הכנסת החליטה להאריך את הניסוי הביומטרי בחצי שנה נוספת

אנשי הרשות לניהול המאגר הביומטרי טענו בישיבה של הכנסת כי הפרויקט "עומד ביעדיו באופן שעולה על הציפיות המוקדמות" ● לעומתם, התנועה לזכויות דיגיטליות דורשת לבטל את המאגר, עקב שורה של כשלים

התקנות הביומטריות אושרו. אילוסטרציה: אימג'בנק

ועדה מיוחדת של הכנסת החליטה היום (ג') להאריך את תוקפו של הניסוי הביומטרי בחצי שנה נוספת, על מנת להשלים שנתיים של תקופת מבחן, כפי שנקבע בחוק. בישיבה טענו אנשי הרשות לניהול המאגר הביומטרי כי הפרויקט "עומד ביעדיו באופן שעולה על הציפיות המוקדמות".

הוועדה שבמסגרתה התקיים הדיון משותפת לוועדות המדע והטכנולוגיה, חוק, חוקה ומשפט, והפנים והגנת הסביבה. במהלך הדיון הציגו נציגי רשות האוכלוסין וההגירה וכן ראש הרשות לניהול המאגר הביומטרי, גון קמני, את תמצית הדו"ח החצי שנתי, על פיו מספר הרשומות הביומטריות במאגר עמד בסוף יוני על כ-400 אלף, כ-200 אלף מהן בחצי השנה האחרונה.

קמני דיווח לוועדה כי "במהלך התקופה נמנעה בזכות פעילות מערכות הרשות הנפקתן של מאות תעודות זהות הכוללות נתונים ביומטריים שאינם תקינים או שייכים לבעליהן". כמו כן, הוועדה קיבלה דיווח על אבטחת המאגר וההגנה על הפרטיות, וכן על תהליכי השיפור והייעול אותם מבצעת הרשות, לדבריה.

הוא אמר כי "אזרחי ישראל מביעים אמון בפרויקט התיעוד הביומטרי. קצב ההצטרפות לפרויקט עולה על המצופה. היעדים שהוגדרו מושגים בצורה טובה, בזכות הצטרפותם של יותר ויותר ישראלים, שמוגנים מגניבת זהותם ואינם חשופים לפעילות פלילית-כלכלית".

מנגד, התנועה לזכויות דיגיטליות הציגה בוועדה סדרה של כשלים, לטענתה, בהפעלת המאגר הביומטרי, בהם העובדה שמאז פברואר השנה אין לרשות לניהול המאגר הביומטרי ממונה אבטחת מידע. התנועה טענה כי הרשות ניסתה אמנם למצוא מועמד מתאים, אך ניסיונות אלה נכשלו.

כשל נוסף הוא העדר קיומה של תוכנת השוואה ביומטרית: על אף שמ-2011 נעשים ניסיונות לרכוש מערכת שכזו, הרכישה טרם בוצעה, ציינה. כמו כן, בתנועה לזכויות דיגיטליות הצביעו על כך שבשני מקרים אבדו מסמכי נסיעה במתקן ההנפקה הביומטרי. זאת, למרות דיווח הרשות כי לא אירעו אירועי אבטחה. בנוסף, ציינו, לא נבדקות שיטות אלטרנטיביות לאגירת הנתונים, בניגוד לצו המפעיל את המאגר הביומטרי.

לדברי עו"ד יהונתן קלינגר, היועץ המשפטי של התנועה, "למדנו בישיבה כי הרשות לניהול המאגר הביומטרי כלל לא בדקה את מה שהיא אמורה לבדוק על פי חוק: האם המאגר נחוץ. לדבריהם, התרחשו מאות תקלות אנוש אך למעט מקרה אחד, לא היו מקרים זדוניים. אנחנו לא זקוקים למאגר ביומטרי – לא כדי לתקן תקלות של משרד הפנים ולא כדי למנוע זיופים. סדרת הכשלים שהוצגה היום בישיבה מראה שיש לעצור את המאגר הביומטרי ומיד".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים