היכן עמק הסיליקון של ישראל? והפעם: באר שבע

פארק ההיי-טק המתפתח, עיר הבה"דים המתוכננת והרצון להפוך אותה לבירת הסייבר של ישראל מציבים את באר שבע כאחד מאזורי ההיי-טק המרכזיים של ישראל ● אלא שהריחוק מהמרכז והעובדה שהפוטנציאל עדיין לא מומש יכולים לקלקל

פארק ההיי-טק גב ים בבאר שבע

ישראל היא מעצמת היי-טק וסטארט-אפים, ויש המשווים אותה לעמק הסיליקון בארצות הברית. מספר ערים בארץ מתגאות במספר הרב של החברות בתעשייה שפועלות מהן, אבל קשה להצביע על אזור אחד בישראל שניתן להגדירו כעמק הסיליקון הישראלי. פרויקט מיוחד של אנשים ומחשבים בשיתוף נת"מ שירותי נדל"ן, המתמחה בשירותי נדל"ן למגזר העסקי ולחברות בתחום ההיי-טק, ממפה את אזורי ההיי-טק המובילים של ישראל בדרך לתשובה: איזה אזור בארץ הוא עמק הסיליקון הישראלי?

באר שבע
בירת הנגב נחשבת לאחד מאזורי ההיי-טק המתפתחים והמסקרנים בישראל. היא נמצאת בימים אלה בתנופת בנייה נרחבת, לא מכבר נחנך בה פארק ההיי-טק גב ים נגב (לינק לידיעה על טקס החניכה), עיר הבה"דים עומדת לקום בסמוך לה ובכירי הממשלה, בראשותו של נתניהו (לינק), הצהירו על המגמה להפוך אותה לבירת הסייבר של ישראל. הצהרות אלה נשענות על העובדה שחברות היי-טק וטכנולוגיה כבר ביססו בהצלחה את מקומן בבאר שבע, כגון EMC, יבמ (IBM), אורקל (Oracle), נס, דויטשה טלקום (Deutsche Telekom) ועוד חברות שצפויות לתקוע בה יתד בשנים הקרובות. לכך יש להוסיף מעורבות אקטיבית במיוחד של עיריית באר שבע ואוניברסיטת בן גוריון לקידום חזון זה ואת הקמת קמפוס התקשוב החדש של צה"ל בסמוך. יש להזכיר גם את אזור התעשייה עמק שרה בעיר, שמרכז מספר חברות, ואת אזור התעשייה של עומר, מרחק נסיעה קצר מבאר שבע.

מהם מאפייני החברות באזור?
בעיקר מרכזי מחקר ופיתוח של חברות בינלאומיות, בדגש על פעילות בתחום אבטחת המידע והסייבר.

אילו חברות היי-טק בולטות פועלות בבאר שבע?
EMC, אורקל, חממת JVP, נס, דויטשה טלקום, רד נגב, מטריקס, סנדיסק (שפועלת בעומר), אלביט, סיסקו (Cisco) ועוד.

האם יש נגישות תחבורתית לאזור?
באר שבע אמנם ממוקמת בדרום, אולם היא זוכה לנגישות גבוהה יחסית מאזור המרכז, בזכות רכבת מהירה (55 דקות מתל אביב) וכביש 6, שמגיע כיום כמעט עד צומת בית קמה. בסמוך לפארק ההיי-טק גב ים נגב ממוקמת תחנת רכבת ולידה יש גשר שמוביל ישר לתוך הפארק. כך, בתוך דקות בודדות אתם יכולים לרדת מהרכבת ולהגיע לפארק ההיי-טק הבאר שבעי.

מהם מאפייני שטחי הנדל"ן למשרדים?
רוב חברות ההיי-טק שפועלות מבירת הנגב מרוכזות בפארק ההיי-טק של העיר, שממשיך בימים אלה להיבנות. מתוכננים בו 23 בניינים ברמה גבוהה (Class A), עם סביבת עבודה איכותית ומתקדמת. הבניין הראשון בפארק שווק במלואו בהיקף של 20 אלף מ"ר והושכר לחברות היי-טק שמגיעות מאזור המרכז. בימים אלה נבנה הבניין השני המיועד לחברות טכנולוגיות. רוב חברות ההיי-טק שוכרות משרדים בשטח של כ-300-1,000 מ"ר, כאשר חלוקת השטח המועדפת עליהן היא כ-70% שטחי אופן ספייס והיתר חדרי עבודה.

כמה זה עולה לנו?
שכירות בבניינים מסוג CLASS A: בפארק ההיי-טק – 70 שקלים למ"ר, ובעיר – 50-65 שקלים למ"ר.
שכירות בבניינים מסוג CLASS B: בין 40 ל-47 שקלים למ"ר, בעיר ובעיר העתיקה.
דמי הניהול נעים בין 10-13 שקלים למ"ר.

מה צופן העתיד באזור?
כאמור, פארק ההיי-טק של באר שבע עתיד לגדול ולהשתרע על שטח של 90 דונם עם 23 בניינים ברמה גבוהה, שעם אכלוסם הוא יהפוך לאחד מאזורי ההיי-טק הגדולים בישראל. האכלוס של עיר הבה"דים של צה"ל צפוי להתחיל בשנה-שנתיים הקרובות, מה שיביא זינוק משמעותי לאזורי ההיי-טק בבאר שבע ולעיר ככלל, וכביש 6 צפוי להתארך עד צומת שוקת הסמוכה לעיר, מה שישפר משמעותית את הנגישות אליה. בנוסף, חברת אושירה צפויה לבנות במרכז העיר בניין משרדים בגובה 17 קומות ומלון.

לסיכום, למה כן?
ישנן הצהרה ומחויבות מצד הממשלה, העירייה, אוניברסיטת בן גוריון וחברות בינלאומיות מובילות להפוך את האזור לבירת הסייבר של ישראל ואף של העולם כולו; ניתנים תמריצים לחברות וארנונה נמוכה; קיימת נגישות לבוגרי אוניברסיטת בן גוריון האיכותית ובעתיד לחיילי ומפקדי קמפוס התקשוב של צה"ל ועיר הבה"דים; מחירי השכירות סבירים יחסית, לצד אזור היי-טק חדש ומתקדם בגב ים נגב; ויש חנייה בשפע ונגישות גבוהה עם רכבת וכביש 6, לצד פיתוח אזורי מואץ.

למה לא?
באר שבע רחוקה ממרכז הארץ ומלב זירת ההיי-טק הישראלית, שנמצאת בו; קיים קושי בגיוס עובדי היי-טק מנוסים, בגלל היצע נמוך במקומות עבודה באזור; פרט לאזור גב ים, שכרגע כולל בניין אחד קיים ושני בבנייה, אין באזור בניינים ברמה גבוהה; ועל אף ההצהרות וההבטחות הרבות מצד גורמי ממשלה וחברות, באר שבע עדיין לא נתפסת כאזור היי-טק מובהק ומדובר בינתיים רק בחזון שטרם מומש.

סקירת האזור בוצעה בסיוע מחלקת המחקר של חברת נת"מ שירותי נדל"ן ויקיר בן עזרא, יועץ הנדל"ן של נת"מ לבאר שבע והסביבה

לא השתכנעתם שבאר שבע היא עמק הסיליקון של ישראל? אולי כפר סבא-רעננה, יקנעם או הרצליה ישכנעו אתכם.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. ברוך - טי.או.אם מחשבים

    חשבנו לפתוח סניף בדרום, עכשיו אנחנו בדילמה. או במחשבה שנייה לאור ההצלחה בפריסה מחודשת במקומות אחרים, נראה לי שאין דילמה. שרות צריך בכל מקום...

אירועים קרובים