ראש מו"פ במפא"ת: "אנו פגיעים יותר כי אנו מחברים עצמנו לדעת"

בעולם שכולו מחובר וחלק מהמידע שבו נצא על ענן הסכנה לפגיעה באבטחה רק עולה יותר ויותר ● תת-אלוף איתן אשל משרטט את הקווים המפרידים בין גודל הסכנה לגודל החומת האבטחה

"ככל שגבולות החיים והמרחב הקיברנטי הולכים ומטשטשים, אנו פגיעים יותר להתקפות, כי אנו מחברים את עצמנו לדעת", כך אמר תת-אלוף איתן אשל, ראש מו"פ במפא"ת (המנהל למחקר ופיתוח אמל"ח ותשתית טכנולוגית), משרד הביטחון.

הדברים נאמרו בפאנל בנושא "חדשנות ישראלית בסייבר", שנערך אתמול (ב') בכנס הרצליה ה-14 שנערך בשיתוף סדנת יובל נאמן, אוניברסיטת תל אביב והמועצה הלאומית למחקר ופיתוח במשרד המדע. את הפאנל הנחה אלוף (מיל') איציק בן ישראל, יושב ראש המול מו"פ.

"מדי שנה אנו חושפים את עצמנו ליותר מתקפות סייבר. אנו עומדים בפתחם של חיים במציאות רבודה: שימוש במטבע הווירטואלי ביטקוין (Bitcoin), שימוש במדפסות תלת מימד כדי לייצור אובייקטים והתלות בדטה , שחלק גדול ממנה נמצא על ענן.  כל זה מייצר מצב בו הכל מחובר עם הכל, והסייבר הופך למרחב של לחימה".

"אנו כבר עשרות שנים נמצאים בהגנה, מאז שהמחשב הראשון נכנס לחיינו. פעם זו הייתה אבטחת מידע, היום זו הגנה בסייבר", הוסיף תא"ל אשל, "מרחבי האיום השתנו, למרחק הגיאוגרפי משמעות. התקיפה היא קלה, כי היא נעשית עם כלי תקיפה חינמיים, מה שלא דורש משאבים גדולים על מנת לתקוף. יש א-סימטריה בין המגן לתוקף: כי התוקף עשוי לזהות ביתר קלות את חולשות המגן. פוטנציאל התקיפה גדל: האיומים יכולים לפעול על ישומים, מערכות הפעלה, חומרות. היום אפילו בקר בלואו-טק חשוף למתקפות. לצד כל אלה, יש את הגורם האנושי".

ומה לגבי שיטות ההגנה הקיימות? כאן יש לתא"ל אשל הסבר מפורט: "מביטים על ההגנה כעל הגבולות, יוצרים גדרות, עם Firewall, מנגנוני זיהוי ועוד, אבל זה לא מספיק מול כמות עצומה של חורים. תוקף שחודר – שוהה תקופה ממושכת עד שהוא מתגלה".

בנוסף,חידד, "קשה לנטר את כל התוקפים, כל הזמן מנסים לייצר מלכודות דבש, אולם עדיין, התוקפים מוסווים". לכן, אמר, "על מנת להתמודד עם המצב החדש, מערכות ההגנה הולכות לכיוון מודיעיני, עם אי ודאות גדולה, תוך התייחסות להיבט של 'אני לא יודע מה איני יודע'. אנו הולכים למצב בו הרשת משתנה, מה שדורש ניהול של רשת דינמית".

תא"ל אשל סיים באומרו כי "יש לנו שיתוף פעולה הדוק עם התעשייה. הקמנו קרן לפני שלוש שנים. כשהתחלנו, עבדנו מול ארבע חברות – היום אנו עובדים מול יותר משלושים חברות, והנתון הזה גדל. אנו במפא"ת נמצאים בקשר עם כל הגופים העוסקים בתחום – עם מחלקת הגנה בסייבר באגף התיקשוב, עם גורמי מודיעין, עם התעשיות. יש פה יתרון יחסי אדיר במשק: אנו מקבלים את כוח האדם הטוב ביותר".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים