היכן עמק הסיליקון של ישראל? והפעם: תל אביב

בעיר העברית הראשונה אפשר למצוא כמות חברות עצומה בתחומי ההייטק, שמעסיקות אלפי עובדים ● גישות תחבורתית גבוהה בזכות נתיבי איילון אבל גם פקקים בשעות העומס, בעיות חנייה ומה לא ● מדור הנל"ן יצא לבחון את הבועה התלאביבית לטוב ולרע

ישראל היא מעצמת היי-טק וסטארט-אפים, ויש המשווים אותה לעמק הסיליקון בארצות הברית. מספר ערים בארץ מתגאות במספר הרב של החברות בתעשייה שפועלות מהן, אבל קשה להצביע על אזור אחד בישראל שניתן להגדירו כעמק הסיליקון הישראלי. פרויקט מיוחד של אנשים ומחשבים בשיתוף נת"מ שירותי נדל"ן, המתמחה בשירותי נדל"ן למגזר העסקי ולחברות בתחום ההיי-טק, ממפה את אזורי ההיי-טק המובילים של ישראל בדרך לתשובה: איזה אזור בארץ הוא עמק הסיליקון הישראלי?

מאפייני אזור תל אביב

בעיני רבים בעולם תל אביב היא ישראל וישראל היא תל אביב. ייתכן שהדבר נובע בעיקר מהסימול TLV המופיע בכרטיסי הטיסה לישראל, אבל בהחלט יש גם לא מעט סיבות טובות אחרות לכך. מיקומה המרכזי של תל אביב בלב מדינת ישראל, מרכז העסקים והמסחר המגוון והשוקק שלה, מספר מוסדות מדינה השוכנים בה וסצנת הבילויים המפורסמת שזוכה לדירוגים מרשימים בעולם הופכים את תל אביב לאחת הערים החשובות בישראל אם לא החשובה מביניהן. נתונים אלו של העיר הפכו אותה עם השנים ועם התפתחות סצנת ההייטק והסטארטאפים בעולם בכלל ובישראל בפרט לאבן שואבת עבור לא מעט חברות בינלאומיות לצד סטארטאפים מקומיים שהקימו את משרדיהם בעיר כדי ליהנות מהיתרונות והאווירה שהיא מספקת. לעיר מספר מתחמים בולטים בהם שוכנים חברות ההייטק והטכנולוגיה כאשר העיקריים ביניהם הם: הסיטי, הנמל ורמת החייל.

מהם סוגי אזורי הנדל"ן הקיימים בתל אביב?
אזור הסיטי, שבליבו שדרות רוטשילד, מאופיין בחברות בתחום הפיננסי אך גם בלא מעט סטארטאפים השוכנים לאורך השדרות וברחובות הסמוכים. אזור הנמל בת"א , מצומצם יותר מבחינת כמות חברות אך הקרבה לים עושה עבורן את ההבדל. לעומתם, מתחם רמת החייל הוא האזור הוותיק יותר ובמרכזו גם קריית עתידים. אזור זה הנועד במקורו בעיקר לחברות הייטק, מציע מגוון רחב של משרדים בעשרות בנייני משרדים.

מה הן חברות ההיי-טק הסובבבות את תל אביב?
בתל אביב כמות חברות עצומה בתחומי ההייטק, שמעסיקות אלפי עובדים, מוסדות אקדמאיים מובילים ובראשם אוניברסיטת תל אביב, נגישות מכל מקום בארץ, ברכב, ברכבת, באוטובוס ואפילו מהאוויר. כל אלו לצד האווירה המיוחדת והנוצצת שהעיר מציעה, כמות עצומה של נותני שירותים ונוף לים, הופכים את תל אביב למועמדת טבעית ומובילה לתואר עמק הסיליקון הישראלי. כמו כן מאפייני החברות באזור: חברות טכנולוגיה בינלאומיות, חברות שירותי IT וסטארטאפים רבים בתחומי התוכנה, הפיננסיים והאינטרנט בעיקר.

האם ישנן חברות היי-טק בולטות באיזור?
בהחלט. הנה רשימה חלקית: גוגל, קומברס, BMC, אוטודסק, נס, בינת, אלעד מערכותWIX, סרגון, Kenshoo, פלייטיקה, איירון סורס, צ'ק פויינט, חילן, פריון, מק'אפי ועוד.
ומה הן דרכי התחבורה לאזור?

כל אזורי ההייטק בתל אביב נהנים מנגישות תחבורתית גבוהה בזכות  נתיבי איילון, ציר מנחם בגין, מספר תחנות רכבת לאורכה של העיר , שפע של קווי אוטובוסים וגם שדה תעופה למגיעים מאילת או הצפון. יחד עם זאת הפקקים הרבים בשעות העומס והיעדר חנייה בחינם ובכלל מקשים את ההגעה על אלו שעובדים בעיר או מגיעים לביקור.
האם יש פירוט של מאפייני שטחי הנדל"ן למשרדים?
במתחם הסיטי – משרדים בבניינים נמוכים וישנים יחסית, חלקם בבניינים לשימור , לצד מגדלי משרדים חדשים כגון: רוטשילד 22, מגדל לוינשטיין, מגדל רובינשטיין, , אלרוב, מגדל פסגות ואחרים. חברות הסטארט אפ שוכרות לרוב שטחים קטנים בין 500-1000 מ"ר בבניינים לשימור עם אוירה פחות שגרתית ועם חלוקה של שילוב חדרים עם אופן ספייס. החברות הגדולות שוכרות קומות שלמות בבניינים ייצוגיים וחדשים יותר עם רמת ניהול גבוהה. מתחם הנמל מציע משרדים מעוצבים עם נוף לים וחללים פתוחים. מתחם רמת החייל מאופיין בבנייה מודרנית וחדישה עם אפשרויות התאמת שטחים מקסימאלית בהתאם לצורכי החברות.

הנה פירוט עלות למ"ר:

באזור הסיטי – 90-120 ₪ למ"ר בהתאם לגודל המשרד, הקומה בבניין, תקופת החוזה וכדומה.
באזור הנמל – סביב 100 ₪ למ"ר.
באזור רמת החייל – סביב 75 ₪ למ"ר.
דמי הניהול: באזור ה-20 ₪ למ"ר.

הצצה אל העתיד: תכניות לפיתוח עתידי /מה צופן העתיד באזור
באזור הסיטי – בלב שדרת רוטשילד מתאכלס בימים אלו מגדל העסקים היוקרתי של קבוצת אביב המונה 29 קומות ועתיד לאכלס חברות מובילות. בנוסף מספר רב של פרויקטי משרדים מוקמים בציר מנחם בגין-יגאל אלון שיגדילו את ההיצע המשרדים בעיר באלפי מ"ר.
באזור הנמל – יש תכנון להרחבת שטחי המשרדים והמסחר תוך שימת דגש על שימור וקידום  אזורי הבילוי והפנאי, בניית מלון ופיתוח השטחים הציבוריים.
באזור רמת החייל צפויה להיבנות פיאצה וחניון תת קרקעי שיחברו את הרחובות הנחושת, הברזל וראול ולנברג. כמו כן באזור ישנם מספר בניינים בבנייה בראשם פרויקט CU ובניין משרדים ברחוב הברזל 5.

למה כן?

אין יותר מרכז מזה, אווירת עסקים והייטק תוססת ונוצצת, שפע של מסעדות ואזורי בילוי, נגישות תחבורתית מצוינת, מגוון רחב של נותני שירותים ומוסדות לימוד ואקדמיה, היצע  רחב של משרדים מכל הסוגים והגדלים, נגישות לעובדי הייטק וטכנולוגיה, מלונות עסקים רבים, קרבה לנתב"ג ונוף לים.

למה לא:?

פקקים בשעות העומס, בעיות חנייה, רמת מחירים גבוהה של המשרדים.

סקירת האזור בוצעה בסיוע מחלקת המחקר של חברת נת"מ שירותי נדל"ן וצוות מתווכים מומחה לאזור תל אביב.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים