יבמ שברה שיא גינס: הפיקה את שער המגזין הקטן בעולם

החברה הדפיסה את עטיפת המגזין National Geographic Kids באמצעות טכנולוגיה של החברה להדפסה מיקרוסקופית תלת ממדית ● השער קטן כל כך, עד ש-2,000 עותקים של העטיפה ייכנסו לתוך גרגר מלח בודד

הדבר הבא: תלת מימד. אילוסטרציה: אימג'בנק

יבמ (IBM) שברה שיא גינס לעטיפת המגזין הקטנה ביותר בעולם, לאחר שהדפיסה את עטיפת המגזין National Geographic Kids באמצעות טכנולוגיה של החברה להדפסה מיקרוסקופית תלת ממדית. הגודל, 11×14 מיקרונים, הוא קטן כל כך, עד ש-2,000 עותקים של העטיפה ייכנסו לתוך גרגר מלח בודד.

על מנת להדפיס את התמונה הממוזערת המציאו המדענים של יבמ "איזמל" זעיר, בעל ראש סיליקון ניתן לחימום, שמסתיים בקצה זעיר וחד פי 100,000 בהשוואה לעיפרון רגיל. בעזרת החוד הזה, שיוצר קווים ומטביע צורות בקנה מידה מיקרוסקופי, נדרשו רק 10 דקות ו-40 שניות על מנת לצרוב את תמונת השער הממוזערת של המגזין אל תוך פולימר פלסטי.

תהליך הייצור של התמונה מחייב לחמם את חוד האיזמל הננו-מטרי עד לטמפרטורה של 1,000 מעלות צלזיוס. האיזמל מותקן בקצה זרוע, שסורקת את פני המשטח המיועד לעיצוב, במקרה זה פולימר, שפותח במיוחד על ידי הכימאים של יבמ. הפיתוח בוצע ברמת דיוק של ננו-מטר בודד, שהוא אחד חלקי מיליון מילימטר. שילוב של חום וכוח מאפשר לחוד להסיר שכבה דקה של חומר במתכונת מוגדרת מראש, ולפעול כ-"כרסומת ננו-מטרית", או כמכונת הדפסה תלת ממדית ברמת דיוק גבוהה במיוחד. כמו במכונות הדפסה תלת ממדית רגילות, גם כאן אפשר לבנות מבנים בתלת מימד באמצעות שליטה ברמת הלחץ או מעבר חוזר על נקודות מסוימות.

המדענים של יבמ עם המודל של העיתון הממוזער

הטכנולוגיה החדשה עשויה לשמש לבניית אבות טיפוס של טרנזיסטורים עתידיים, ובכלל זה כאלה שעושים שימוש באפקט שדה המנהרה (Tunneling field), כדי לבנות מערכות אלקטרוניות מהירות יותר וחסכוניות יותר באנרגיה לכל צורך – החל ממרכזי מיחשוב ענן ועד לטלפונים חכמים. עד סוף השנה מקווה הענק הכחול להתחיל לחקור את השימוש בטכנולוגיה חדשה זו לבניית אבות טיפוס ראשונים של טרנזיסטורים הבנויים מחומרים דמויי גרפן (Graphene – תצורה של פחמן בשכבה בת מולקולה בודדת). הטכנולוגיה אף יכולה לשמש בתגי אבטחה וזיהוי בגדלים ננו-מטריים, שימנעו זיוף מסמכים או מוצרים.

יבמ מכרה זכויות שימוש בטכנולוגיה שלה, שמוגנת בפטנט, לחברת SwissLitho, שסיפקה בחודש שעבר מערכת ראשונה למעבדה באוניברסיטת מק גיל, קנדה, שם ישתמשו בטכנולוגיה למחקר במכשירים ננו-מטריים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים