תוכן שיווקי

משרד החינוך "העלה לאויר" את מערכת "במבט רחב" המבוססת על תוכנת QlikView לצורך הצגה ותחקור המידע על פעילות מוסדות החינוך בישראל

04/11/2010 14:34

במסגרת חוק חופש המידע המתיר למשרדי הממשלה השונים לפרסם מידע לציבור ובתנאי שאינו פוגע בחוק, פותחה ו"עלתה לאויר" לאחרונה במינהל תקשוב ומערכות מידע במשרד החינוך, כחלק מאתר האינטרנט של משרד החינוך, מערכת "במבט רחב" המבוססת על חבילת התוכנה QlikView.

המערכת משמשת גורמים שונים במשרד החינוך לצורך התארגנות בפתיחת השנה הקרובה וחדר המצב של המשרד אף נערך לשימוש יעיל במערכת. המערכת מאפשרת למקבלי החלטות במשרד החינוך ליזום ולתכנן את תוכניות הלימודים (במסגרת תוכניות הליבה) השונות במגזרים שונים ובמקומות גיאוגרפים שונים על פי המגמות ותחזיות הנלמדות והמוצגות במערכת. מערכת "מבט רחב" מאפשרת למשרד החינוך לקבל נתונים ומידע שנצבר במחשבי משרד החינוך לאורך ב- 20 השנים האחרונות.

המערכת מיועדת לכל עם ישראל, הורים של תלמידים, לסטודנטים, למכוני  מחקר, לאנשי משרד החינוך הכוללים מנהלי בתי ספר ומורים, להיכנס למערכת "במבט רחב" ולהשתמש במידע המוצג במערכת ומכיל מידע על המרכיבים המרכזיים של מערכת החינוך: מוסדות חינוך (בתי ספר וגני ילדים); עובדי הוראה; תלמידים, כיתות ותקציב.

את המידע המוצג יכול כל משתמש לחקור ולנתח, לחלוטין ללא צורך ברקע מקצועי בתוכנה. הטכנולוגיה מאפשרת למערכת לקבל מידע בחיתוכים לפי מאפיינים שונים כגון: מגזר, מסגרות ארגוניות, פיקוח, שכבות גיל ועד רמת בית ספר בעיר ספציפית. המערכת  מאפשרת הצגת המידע בצורת ויזואלית טבלאית או גרפית, עפ"י אופי המידע המתבקש. המידע במערכת זו נסמך על המידע הרשום במערכות המידע התפעוליות/ הייעודיות במאגרי משרד החינוך ומשקפת את המצב הקיים.

כאמור, מערכת "במבט רחב" מבוססת על חבילת התוכנה QlikView של חברת QlikTech העולמית וכוללת גישה למאגר הנתונים הנמצא על בסיס נתונים Oracle המהווה שיקוף של הנתונים הנמצאים במערכות התפעוליות של המשרד. התוכנה שולפת את הנתונים ומעבירה אותם למחסן הנתונים של ה-QlikView לאחר שבצעה ETL (ר"ת Extract, Transform & Load) בעזרת הכלים הפנימיים של עצמה. משם מעבירה התוכנה את המודלים שנבנו עם אנשי מרכז המידע של המשרד לשרת האינטרנט של משרד החינוך ומשולבת בפורטל הדוחות ואשר מבוסס עם שכבה סמנטית לחילול דוחות באמצעות ה-QlikView.

לדברי יגאל דוכן, מנהל מרכז מידע במנהל התקשוב במשרד החינוך: פתרון ייחודי זה מאפשר ביצועים טובים יותר של המערכת וקיצור זמן טעינת הנתונים. השקענו מחשבה רבה בפיתוח השיטה לזיהוי הדלתאות (increments), במיוחד לאור העובדה שהמערכת התפעולית אינה תומכת בשיטת עבודה מסוג זה".

לדברי סופיה מינץ, מנהלת מנהל תקשוב ומערכות מידע במשרד החינוך: "הפרויקט עמד בתוכנית ובתקציב בזכות שיתוף פעולה מוצלח בין חברת QlikView Israel לבין המשתמשים ומערך ה- IT של משרד החינוך ובזכות ההצמדות למתודולוגיית היישום של צוות מרכז המידע במנהל התקשוב במשרד החינוך".

כל איש הזקוק למידע האמור, רשאי לפנות לאתר משרד החינוך ולהיכנס למערכת בכתובת הבאה.

אירועים קרובים