תוכן שיווקי

בעקבות אירוע | "מד דופק" מתוצרת Aternity למערכות המידע במכבי שירותי בריאות

07/07/2014 11:14

בכנס שנערך ע"י NessPRO, קבוצת מוצרי התוכנה של נס טכנולוגיות, בנושא שיפור מתמיד של ביצועי היישומים וחוויית הלקוח, הציג ארז ברוך, מנהל מחלקת תשתיות מיחשוב במכבי שירותי בריאות, פרויקט לניטור תהליכי עבודה קריטיים ושיפור חוויית המשתמש במערכות המידע של הקופה. הפרויקט מבוסס על מערכת מתוצרת Aternity, המיוצגת בישראל על ידי NessPRO. המערכת משמשת למעשה כ-"מד דופק" למערכות המידע במכבי שירותי בריאות. יש לציין כי הפרויקט זכה בשנה שעברה בפרס של האיגוד הישראלי למערכות מידע ברפואה ובתחרות מצטייני המיחשוב המאורגנת על ידי אנשים ומחשבים.

ברוך ציין כי ההחלטה ליישם את Aternity נולדה מתוך רצון לפתור בעיה שהיתה עם אפליקציית התיק הרפואי במכבי, בה משתמשים כ-5,000 איש בו זמנית באמצעות יותר מ-100 שרתי Terminal Server. המשתמשים במערכת התלוננו על איטיות ובנוסף לכך מרכז התמיכה התקשה לאתר תקלות מורכבות ולקבל מידע אקוטי בזמן תקלה.

"סיפקנו לרופאים מחשב כדי לייעל את עבודתם יחד עם כלים שונים כגון מאגרי מידע רפואיים, ארכיונים, תשובות מעבדה ועוד", ציין ברוך. "בדקנו ומצאנו כי ביקור ממוצע אצל רופא לוקח כ-7.5 דקות. טעינת הנתונים על ידי הרופא אורכת מעל 30 שניות וכל הדפסת דף אורכת 12 שניות. לאחר מכן לוקח לרופא מעל דקה לתעד את הביקור. אולם, משתמשים התלוננו כי המערכת עובדת לאט, ומאחר שזו תחושה אינדיווידואלית היינו צריכים להפוך זאת לערך כמותי".

"נזקקנו לתמונת מצב של חוויית המשתמש של הרופא שלא תתבסס על תחושת בטן או על הגדרה של תומך", אמר ברוך. "רצינו לקבל ערך איכותי מדיד של חוויית המשתמש, תוך יכולת השוואה בין זמנים שונים ומשתמשים שונים והגדרת ערכי סף לפעולות שונות. יעד נוסף היה בדיקת ההשפעה של שינויים תשתיתיים ואפליקטיביים".

התקנת מערכת Aternity אפשרה לקבל באופן מדויק ערכים מדידים ולבצע שיפורים. כך, למשל, נמצא כי זמן פתיחת תיק ארך כ-16 שניות ובעקבות שיפורים שבוצעו ירד הזמן ל-8.9 שניות. דוגמא נוספת שבה בוצע שיפור היא מערכת המוקד הרב תחומי של מכבי, שמטפלת בחולים קשים. במערכות הניטור הרגילות הכול נראה בסדר, אך כאשר נבדקה המערכת על ידי Aternity נמצא כי חוויית המשתמש חריגה וגורמת להמתנה ממוצעת של כ-7 שניות בכל פתיחת תיק, עם שונות גבוהה של זמני הביצוע. בעקבות ממצאי Aternity בוצעו פעולות תיקון שונות והזמן ירד לממוצע של שנייה (שיפור של 85% לפעולה).

דוגמה נוספת היא תקלה בגישה למערכת חוכמה רפואית – מערכת שמבצעת אינטראקציות עם הפרטים של המבוטח ונותנת המלצות שונות. התקלה התבטאה בכך שהכניסה לתיק ארכה חמש שניות יותר ממה שנקבע ובעקבות זאת בוצעו תיקונים ששיפרו את המצב.

באמצעות מערכת Aternity מקבלת כיום מכבי שירותי בריאות התראות כמעט בזמן אמת (בהפרש של 2-3 דקות) על חוויית המשתמש. כמו כן, נמדדים הזמנים של פעולות קריטיות ותדירותן, באיכות סטטיסטית, ונמסרת מיד התראה על חריגה מהזמנים הרצויים. במקביל, נבחנת ההשפעה של יכולות חדשות (של האפליקציות) ושל שינויי חומרה על חוויית המשתמש. Aternity מסייעת גם בבדיקת שימושיות. לדוגמה – כאשר מפתחים מודול או תהליך חדש, ניתן באמצעות Aternity לבדוק כמה אנשים השתמשו בתהליך או במודול המסוים. הדבר מאפשר לדעת אם צריך להשקיע יותר בהדרכה ובהטמעה.

אירועים קרובים