תוכן שיווקי

בעקבות אירוע | אג'יל ישראל 2014

05/06/2014 17:59

מאת: עודד תמיר

ב-26 במאי 2014 התכנסו למעלה מ-500 איש לכנס אג'יל (Agile) ישראל ה-7 במספר. הייתה זאת הפגנת עוצמה ובגרות לתחום שהותנע רק לפני מספר שנים ע"י כמה משוגעים לדבר. היו שם אנשים לא רק מחברות הייטק אלא גם מארגוני IT של חברות מובילות במשק שבאו לסכם שנה של התנסות אבל מעבר לזה באו לשמוע וללמוד על הכיוונים והמגמות להמשך.

האג'יל בישראל וכך גם בעולם עולה כיתה. בגרותו לא באה לידי ביטוי רק בהיקף האנשים המשתתפים ואשר "יודעים לדבר אג'יל" אלא גם ובעיקר בנושאים המתקדמים שמעניינים את קהילת המשתתפים.

יובל ירט, ה-CTO של חברת אג'ילספארקס (AgileSparks) יוזמת ומארגנת הכנס, פתח בניתוח המגמות בענף והצביע על המגמות בעולם האג'יל אשר עמדו גם במרכזו של הכנס וההרצאות המגוונות שהוצגו, בשלושה תחומים עיקריים:

1.    Scaling Up – אגי'ל לארגונים גדולים לא עוד רק ברמת הצוות
2.    הרחבה – הרחבת ההטמעה של המתודולוגיה שצמחה בארגוני הפיתוח והבדיקות גם לגורמים אחרים בארגון – תפעול וביסנס.
3.    העמקה – שיפור הטכניקות, שימוש בטכניקות חדשות והתמקצעות בשימוש בטכניקות הקיימות כדי להשיג רמות גבוהות יותר של תוצאות עסקיות.
המייחד והמעניין בכנס הייתה העובדה שמעל כל הטרנדים והמגמות בעולם, בראש סולם החשיבות עמד תחום

ה Agile Management שנבחר גם ע"י משתתפי הכנס לטרנד העיקרי והמוביל של השנה.

זאת היא אולי ההוכחה המשמעותית ביותר באשר לבגרותו של תחום האג'יל בארץ ולקפיצת המדרגה שהוא עשה בשנים האחרונות.

ערכי הניהול האג'יליים אשר הוטבעו כבר במנשר האג'ילי (Agile Manifesto) "העדפת אנשים ותקשורת על פני תהליכים וכלים" היו מוקד עניין חשוב ביותר בכנס ותפסו מקום מרכזי בהרצאות. Dean Leffingwell (מSAFe-) ו-Simon Marcus (מ-Spotify) הדגישו את חשיבות הערכים הללו בהרצאות ה Keynote שפתחו וסגרו את הכנס כבסיס להשגת הישגים משמעותיים בהטמעת אג'יל בארגונים.

הרצאה שמשכה אליה קהל ועניין רב הייתה של דנקו מאג'ילספארקס על הצורך וההכרח של המנהלים לשנות את גישתם הניהולית בצוותים של "עובדי ידע" (Knowledge Workers) . דנקו הציג את גישתו של Daniel Pink ליצירת מוטיבציה אצל עובדי ידע המבוססת על מודל ה AMP שמשמעותו אוטונומיה, התמקצעות, ומטרה.

מחקרים וארגונים כבר הוכיחו שבונוסים כספיים אינם הכלי הנכון לשפר את המוטיבציה של עובדי ידע אלא מרחב אוטונומי נכון בכל תחומי העבודה, יכולת התפתחות והתמקצעות אישית תוך מתן יעד ותכלית לעבודה היום יומית.

ברור אפוא שהטמעת האג'יל ללא הטמעת ערכים אלו לא יעשו את השינוי הנדרש כיום מארגונים ולא יאפשרו לארגון להפיק את הערך מיישום הגישות האג'יליות.

ובאשר למגמות המובילות שהוצגו בכנס:

Scaling Up – אג'יל לארגונים גדולים
הרצאות המרכזיות בכנס עמדו בסימן המעבר מצוותים בודדים לארגונים גדולים שעובדים בגישות אג'יליות. Dean Leffingwell שפיתח ומוביל בעולם את מודל ה SAFe (ר"ת Scalable Agile Framework) פתח את הכנס בהצגת עיקרי המודל והערכי הניהול העומדים בבסיסו ואף ערך קורס הסמכה של SAFe בארץ.

Simon Marcus מחברת Spotify שסגר את הכנס בהרצאה מעניינת על המודל העצמאי שפותח בחברה אשר מאפשר לה להרחיב את השימוש באג'יל ולתמוך בתהליכי הפיתוח עם צמיחתו של הארגון למאות עובדים. הדגש במודל זה הוא על תרבות ועקרונות אג'ילים וחופש יחסי בהחלטות כל צוות לגבי איך לממש את העקרונות הללו.

כרגיל סיפורי מקרה (Case Studies) פופולריים מאוד בכנסי אג'יל ישראל ובנוסף ל-Spotify אהבו המשתתפים גם את סיפורם של Daniel Vacanti & Bennet Vallet שהציגו כיצד חטיבת הבריאות (Healthcare) בחברת הענק Siemens מיישמת קנבאן (Kanban) בארגון גדול תוך שימוש נרחב במדדים ומידע המאפשר התבוננות על ביצועי הארגון, תחזית טובה באשר לביצועים עתידיים, ושיפור מתמשך. סיפורי לקוח נוספים שזכו לציונים מצוינים ואוזכרו על ידי המשתתפים כלהיטי הכנס היו סיפור הטמעת SAFe באינטל וסיפור הטמעת Agile ב-DBMotion תוך שימוש בגישת קנבאן.

הרחבה של האג'יל בארגון – DevOps
ההתמקדות של האג'יל בתחום הפיתוח הציפה צווארי בקבוק חדשים בארגונים. הצורך לתת מענה לתהליך מקצה לקצה From Vision to Value – מחייב לכלול גם חלקים אחרים בארגון בתהליך. זאת הסיבה העיקרית שה-DevOps מהווה כיום טרנד מרכזי וחשוב.

בבסיסו של ה DevOps הוא שבירת הגבולות בין הפיתוח לתפעול, בעוד שהפיתוח מוביל שינויים ושיפורים במערכות, התפעול מוביל את הצורך ביציבות ובמניעת שינויים. הגישה המרחיבה כוללת בטרנד זה גם את הביזנס ומסתכלת על התהליך כולו BizDevTestOps.

ההרצאה של יובל ירט ריתקה לאולם כמות גדולה של משתתפים והתעניינות רבה. כשאחת משאלות המפתח שנשאלה לאיזה ארגונים מתאים ה DevOps. במאמר המקדים לכנס שנכתב ע"י עודד תמיר (שפורסם בדיילי מיילי ב 4.5.2014) נבחנה השאלה לעומק כשהתשובה לכך הייתה חד משמעית – העקרונות והערכים של ה DevOps מתאימים לכל ארגון אולם יש להתאים לארגון את רמת ההטמעה הנדרשת לו בהתאם לצרכיו הספציפיים.

אין ספק שגישת ה DevOps שהיא גישה עסקית (ולא באזז טכנולוגי) מהווה כיום מוקד עניין משמעותי לארגונים רבים בכלל זה ארגוני IT הנדרשים לספק יותר תכולה וערך בפחות זמן ותקציב.

העמקה ושיפור הטכניקות
מגמה זאת מאופיינת בשיפורים בטכניקות אג'יליות קיימות והטמעה של גישות חדשות ומגוונות.

אם בעבר הטמעת אג'יל בארגונים הסתפקה באימוץ הטכניקות הנהוגות ב סקראם, הרי שהמגמה כיום היא שילוב של טכניקות נוספות והתאמה שלהם לצרכים הספציפיים של כל ארגון. דוגמה טובה לכך היא גישת הסקראמבאן (ScrumBan) שהיא שלוב של יתרונות הסקראם עם יתרונות הקאנבן.

אחת הטכניקות לשיפור הביצועים של יחידות פיתוח אג'יליות שנבחרה לאחד הטרנדים המובילים בכנס הייתה WIP Limit (ר"ת Work In Progress Limit) – הגבלת כמות העבודה שבתהליך.

ה-WIP Limit שהוא אחד מעקרונות היסוד של קאנבן יוצרת לחץ להתייעלות ומחייבת את הארגון/הצוות לסיים עבודה במקום להתחיל חדשה. המשמעות העיקרית של גישה זאת עבור הארגון היא הצפת והתמודדות פנים מול פנים עם מכשולים לרמת אג'יליות ויעילות גבוהים יותר. התמודדות מוצלחת מאפשרת הקטנת זמן התגובה הכולל של הארגון ובשורה התחתונה היכולת לספק מהר יותר יחידת ערך ללקוחות הארגון. בנוסף הגבלת כמות העבודה מאפשרת יצירת מקצב בריא יותר לעבודה בארגון (Sustainable Pace) – נושא שעולה ברמת המודעות בתחום האג'יל בעולם.

חברת אג'ילספארקס ממשיכה לפתח ולהטמיע נושאים מתקדמים אלו בקרב לקוחותיה באמצעות מומחי התוכן המובילים. על פעילות זאת כמו גם מקורות להרחבת הידע בתחומים אלו תוכלו למצוא באתר החברה בכתובת http://www.agilesparks.com/learn-your-own-using-our-resources ובאתר הכנס שם יפורסמו בימים הקרובים מצגות וסרטים נבחרים מהכנס – http://www.agileisrael2014.com

אירועים קרובים