הממשלה ממליצה לשלב ערבים, חרדים, נשים ומבוגרים בהיי-טק

ועדה ממשלתית ממליצה על שורה של צעדים להגברת החינוך הטכנולוגי והנגישות של התעשייה לעובדים מאוכלוסיות מגוונות ● הוועדה מצאה כי מדי שנה מתווספות כ-7,000 משרות בענף ההיי-טק, בעוד שמערכת החינוך מעמידה רק 6,600 בוגרים בעלי פוטנציאל להמשיך ללימודים בתחום

שר הכלכלה, נפתלי בנט

עוד צעד לשילוב אוכלוסיות מגוונות בהיי-טק? ועדה בינמשרדית של הממשלה, בהובלת משרד הכלכלה, גיבשה תוכנית לאומית לטיפול במצוקת כוח האדם החריפה בתעשיית ההיי-טק, במסגרתה הממשלה תעודד שילוב של ערבים, חרדים, נשים ומבוגרים בתעשייה.

מיכל צוק, המשנה למנכ"ל משרד הכלכלה והממונה על התעסוקה, הגישה הבוקר (ד') את מסקנות הוועדה לנפתלי בנט, שר הכלכלה. מדובר בשורה ארוכה של המלצות, שמטרתן לצמצם את הפער בין הדרישה לעובדים מיומנים ואיכותיים בתחומי המדע והטכנולוגיה להיצע שקיים בשוק.

ההמלצה המרכזית היא לשלב ערבים, חרדים, נשים ועובדים ותיקים או מבוגרים בהכשרות ולימודים בתחומי ההנדסה, המחשבים והמדעים. עוד קבעה הוועדה כי יש להגביר את הנגישות להשכלה גבוהה בתחומי ההנדסה והמדעים בקרב מועמדים חרדים, ערבים ואחרים, שמתקשים לעמוד בתנאי הקבלה.

על פי הוועדה, יש מחסור חמור במיוחד בבוגרים אקדמאיים איכותיים במקצועות אלה, ונדרש לטפל בכך. בעוד שמדי שנה מתווספות בענף ההיי-טק כ-7,000 משרות חדשות, מעמידה מערכת החינוך בכל שנה רק כ-6,600 בוגרים בעלי פוטנציאל ללימודים בתחום ההנדסה והמדעים, כאשר חלק גדול מהם הולך ללמוד תחומים אחרים. בעוד הביקוש גדל, מספר התלמידים במקצועות הנדרשים נמצא בקיפאון מתמשך. על כן, קובעת הוועדה כי יש לעודד צעירים בגילאי תיכון וחיילים להשתלבות בתחומי המדעים וההנדסה, ולחזק את תוכניות הלימוד בתחומי המדעים והטכנולוגיה בבתי הספר.

הוועדה פירטה את המלצותיה לצעדים שיש לנקוט בשלושה טווחים – הקצר, הארוך והבינוני. בטווח הקצר היא ממליצה לגבש תוכנית לרענון מהנדסים ותיקים, בני 45 ומעלה; לשלב אקדמאים בעלי תארים בתחומי ההנדסה והמדעים שאינם מועסקים במקצוע מקרב המגזר הערבי; לעודד "השבת מוחות" מחו"ל, בשיתוף עם המעסיקים; ולהקל על הביורוקרטיה בקבלת ויזות עבודה לעובדים מומחים בתחום ההיי-טק.

בטווח הבינוני היא ממליצה להרחיב תוכניות שמגדילות את הנגישות להשכלה הגבוהה בתחומי ההנדסה והמדע לאוכלוסיות שלא עומדות בתנאי הקבלה למקצועות הנדסה באקדמיה; לבנות תוכניות שונות לשילוב אוכלוסיות יעד ללימודים אקדמיים בתחומים הרלוונטיים, בהן ערבים, חרדים ונשים המשרתות ביחידות טכנולוגיות בצה"ל; ולהמשיך את עידוד המוסדות להשכלה גבוהה להגדלת מספר התלמידים במקצועות המחשבים וההנדסה.

המלצות הוועדה לטווח הארוך כוללות יישום של מגוון כלים לעידוד למצוינות מדעית – הן במערכת החינוך הפורמלית והן במסגרות לא-פורמליות, וכן הגברת החשיפה של ילדים ונוער מכל קבוצות האוכלוסייה לתחומי המדעים.

"המחסור בכוח אדם בהיי-טק – פגם משמעותי ביותר"
לדברי השר בנט, "החדשנות הישראלית מהווה חלק בלתי נפרד מהחוסן הלאומי שלנו, שנשען, בין השאר, על יכולתנו לספק פתרונות טכנולוגיים בתחומי הסייבר, האבטחה, המיגון, החקלאות, המים, האנרגיה, הרפואה, הבטיחות ועוד. ואולם, בהיי-טק הישראלי יש פגם משמעותי ביותר – המחסור באנשים מיומנים הנדרשים להשתלבות במקצועות טכנולוגיים. פוטנציאל גדול לתעסוקה וצמיחה לא ממומש, מפני שחברות מתקשות למצוא עובדים טובים ומיומנים. אין מספיק צעירים הלומדים מתמטיקה ומקצועות מדעיים, אין מספיק בוגרי תחומים טכנולוגיים מקרב הערבים והחרדים – וחבל. ההיי-טק יודע לקלוט את כולם וזקוק לעוד ועוד כישרונות".

עמית לנג, מנכ"ל משרד הכלכלה, ציין כי "לקושי של חברות טכנולוגיה באיתור עובדים מיומנים בתחומי המדע, ההנדסה והמחשבים יש השפעה ישירה על היכולת של המשק לייצא שירותים ומוצרים בענפים הטכנולוגיים. לכן, אנחנו מייחסים חשיבות רבה לחיזוק ההכשרות המקצועיות והאקדמאיות בתחומים המאפשרים לבוגרים לרכוש מקצוע לחיים מחד וכן מספקים מענה לצרכי התעשייה והמשק מאידך".

צוק אמרה כי "ענף ההיי-טק מהווה מנוע צמיחה מרכזי של המשק הישראלי. ואולם, המחסור בכוח אדם נגיש ומיומן, מהווה חסם בהתפתחות תעשיית ההיי-טק. הימצאות כוח אדם מיומן ואיכותי, הזמין ונגיש להשתלבות בתעסוקה מהווה תנאי מרכזי להמשך ביסוסו ופיתוחו של הענף ונפעל למימוש ויישום ההמלצות – כך שכבר בשנת התקציב 2015 יינתן ביטוי לתחילת היישום".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים