תוכן שיווקי

ראיון עם אלי שחם, מנהל מחלקת מ"מ לפרויקטים הנדסיים בחברת החשמל

לקראת יום ה-PLM הישראלי של מקיט, שייערך ב-1.12.2010 ב-AVENUE, קריית שדה התעופה, בהשתתפות בכירי Siemens PLM העולמית

01/11/2010 14:26

מה חשיבותו של פתרון ה-PLM (ניהול חיי מוצר) בארגון שלכם?
פתרון ה-PLM, משמש את מהנדסי חברת החשמל, בכל הנוגע לתכנון ההנדסי של תחנות כח ותחנות משנה. המידע שנאגר עד כה במערכת ה-PLM כולל עשרות יחידות יצור חשמל ומאות תחנות משנה. פתרון ה-PLM משרת בחברת החשמל, מהנדסי חשמל, מהנדסי מכונות ומהנדסים אזרחיים, סה"כ כ-200 משתמשים.

באיזה פתרון PLM בחרתם?
אנו עושים שימוש במערכת Teamcenter Engineering גרסה 2005. מדובר במערכת PLM של חברת Siemens Software, המיוצגת בארץ על ידי חברת מקיט מערכות.

מה חשיבות החברה המטמיעה (מקיט) בתהליך יישום PLM?
החשיבות היא בכך, שיש צוות שמכיר היטב את המערכת מצד אחד, ומהצד השני מכיר אותנו ומבין את הצרכים שלנו. אם תוך כדי עבודה, מתעוררות בעיות, מתגלים באגים וכו', אנחנו מסתייעים בספק. לקראת שדרוגים, אנחנו נעזרים במידע ובהמלצות מהספק. המערכת מאוד חשובה לעבודה השוטפת שלנו, כך שאנחנו חייבים מענה מהיר ואיכותי בכל עניין. גם הקשר עם היצרן, Siemens PLM Software, מתבצע באמצעות מקיט.

איך המערכת משתלבת עם יישומי ה-ERP בארגון?
בחברת החשמל פועלת מערכת ERP של סאפ ואנחנו מתכננים לקשר את מערכת ה-ERP אל ה-Teamcenter, כדי לקשר בין הסביבה העסקית לבין הסביבה ההנדסית. כיום, הפרויקטים, מנוהלים באמצעות WBS (מבנה תכולת עבודה, Work Breakdown Structure). ה-WBS יועבר ממערכת ה-SAP למערכת ה-PLM. תוצרי התכנון, הנמצאים במערכת ה-PLM, מקושרים ל-WBS. הדבר יאפשר, למשל, לעקוב אחר התקדמות התכנון ואחר סטטוס סיום הכנת התוצרים הנדסיים.

נושא אחר, הוא שפור הטיפול ברכש, לפרויקטים הנדסיים, והבקרה על אספקתו מיצרנים וספקים. המידע הטכני הנדרש ורשימת הכמויות (BOM) יועברו מה-PLM אל ה-SAP.

באילו מערכת תיכון הנדסי, כגון תיב"מ/אנליזות וכו', הארגון משתמש וכיצד משולב במסגרת ה-PLM?
אנו עושים שימוש במערכות תיב"ם ייעודיות, לתחנות כוח כגון תוכנת PDMS של חברת AVEVA ובמוצרי תיב"ם נוספים כגון: MICROSTATION של בנטלי ואוטוקד. הקשר בין מערכות התיב"ם וה-PLM בא לידי ביטוי בממשקים ברמות שונות, בהתאם לסוג המערכת והצרכים. מידע ממערכת ה-PLM מושתל בשרטוטים ובמסמכים אחרים. בדרך זו נשמרת תאימות בין המידע ב-PLM ותוצרי התכנון. מערכת Teamcenter מנהלת את תוצרי התכנון, כולל אלה שמקורם במערכות התיב"ם וממקורות אחרים למשל Office.

אילו ערכים תורם ה-PLM לארגון?
מבחינה עסקית-ההטמעה והיישום של ה-PLM תרמו לשפור האחידות ביחידות ההנדסיות השונות. הנהלים כעת יותר ברורים ויש קשר הדוק יותר בין דיסציפלינות התכנון השונות. בפרויקטים שמדובר בהם, יש כמות גדולה של שינויים, לאורך השנים, והמערכת מנהלת ומבקרת, שהשינויים יעשו בצורה נכונה. תרומה נוספת של ה-PLM, נעוצה בהגברת יכולת ההתמצאות. בכל פרויקט יש כמות מידע עצומה וניהול תצורה באמצעות PLM, מסייע באיתור כל פרט בצורה מהירה. בנוסף, מערכת ה-PLM תורמת לעמידה בתקנים כמו ISO.

אירועים קרובים