סכסוך בין צלם בריטי לוויקיפדיה – בגלל סלפי של קוף

הצלם, שעקב אחרי להקת קופים באינדונזיה, העמיד חצובה ואפשר להם לצלם את עצמם ● הוא טוען כי התמונות פורסמו באנציקלופדיה החופשית ללא רשותו ● ויקיפדיה בתגובה: זו תמונה של בעל חיים ואין לבני אנוש זכויות עליה

סלפי של קופה. צילום: דיוויד סלייטר, מתוך ויקיפדיה

סלפי של קוף עומד בימים אלה במרכזו של סכסוך בין צלם בריטי לוויקיפדיה (Wikipedia). הצלם טוען כי איבד במשך שנתיים 10,000 ליש"ט כתוצאה מפרסום התמונה באנציקלופדיה החופשית.

לדברי הצלם, דיוויד סלייטר, בוויקיפדיה התעקשו שלא להסיר את התמונה המדוברת, שאיש כבר לא רצה לשלם עליה ברגע שהוכרזה כ-Public Domain. הוא אמר כי האתר לא צילם את התמונה והוא גם לא בעליה.

סלייטר טען ב-BBC כי סמך על כך שהתמונה תפרנס אותו. לדבריו, "בשנה הראשונה לאחר שצילמתי אותה, הרווחתי 2,000 ליש"ט מהתמונה. אחרי שהעלו אותה לוויקיפדיה, כבר אף אחד לא רצה לשלם עבורה. קשה להעריך במדויק, אבל אני משער שאיבדתי הכנסה של 10,000 ליש"ט או יותר. זה הורג את העסק שלי".

עוד הוא סיפר כי התמונה היא תוצאה של מעקב בן שלושה ימים אחרי הקופים באינדונזיה. "התקבלתי כחלק מהלהקה", ציין סלייטר. "הקופים נגעו בי וליטפו אותי, אז חשבתי לעצמי שהם יוכלו לצלם את עצמם. הצבתי את המצלמה על חצובה, עיצבתי את הפריים וכיוונתי את החשיפה. כל מה שהיה צריך לעשות הוא להתרחק כמה מטרים, ולהניח לקופים להתקרב ולשחק עם המצלמה והחוטים והלחצן, ובינגו – הם צילמו את התמונות".

סדרה מהתמונות האלה פורסמה תמורת תשלום במגזינים ובאתרי חדשות, עד שהגיעה לסוף דרכה העסקית כששימשה את כותבי התכנים של האנציקלופדיה המקוונת לתאר את ה-Macaca nigra – קוף מקק מצוי מהאי סלבס שבאיי אינדונזיה.

הצלם תבע מוויקיפדיה לשלם עבור השימוש בתמונה או להסירה, אך דבר מאלה לא קרה. בסוף השבוע פרסמה קרן ויקימדיה (Wikimedia), שמפעילה את ויקיפדיה, את דו"ח השקיפות הראשון שלה, בדומה לחברות הגדולות, ובו העלתה את הסכסוך בינה לבין הצלם בקשר לתמונה. מאוחר יותר סומן העמוד המכיל את התמונה כ-"מועמד להסרה".

התמונה עדיין מופיעה בוויקיפדיה, בדף המידע על ה-Macaca nigra, ומתחתיה כתוב: "תמונות 'סלפי' של המקק המצויץ השחור. (זכויות היוצרים של תמונות הסלפי המפורסמות של הקוף נתבעות על ידי צלם הטבע דייוויד סלייטר על בסיס הטענה שהוא הציב את הציוד. ויקימדיה טוענת שהם בבעלות ציבורית, על בסיס הטענה שהקופים הם אלה שצילמו את התמונות". עוד נכתב בו כי "כתמונה של בעל חיים, אין לגורם אנושי כלשהו הגנה של זכויות יוצרים עליה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים