניין ומשתף פעולה".

לסיכום אמר אשד כי "חיבור של כל אחד מארבעת התחומים הגדולים הללו – חלל, ננו-טכנולוגיה, סייבר ורובוטיקה – נותן יותר מאשר כל אחד מהם בנפרד. השלם גדול מסך חלקיו. חבל שנפסיד את היתרון הזה, אחרי שכבר הפסדנו 10 שנים ותמיכת הרשויות נתונה. יש התעוררות והחיבור הזה יגרום למדינה לפרוח".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים