תוכן שיווקי

לקראת אירוע | השינויים בעולם האג'ייל

04/05/2014 16:26

עולם האג'ייל משתנה ומתבגר. אם בשנים עברו אמרת אג'ייל והתכוונת לסקראם, כיום יש מגוון שיטות ותחומים שצמחו כדי לתת מענה ליותר ויותר ארגונים מסוגים שונים וצרכים שונים המחפשים להפוך יותר גמישים ויעילים אל מול תנאי אי ודאות ודינמיות מתגברים והולכים.

הצורך באג'יליות הוא כבר לא נחלתם הפרטית של חברות ההייטק וגם חטיבות/מחלקות מיחשוב בארגונים קלאסיים מוצאות עצמן מחפשות פתרון לצורך לקצר את זמן הסבב לפיתוח/שינוי מערכות התוכנה בלי לפגוע ברמת האמינות והשירות. DevOps הינו תחום חדש יחסית הבא לייצר שיתוף פעולה וזרימה טובה יותר של העבודה בין ארגוני הפיתוח והתפעול תוך שילוב של גישות מוכרות מעולם האג'ייל עם מגוון כלים והתמקדות בContinuous Delivery/Deployment – היכולת להגיע מהר מאוד ובצורה אוטומטית ותדירה מכתיבת קוד כל הדרך עד לסביבת הייצור ובצורה זאת להשיג גמישות ומעגל היזון חוזר (Feedback Loop) צפוף במיוחד המאפשר לוודא שאנחנו אכן מפתחים משהו שימושי ומביא ערך כמה שיותר מהר ומוקדם בתהליך הפיתוח.

אם בעבר אג'ייל היה ממוקד בעיקר ברמת הצוות או הפרויקט הבודד בשנים האחרונות אנחנו רואים מגמה חזקה מאוד של עליית מדרגה והסתכלות כוללת יותר. הגישות להשגת Scaled Agile רבות ושונות. החל מהגישה הקלאסית המבוססת על סקראם כאבן בניין (Scrum of Scrums) דרך גישות יותר בוגרות שעדיין מבוססות על סקראם אמיתי (LeSS – Large Scale Scrum) ובשנה האחרונה עולות לכותרות ולמודעות של לא מעט ארגונים שיטות כמו Scaled Agile Framework SAFe ו-Enterprise Kanban. כל גישה מתאפיינת בהסתכלות שונה על האתגר הארגוני שבלהגיע לרמה גבוהה של אג'יליות. חלקן מגדירות לעומק את הפתרון וחלקן רק מתוות דרך. חלקן דורשות מהפכה ואז מספקות פתרון אלגנטי ופשוט וחלקן מבינות שארגונים רבים לא יכולים או רוצים לבצע מהפכות ומוכנים לחיות עם פשרות פחות אלגנטיות כל עוד הם משיגים עליית מדרגה ברמת האג'ייליות שלהם.

אג'ייל היא גישה הדוגלת באנשים מעל הכל – Individuals and interactions OVER Processes and Tools. בשנה האחרונה התרבו העוסקים בתחום שמוצאים פגם בעובדה שהטמעת גישה כזאת המדברת על התארגנות עצמית (Self Organization) מבוצעת בהגדרה ריכוזית של "בואו נעשה אג'ייל וככה זה נראה". ממספר כיוונים צצות גישות המדברות על גישת שינוי אג'ילית לכיוון אג'ייל כלומר לערב את האנשים הרבה יותר באיך להטמיע ובאיזה קצב כדי לייצר הטמעות "דביקות" יותר שהאנשים יותר מאמינים ועומדים מאחוריהן. דוגמאות בולטות בתחום הן Open Agile Adoption וPull based change. גישה קשורה מדברת על "בטיחות" (Anzeneering בהשראה מיפנית) ככח מניע בארגון לכיוון עבודה יותר אג'יילית ואפקטיבית. הגישה טוענת שהן כמשתמשים והן כמפתחי/מתפעלי תוכנה אנחנו חשופים לבעיות בטיחות (בעיקר מנטליות כגון לחץ תסכול שעמום וכד') בעקבות שיטות העבודה שלנו. ואם נקדש את הצורך בבטיחות והנאה בעבודה ונסיר מכשולים בדרך לשם נעשה הרבה דברים שיעזרו לנו להגיע לארגון גמיש ואפקטיבי יותר על הדרך.

מעניין? יובל ירט, ה-CTO בחברת אג'יילספרקס המתמחה בלעזור לחברות להיות יותר אפקטיביות באמצעות פתרונות אג'יליים, יפתח את כנס אג'ייל ישראל 2014 בהרצאה שתסקור את המגמות העדכניות בתחום האג'ייל וכן איפה אפשר להתעדכן בצורה שוטפת במגמות העיקריות בתחום. הרבה מהמגמות יכוסו בצורה מעמיקה בהרצאות השונות בכנס המתקיים ב-26 במאי במלון דיוויד אינטרקונטיננטל תל אביב.

אירועים קרובים