תוכן שיווקי

לקראת אירוע | DevOps או "אג'יל גרסה 2.0" – מי בכלל צריך את זה?

04/05/2014 17:17

הכותב: עודד תמיר, Agile Coach אג'יילספרקס

בעודני מכין החומרים לסדנת מנהלים שמטרתה לבחון את רמת המוכנות של ארגונים לממש גישת DevOps ובעת שאני עובד בהטמעת גישות ומתודולוגוית פיתוח אג'יליות עלתה אצלי השאלה – מי בכלל צריך DevOps?

אם הצורך ב"אג'יל גרסה 1.0" עדיין איננו מובן מאליו אצל חלק מהארגונים אז מדוע בכלל שירצו לשמוע על "גרסה 2.0" – DevOps?
מאחר והתשובה לשאלה זאת הייתה מהותית עבורי מיהרתי לבחון את הנושא ובחרתי לשתף בתהליך החשיבה שעברתי.
ראשית אבהיר את המהות:

גישת ה DevOps באה לשפר את היעילות של העבודה של אנשי הפיתוח (DEV) עם אנשי התפעול (OPS) על מנת לאפשר לארגון להיות אג'ילי כדי להשיג את מטרותיו העסקיות. הגישה עונה בין השאר על השאלה "כמה זמן לוקח לארגון לממש דרישה עסקית מכתיבתה כשורת קוד עד להפיכתה לפונקציונליות עובדת בסביבת הייצור?"

השאלה העסקית שנגזרת ממנה ומבטאת את התפיסה הרחבה של גישת ה DevOps היא: "כמה זמן לוקח מהרגע שעולה רעיון עסקי/שיווקי ועד שהארגון מקבל ממנו את הערך/ההכנסה הכספית הראשונה?", או בשפה אחרת "מרעיון לערך" (From Vision To Value).

ראשיתו של ה DevOps בכוונה לגשר על פער הגישות שבין יחידת הפיתוח, שדוחפת לשינויים ושיפורים במערכות, לבין יחידת התפעול, שמנסה לשמור על יציבותם. הגישור על הפער מתבצע באמצעות הטמעתו של תהליך מתמשך ורציף של העברה מפיתוח לתפעול ויצירת תהליך של משוב מהיר ואיכותי של משמעויות השינויים שבוצעו.

בהמשך גובשו טכניקות, כלים ושיטות שמטרתם להאיץ את התהליך באמצעות אוטומטיזציה החל מבניית הגרסה ה – Build, לתהליכי ההפצה, ה Deployment בסביבות השונות, היישום בפועל בסביבת הייצור, התפעול והניטור של המערכת ועד לסגירת המעגל באמצעות משוב מהיר של הלקוחות.

התפיסה הרחבה של גישת ה DevOps אינה רואה בו עוד Buzzword טכנולוגי אלא צורך עסקי אמיתי, בעל השפעה חזקה על היכולת של ארגונים לשרוד בעולם התחרותי והמשתנה, ואשר מחייבת את הארגון לשינויים בתהליכים הארגוניים, בכלים ובטכנולוגיה ובעיקר באנשים ובתרבות הארגונית.

ובאשר לשאלת המאמר – מי בכלל צריך את זה?
אין ספק שפלח השוק של ארגונים שכל עיסוקם והכנסותיהם מבוססות על השירות שהן מספקות באינטרנט או במובייל בכלל זה ארגוני Cloud Services ו Application as a Service זקוקות ליכולות אלו. החברות המובילות בתחום ועוד כבר נמצאות שם. באתר האינטרנט Flickr (אתר ידוע לשיתוף תמונות) נכתב בשבוע מסוים: "בשבוע האחרון היו 54 "עליות לאוויר" לסביבת הייצור שכללו יישום של 636 שינויים באמצעות 23 אנשים". אין ספק שיש כאן יכולת טכנולוגית מרשימה בצד יתרון תחרותי ועסקי ברור עבור ארגונים מסוג זה.

אבל מה עם מרבית הארגונים? האם ההשקעה הכרוכה ביכולות DevOps כאלו תצדיק את עצמה בחברות העסקיות הגדולות כגון גוגל (Google), פייסבוק (Facebook), אמזון (Amazon), וורדפרס (WordPress) ואי-ביי (Ebay) ובבנקים, חברות ביטוח, חברות כרטיסי אשראי ושירותים פיננסיים אחרים, חברות תקשורת, יצרניות משקאות ומוצרי מזון גדולות, רשתות שיווק ועוד?

הצורך והערך האמיתי של הטמעת DevOps התבהר לי כשניתחתי את הערך העסקי שיש להטמעת הגישה בארגונים אלו.

חברות אלו מתמודדות אף הם בשוק תחרותי ומשקיעות משאבים רבים בפיתוח שירותים ייחודיים באינטרנט, בפיתוח תוכניות שיווקיות המחייבות תמיכה של המערכות הארגוניות, בשפור יכולות מרכזי שירות הלקוחות ומערכות ה CRM שלהם.

בסקר שנערך ע"י יבמ (IBM) והוצג ע"י חברת STKI בכנס ה IT לשנת 2014 קבעו מנכ"לים מכל העולם שהמרכיב הטכנולוגי הוא בעל ההשפעה הגדולה ביותר על ארגונים בשנים אלו ובעתיד הנראה לעין.

ניתוח תקציבי המחשוב הארגוניים מגלה מגמה נוספת של מעבר תקציבי המחשוב ליחידות עסקיות כך שתוך מספר שנים יהיה תקציב ה-IT של מנהל השיווק גדול יותר מתקציב ה-IT של ה-CIO.

בדוח שפרסמה חברת המחקר Forrester במרץ 2013 נבחן הצורך ליישום של DevOps בארגונים. במחקר שהשתתפו בו למעלה מ 300 מנהלים הן מתחום ה IT והן מתחומי הביסנס השונים, מצביע על הפער הקיים בין הצורך העסקי ליכולות ה IT לספק את הדרישות:
1.    הארגונים אכן רואים בתחום התוכנה כלי חשוב ביותר לפיתוח חדשנות עסקית והקשר עם הלקוחות שתאפשר להם להתמודד בתחרות בשנים הקרובות
2.    ה-IT איננו מצליח לספק את דרישות הבינס בקצב ובאיכות הנדרשת
3.    התרבות הארגונית ותהליכי הפיתוח אינם בוגרים מספיק בכדי לתמוך בקצב השינויים הנדרש

בסקר שנערך אף הוא ב 2013 ע"י חברת Puppet Labs בין ארגונים שאמצו DevOps מציינים כ- 60% מהמשתתפים שיפור ניכר במהירות ובאיכות של הטמעת שינויים במערכות, שיפור משמעותי ביכולות ה-IT לתת מענה לצורכי הביסנס וכן שיפור משמעותי ברמת זרימת התקשורת בארגון, שיתוף הפעולה בין היחידות ובתרבות הארגונית.

הצורך לתת מענה מהיר לדרישות אלו יחד עם הדרישה הכמעט מתמדת "לעשות יותר עם פחות", שמשמעותה הורדת עלויות ושיפר האפקטיביות, מציבה בפני ה CIO אתגר לא פשוט שהוא גם הזדמנות אמיתית להיות שותף עסקי ומוביל בארגון.

גישת ה DevOps שבאה לתת מענה בדיוק לאתגר הזה מאפשרת להביא לידי מימוש מהיר של פונקציונליות עסקית במערכות החברה, בצורה אפקטיבית ואיכותית, ולספק משוב מהיר על התנהגות הלקוחות, ולהפוך יכולות אלו ליתרון עסקי תחרותי לארגון כולו.

יוצא אפוא שמאחר וגישת ה DevOps מבוססת בראש ובראשונה על הצורך העסקי לספק מענה מהיר לדרישות השוק והלקוחות הרי שבפועל מרבית הארגונים במשק זקוקים לה כבר כיום או שנדרשים להיערך לקראתה בשנים הקרובות.

אין המשמעות של דברי שכל הארגונים זקוקים לאותה רמה של מהירות ביישום של דרישות עסקיות במערכות. ישנם ארגונים שזקוקים לקחת את היכולת הזאת לאקסטרים ולממש זאת מספר פעמים ביום ואילו אחרים יכולים להסתפק במספר ימים, שבועות או אפילו חודשים בודדים. יש צורך להתאים לכל ארגון את עומק הטמעת הכלים והתהליכים לצורך העסקי הייחודי ובכך גם למנוע השקעות מיותרות ביכולות לא נדרשות.

ניתוח רמת המוכנות של הארגון יאפשר לזהות את החוזקות הקיימות בארגון ואת נקודות החולשה בתהליך הארגוני ולהתאים לכל ארגון תהליך שיפור מתמשך שיסייע לו להגיע ליעד הנדרש.

בכנס Agile Israel 2014, שיתקיים ב-26 במאי, תוצג גישת DEVOPS במספר הרצאות, בין היתר  בסיפור הלקוח של Spotify ובהרצאה שלמה שתוקדש לנושא של יובל ירט, ה-CTO של אג'יילספרקס.

אירועים קרובים