עתירה מנהלית – על מה ולמה? ולמה זה מעניין אתכם בכלל?

מקרה מכעיס במיוחד מדגים את הכלים החזקים שיש לאזרח הקטן מול הרשויות

הפעם אני רוצה להציג כלי שרבים אינם מכירים – עתירה מנהלית.

ואתחיל בסיפור – הגשנו לפני החג עתירה מנהלית כנגד מועצה וראש מועצה, אשר בשטחם בשנים האחרונות יש הרבה פרוייקטים של הפשרת קרקע להקמת בתים פרטיים. מאות רוכשי מגרשים מדי שנה – שכונות שלמות. אנחנו מייצגים קבוצה של רוכשים – המדובר בסך הכול ב-250 רוכשים אשר רכשו בשנים 2008-2009 מגרשים להקמת בתיהם.

אבל מאז ועד היום המועצה, שנמצאת בסחבת איומה, לא השלימה את עבודות הפיתוח – ביוב, כבישים, וכדומה, ועל כן היא לא מנפיקה לדיירים היתרי בנייה (וכמו בכל אופרת סבון – עכשיו מגלים שהחברה הקבלנית קיבלה את העבודה בלי מכרז, שמסיבה עלומה המועצה לא מפעילה סעיף שקיים לה בחוזה שמאפשר להעיף את הקבלן בכל רגע נתון, ועם קצת מזל נגלה עוד מעט אולי גם שראש המועצה נשוי לטרקטוריסט הראשי של הקבלן או משהו כזה).

ככה שעברו למעלה משש שנים, אותם רוכשים שרכשו בית למשפחה כשהילדים היו בני עשר, תיכף מלווים את הילדים לגיוס, ובית עוד אין, ולא נראה באופק – גם כי לפני שבועיים הקבלן שמבצע לאיטו את הפיתוח, ושנשאר לו בערך חודש עבודה לסיום חלק א' של הפיתוח, החליט שהוא מפסיק לעבוד, כי המועצה לא שילמה לו מספיק לדעתו.

וכדי שלא יהיה ספק – מה שהמועצה אמורה לשלם לו זה כספים שנגבו מהדיירים, שלא חס וחלילה מישהו יחשוב שהמועצה צריכה להכניס ידה לכיסה היא – להיפך, היא עושה הרבה כסף על הפשרת ומכירת המגרשים הללו. רק שהקבלן חושב שהכספים הללו שהמועצה לקחה הלכו למקומות אחרים, והאמת – יש מצב שהוא צודק (אני מעדיף לא לשאול).

אה, ורק כדי שיהיה ברור – אין שום דבר בחוק שמחייב שעבודות הפיתוח יושלמו כדי שניתן יהיה לתת היתרי בנייה – סתם רעיון משונה של ראש המועצה. אותו אדם שצריך לחתום עליהם. וכדי להפוך את החגיגה ליותר מעניינת, המועצה כבר גבתה היטלי בנייה ופיתוח, מאותם רוכשי מגרשים שהיא לא נותנת להם רשות לבנות.

כך שאחרי שש שנים נמאס לדיירים, והם הגיעו אלינו. לעתירה מנהלית – פנייה דחופה לבית המשפט שיחייב את ראש המועצה להנפיק לדיירים היתרים באופן מיידי, ויאלץ את המועצה לגרום לקבלן לסיים את חלק א' של הפיתוח, או להחליף אותו.

עתירה מנהלית היא הליך שיכול להיות מאוד מהיר, והתוצאה שלו יכולה להיות מאוד אגרסיבית, גם לרשות וגם לבעלי תפקידים ברשות. בית המשפט מאוד לא סובלני לצד הרשות כשהאזרח הקטן נפגע מפעולות הרשות. לא ממש הליך מהנה לרשות. זה הליך שניתן להגיש כנגד כל רשות ציבורית, אשר בגלל מעשה או מחדל שלה נגרם נזק לאזרח. הליך שבדרך כלל מוגש בענייני ארנונה, חינוך, ועדות בנייה וכדומה.

גם מקבלי ההחלטות ברשות יודעים את מה שאנחנו יודעים על עתירה – ולכן לפני ההגשה שלה לבית המשפט, ביום חמישי האחרון, העתירה הונחה ברוב כבוד והדר על שולחנו של ראש המועצה טרם הגשתה, (טוב, לא בדיוק הונחה ברוב כבוד – הוא די ברח מהמשרד שלו כשהגעתי להניח אותה, אז הושארה אצל המזכירה יהיה יותר מדויק) עם אולטימטום.

אני עוד לא יודע להגיד לכם אם זה הצליח, או שבינתיים אחרי הורדת הטור למערכת הוגשה העתירה לבית המשפט – בסוף השבוע הודיע לנו עורך הדין המיוחד שהמועצה שכרה לצורך כך (נחשו מי ישלם את שכרו בסוף? היתר בנייה פרס לכל מי שמנחש), שבקרוב מאוד תהיה הודעה רשמית. אישית אני מאמין שלא נצטרך להגיש את העתירה לבית המשפט, אבל מבטיח לעדכן בטור הבא.

אז מה למדנו פה? שיש כלי שניתן להשתמש בו כשגוף ציבורי עושה לכם עוול – מעין "מיני בג"צ", יותר זול ויותר מהיר, ומאפשר לקבל מרשות ציבורית מה שאתם חושבים שמגיע לכם ממנה.

אה, בינתיים למדתי גם לדעת, שבאותה מועצה, יש עוד קבוצות תושבים שקנו בתים, לדוגמא הקבוצה שקנתה ב 2010 (אז עוד באמת אין להם מה להתלונן), והמועצה כמובן גבתה מהם את היטלי הפיתוח, אבל לדברי התושבים הודיעה להם בשלב יותר מאוחר שהם בכלל לא מתחילים את הפיתוח, כי אין להם כסף. (והשאלה היא כמובן – לאן נעלם הכסף ששילמו התושבים הללו ואשר אמור היה לממן את הפיתוח?)

לאלוהי הרשויות המקומיות פתרונים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים