יד שנייה במצב מצוין

העסקה במסגרתה נמכר אתר יד2 לאקסל שפרינגר מעלה מספר שאלות, ביניהן מה תעשה וואלה! לאחר שנפרדה מהאתר ומה היא מעידה על עולם האינטרנט הישראלי כולו

עסקת הענק במסגרתה מכרה וואלה! את אתר הלוחות יד2 לאקסל שפרינגר הפכה לשיחת היום בתעשייה – הן מאחר שהיא בוצעה ביום העצמאות והן עקב הסכום הגבוה ביחס לתעשייה הישראלית: 806 מיליון שקלים.

מדובר בעסקה שמעוררת מספר תובנות. ראשית, זוהי הצלחה עסקית מדהימה. אילן יהושע, מנכ"ל וואלה!, קנה את יד2 לפי שווי של 200 מיליון שקלים ומוכר אותה בסכום גבוה הרבה יותר. כל מפרסם בלוח שלו היה עושה עסקה דומה על כל מוצר שהוא מציע בו למכירה. פרשנים שסיקרו את העסקה טוענים כי הסכום מגיע עד כדי עסקות של אתרי לוחות במדינות אירופה וארצות הברית.

אין לזלזל בקונה. חברת אקסל שפרינגר, הקרויה על שם מייסדה, המו"ל המפורסם אקסל שפרינגר, שהפך את החברה שלו לאימפריה של מו"לות ונפטר ממחלה ב-1986, היא כיום ההוצאה לאור הגדולה ביותר בגרמניה והשלישית בגודלה באירופה. שפרינגר היה ידוע ביחסו האוהד לישראל – מסורת שגם יורשיו וממשיכי דרכו מקפידים עליה, מה שמסביר טוב יותר את ההחלטה של ההוצאה לאור להשקיע בישראל.

אפשר לומר שהצלחתה של יד2 בעשור האחרון היא עוד סימפטום לשינויים שעוברת העיתונות המודפסת. מודעות לוח היו במשך שנים "עגל הזהב" של כל העיתונים בארץ, גדולים כקטנים. רכישת יד2 לפני שנים אחדות על ידי וואלה! הייתה כבר אז מכה קשה למתחרים, מכל המגזרים, וסביר להניח שעם כניסת גורם בינלאומי כל כך משמעותי כמו אקסל שפרינגר הם ייאלצו להיות יצירתיים ביותר.

בכל פעם שחברה ישראלית עושה אקזיט נאה עולה השאלה האם היא תישאר בישראל או לא. במקרה של יד2, קשה לראות כיצד המו"ל הגרמני יוציא את האתר מכאן, מאחר שמדובר במשהו מאוד מקומי, ישראלי, שמייצר לא מעט הכנסות ואין שום סיבה להגר אותו לחו"ל.

מה תעשה וואלה בלי יד2? יש כל מיני הערכות. אחת מהן מדברת על כך שהיא תאחד כוחות עם שחקניות תוכן אחרות בקבוצת בזק, כמו yes, על מנת להתחרות חזק יותר במאקו וב-ynet, שנחשבים לגופי תוכן מרכזיים ומובילים בשוק הישראלי.

המנועים שמאחורי ההצלחה
ההצלחה של יד2 אינה רק בגלל השירות שהאתר מציע אלא גם ובעיקר בגלל המשאבים הטכנולוגיים והממשקים הנוחים שמאפשרים לגולש לבצע את הרכישה והמכירה. יד2 מבטא מגמה ההולכת ומתחזקת בשוק הישראלי, בעיקר במגזר העסקי: השקעה באתרי אינטרנט לא רק כדי שיהוו חלון ראווה, אלא גם כדי שיזמינו מבקרים להישאר בהם ולחזור אליהם בפעם הבאה. השוק בארץ עבר בעשור האחרון שינוי מהפכני מבחינה זו. סקירה מהירה של אתרים ממגזרים שונים מלמדת שהאסימון נפל בקרב מרבית הארגונים והם משקיעים כסף רב במערכות מידע, בתשתיות מיחשוב ותקשורת, בתאימות לרכיבי מובייל ובנוכחות ברשתות החברתיות.

השינוי הזה בא לידי ביטוי גם בגלגולים השונים של תחרות Webby Awards של אנשים ומחשבים, שמציינת השנה עשור לקיומה. אם בתחילת התחרות, אותה מוביל בהצלחה עידו לוי, מנכ"ל גלובל מרקטפלייס, עצם העובדה שלארגון היה אתר הפך אותו למועמד, הרי שכיום בוחנים השופטים דברים הרבה יותר עמוקים שמלמדים על טיבו של האתר. כך, למשל, הם בוחנים את ממשק המשתמש, זמינות ומהירות עליית האתר, עד כמה החומרים שיש בו פשוטים וברורים, והוויזואליות שלו.

זו אחת הסיבות שהשנה הגדיר לוי את המסר של התחרות: "השילוב המופלא בין ה-Big Data, המובייל והרשתות החברתיות". הנושא הזה מוכר כמעט לכל ארגון שמתחזק אתר ומעמיד בפני המנמ"רים שלו אתגרים לא פשוטים. ארגונים כמו בנק הפועלים, לאומי קארד, קופות החולים, חברות ביטוח מובילות ושורה ארוכה של עסקים, כולל וואלה, שזכתה בתחרות בשנים קודמות, יאותגרו בשורה של קריטריונים חדשים ששופטי Webby Awards יעמידו בפניהם. בין אותם קריטריונים נמצאים האתר בעל יישומי ה-ווב 2.0 הטובים ביותר, הארגון בעל הפלטפורמה הדיגיטלית הטובה ביותר, עמוד הפייסבוק (Facebook) הטוב ביותר, אפליקציות סלולריות לאתרים – תחום שהוא עדיין בחיתוליו בשוק הישראלי, ואתרים בטוחים לשימוש.

חלק גדול מהפרמטרים הללו יכולים לאתגר גם את בעל הבית החדש של יד2, שבוודאי ירצה להמשיך ולהשביח את ערך הנכס שרכש ומבין שללא השקעה במנועים שמאחורי האתר, התוצאות לא יהיו טובות מספיק.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים