נמצאה האבידה: מנכ"ל HP אותר מסייר בסניפי החברה באסיה ובארצות הברית

ליאו אפותקר נצפה ואף צולם באחרונה כשהוא מסייר בסניפים של HP ביפן, טקסס ומסצ'וסטס ● אורקל מחפשת את אפותקר כדי שיעיד במשפט שהיא מנהלת נגד סאפ, שבראשה עמד ● HP מסרבת לקבל את הזימון וטוענת, כי אורקל החמיצה הזדמנות להעיד את המנכ"ל החדש בעבר

בעוד שאורקל (Oracle) עורכת בימים אלה חיפושים נרחבים אחר ליאו אפותקר, המנכ"ל החדש של HP, שנעלם בשבועות האחרונים מעיני הציבור, ואף שכרה לשם כך בלשים פרטיים, העיתונות הטכנולוגית בארצות הברית כבר מצאה אותו. אפותקר צולם באחרונה כשהוא מסייר בסניפי החברה באסיה ובארצות הברית.

החברה של לארי אליסון מעוניינת להזמין את אפותקר יזומן להעיד במשפט המדובר ביותר בעמק הסיליקון מזה שנים, שבו היא תובעת את יריבתה המיתולוגית בעולם היישומים, סאפ (SAP), בגין גניבת קניין רוחני. אם יעיד אפותקר, הוא ייאלץ להשיב לשאלות בדבר אחריותו לגניבת תוכנה מאורקל בתקופה שבה כיהן כמנכ"ל יחיד של סאפ.

אורקל המציאה ל-HP זימון לאפותקר להעיד במשפט, אולם זו מסרבת בעקביות לקבל אותו. למרות זאת, נצפה אפותקר לפני שבועיים בסניף החברה ביפן, ובשבוע שעבר בסניפיה בטקסס ובמסצ'וסטס – כך דיווחה בסוף השבוע העיתונות הטכנולוגית האמריקנית. בסן-פרנסיסקו כרוניקל (San Francisco Chronicle) נכתב, כי "זה ממש רעיון טוב לבקר את העובדים של HP, בעיקר, כי הם סופר דופר מבואסים".

מומחים לענייני משפט העריכו, כי אורקל יכולה לנצח בתביעה גם בלי לזמן את אפותקר להעיד, וכי כל מטרת הזימון היא "לשפד" אותו על דוכן העדים, להביך אותו, את סאפ ואת HP.

זימונו של אפותקר קשור לתביעה של אורקל את חברת טומורואונאו (TomorrowNow) ואת החטיבה העסקית של סאפ. טומורואונאו סיפקה שדרוגים, עדכונים ותמיכה לרישיונות פיפלסופט (PeopleSoft), שנרכשה על ידי אורקל בהשתלטות עוינת ב-2005. כמה חודשים מאוחר יותר באותה השנה נרכשה טומורואונאו על ידי סאפ, והפכה לחברה בת שלה.

אורקל טענה בתביעה, כי הנתבעות משתמשות באופן בלתי חוקי בסיסמאות הכניסה של לקוחות פיפלסופט על מנת לגנוב מהאתר של אורקל חלקי תוכנה המוגנים בזכויות יוצרים. לאחר הגשת כתב התביעה, ב-2008, סגרה סאפ את טומורואונאו. לפני כן, היא השתמשה בטומורואונאו כדי לשכנע לקוחות אורקל להגר לסביבת סאפ.

סאפ הודתה, כי עובדי טומורואונאו ניגשו שלא כדין למחשבי אורקל והורידו מהם מיליוני קבצים, קוד תוכנה שלה ומסמכי תמיכה, אולם היא התעקשה, כי הנהלתה לא ידעה על כך דבר. לאחר מכן, באוגוסט האחרון, הודיעה סאפ לבית המשפט שהיא מוכנה לקבל אחריות על הפרות הקניין הרוחני שבוצעו על ידי טומורואונאו ולשלם לאורקל פיצויים בגין כך. עם זאת, החברה סירבה לסכום הנזקים שתבעה אורקל – יותר משני מיליארד דולרים – והסכימה לשלם רק עשרות מיליונים. מאוחר יותר הסכימה החברה הגרמנית להגדיל את סכום הפיצוי ל-120 מיליון דולרים. לאחר ששתי החברות לא הגיעו לעמק השווה, החל המשפט להתקיים לפני שבועיים, והשאלה הנדונה בו היא היקף הפיצוי הכספי שתשלם סאפ לאורקל.

אפותקר החל רשמית למלא את תפקידו החדש לפני שבועיים, אך מאז לא נראה בציבור ולו פעם אחת, ואף לא העניק ראיון לכלי תקשורת כלשהו. HP אפילו לא פרסמה הודעה לעיתונות בנושא. יצוין, כי HP אינה מכחישה שאפותקר מסתתר כדי שלא ניתן יהיה לזמן אותו לעדות. החברה מסרה בתגובה, כי היא וסאפ "אמרו כבר כמה פעמים בעבר שלאורקל ניתנה ההזדמנות לחקור את אפותקר בשבועה כאשר העיד בנושא באוקטובר 2008, והיא בחרה שלא לעשות זאת, עד שמונה כמנכ"ל HP. נוכח המידע המועט שלו והקשר הקלוש שלו לעניין, הניסיון של אורקל לגרור אותו לפרשה ברגע האחרון נועד רק כדי להטריד ולהביך את מנכ"ל HP ולהפריע לו במילוי תפקידו החדש".

לארי אליסון: "סאפ גנבה מאתנו ארבעה מיליארד דולרים"

בשבוע שעבר העיד במשפט לארי אליסון, מנכ"ל ומייסד אורקל, ואמר, כי "סאפ גנבה מאתנו ארבעה מיליארד דולרים". לדבריו, השימוש הבלתי חוקי של עובדי טומורואונאו בקניין הרוחני של אורקל סיכן כ-20%-30% מלקוחות פיפלסופט וכ-10% מלקוחות סיבל (Seibel) – שתי חברות שנקנו על ידה.

כן העידה במשפט צפרא כץ, נשיאה משותפת באורקל, שאמרה, כי קבלת הצעת הפיצוי של סאפ, בסך של 40 מיליון דולרים, היא "פרס על התנהגות רעה".

לפני שבועיים העיד במשפט וורנר ברנדט, סמנכ"ל הכספים של סאפ וחבר הנהלת החברה. "סאפ הייתה צריכה לסגור מיידית את טומורואונאו כבר בסתיו 2008, בעת שנודע בראשונה שהיו הפרות קניין רוחני של אורקל", אמר.

אורקל תקפה את HP על מינוי אפותקר בספטמבר. אליסון האשים את המנהל הגרמני, שכיהן בתפקיד מנכ"ל יחיד של סאפ במשך שבעה חודשים בלבד, עד שנאלץ לפרוש עקב ביקורת ציבורית, בכך שמילא תפקיד פעיל בפרשה הנדונה. סאפ ו-HP מיהרו להיחלץ בתגובה להגנתו של אפותקר.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים