דלויט: 70% מבכירי ההון-סיכון תומכים ביוזמת האוצר לעודד השקעות בקרנות מקומיות

יוזמת המדינה להשתתף בהפסדים מהשקעות של גופים מוסדיים בקרנות הון-סיכון ישראליות מעוררת אהדה בקרב הבכירים - כך עולה מסקר ה-VC Indicator הרבעוני, שערכה פירמת ראיית החשבון והייעוץ Deloitte בריטמן אלמגור זהר ● בנוסף, 61% מהמשיבים סבורים, כי היקף העסקות בענף יעלה בחצי השנה הקרובה

תוכניות התמריצים של הממשלה, ובראשן היוזמה המתוכננת של משרד האוצר לעודד גופים מוסדיים ישראלים להשקיע בקרנות הון-סיכון מקומיות על ידי השתתפות המדינה בהפסדים מהשקעה בקרנות אלה, זוכות לתמיכה בקרב בכירי קהילת ההון-סיכון בארץ. מסקר ה-VC Indicator הרבעוני, שערכה פירמת ראיית החשבון והייעוץ Deloitte בריטמן אלמגור זהר בקרב מנהלים ושותפים בקרנות ההון-סיכון בישראל, עולה, כי 70% מהמשיבים הביעו תמיכה ביוזמת משרד האוצר. לעומתם, רק 15% התנגדו לה. כל המשיבים לסקר ציינו, כי ליוזמה הממשלתית תהיה השפעה על התעשייה, כאשר 67% מתוכם סבורים, כי ההשפעה תהיה רבה או רבה מאוד.

עוד עולה מהסקר, כי 17% בלבד מבכירי קהילת ההון-סיכון הישראלית סבורים שמרבית זמנם יוקצה לטובת ביצוע השקעות חדשות, בעוד ש-53% מהם מעריכים, כי רוב זמנם יוקדש לניהול חברות פורטפוליו קיימות. לפיכך, נראה שהסיוע הנדרש לענף ההיי-טק הישראלי לא מסתכם בסיוע לחברות הנמצאות על סף סגירת עסקות מיזוג ורכישה, אלא בקידום ומינוף חברות הנמצאות בשלבי ה-Seed. כל זאת, על מנת שנוכל לראות את הגל הבא של המיזוגים והרכישות בשוק המקומי, שהינו עמוד השדרה של הכלכלה הישראלית.

הסקר אף מלמד על כך ש-54% מהמשיבים סבורים, כי על משרד האוצר להתמקד בתמריצים לתתי-סקטורים על פי עדיפות לאומית, כדוגמת תוכנית המשרד להשקיע 24 מיליון דולרים בחברות מתחום הביו-מד שתצלחנה לגייס 76 מיליון דולרים. 23% ציינו, כי תמריצי הממשלה לא צריכים להינתן באמצעות השקעות ישירות בחברות, לעומת 12% שסבורים שעל משרד האוצר להשקיע ישירות בחברות עצמן. רק 11% מהמשיבים ציינו, כי אין מקום להשקעות ספציפיות בתת-סקטור מסוים, אלא בענף הטכנולוגיה בכללותו.

לדברי רו"ח טל חן, ראש מגזר הטכנולוגיה, המדיה והתקשורת ב-Deloitte בריטמן אלמגור זהר, "בנוסף לתוכניות התמריצים הללו, על משרד האוצר להגדיל את תקציב המדען הראשי, להגדיל את התמריצים לחברות, החל משלב ההזנק ועד להנפקה, ולבצע תיקון לחוק המחקר והפיתוח, על מנת שיאפשר הוצאת ידע אל מחוץ לישראל בעלויות נמוכות יותר".

87% מהמשיבים: גל הרכישות והמיזוגים יגיע לישראל בשנה הקרובה

ההכרזות האחרונות של משרד האוצר על מאמציו לעודד את תעשיית ההיי-טק המקומית הגיעו במקביל להנפקה הבורסאית הראשונה מאז יולי 2007, ובמקביל לגל עסקות של מיזוגים ורכישות, ששטף הן את השוק האירופי והן את השוק האמריקני. אף על פי שיכולת התאוששותו של ענף קרנות ההון-סיכון עדיין נותרה בגדר שאלה, מרבית המשיבים (87%) סבורים, כי גל הרכישות והמיזוגים צפוי להגיע לשוק הישראלי במהלך השנה הקרובה.

עוד עולה מהסקר שעומדת בעיניה שאלת מיליון הדולר האם תעשיית ההון-סיכון צריכה להתמקד בפיתוח חברת היי-טק גדולה, נוסח נוקיה (Nokia) הפינית, או לפתח מספר רב של חברות היי-טק בינוניות לטובת אקזיטים מהירים. 57% מבכירי קהילת ההון-סיכון בארץ סוברים, כי על התעשייה להתמקד בפיתוח חברות לעסקות מיזוגים ורכישות, ורק 43% השיבו, כי עליה להתמקד בפיתוח חברת היי-טק גדולה.

רו"ח חן ציין, כי "אין ספק שאחד האתגרים העומדים בפני קהילת ההון סיכון הוא יכולתה של הקהילה להתמקד בפיתוח חברות גדולות, שתרומתן לכלכלת ישראל לטווח הארוך הינה משמעותית. קהילה זו הוכיחה, וממשיכה להוכיח, את כוחה בפיתוח חברות לטובת עסקות של מיזוגים ורכישות".

ממצאי הסקר אף מעידים על אופטימיות בקרב מנהלי הקרנות, כאשר 61% מהמשיבים סבורים, כי היקף העסקות בענף יעלה בחצי השנה הקרובה. ביטוי זה מקבל משנה תוקף מעצם העובדה שאף לא אחד מהמשיבים לסקר צופה, כי היקף העסקות יקטן במהלך תקופה זו.

לדברי רו"ח חן, "התעוררות המיזוגים והרכישות בארצות הברית ובאירופה הגיעה גם אלינו. אנחנו עדים ללא מעט עסקות שנסגרו באחרונה ולעסקות רבות שנמצאות כיום בשלבי משא ומתן מתקדמים".

התחום החם ביותר בכל הנוגע לעסקות הוא המכשור הרפואי. 64% מהמשיבים צופים עליה במספר העסקות בתחום זה במהלך ששת החודשים הקרובים. תחומים נוספים שנתפסים כחמים הם הביו-טכנולוגיה והקלינטק, עם 62% ו-57%, בהתאמה, שצופים צמיחה בהשקעות בתחומים אלה. התחומים הפחות אטרקטיביים להשקעה הם, בעיני מנהלי קרנות ההון-סיכון הישראליות, התקשורת (18%) והמוליכים למחצה (21%).

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים