מדעני יבמ: נצליח להכניס מחשבי על לקוביית סוכר

חוקרים ממרכז המו"פ של הענק הכחול בציריך, שווייץ, העריכו שהיעד הזה יתממש בתוך 10-15 שנים ● הם הציגו טכנולוגית קירור חדשה בשם Aquasar, המביאה לצמצום במחצית הוצאות האנרגיה של מרכז המיחשוב

מאמץ מחקרי חלוצי יביא לכיווץ מחשבי העל בעולם לכדי גודל של קוביית סוכר – כך הודיעו בסוף השבוע מדענים במרכז המו"פ של יבמ (IBM) בציריך, שווייץ. הם העריכו, כי היעד הזה יתממש בתוך 10-15 שנים.

הגישה המחקרית החדשה של החוקרים מיבמ גורסת, כי יש לבנות את הערימות של מעבדי המחשבים אחת על גבי השנייה, ולקרר אותם בטכנולוגיות הזרמת מים בין השכבות השונות שלהן. המטרה, הסבירו מדעני הענק הכחול, היא לא רק לצמצם מקום ונפח, אלא גם לחסוך בכמות האנרגיה הנצרכת על ידי המחשבים.

לדברי ד"ר ברונו מישל ממעבדות יבמ בציריך, "עתיד עולם המיחשוב והעלויות שלו ינועו בשל סיבות ירוקות, ולא בשל הצורך במהירות עיבוד גבוהה יותר".

ד"ר מישל ואנשי צוותו כבר בנו אבטיפוס המדגים את שיטת הקירור הייחודית שפותחה לטובת הטיפול בערימות המעבדים של מחשבי העל. השיטה, Aquasar, תופסת ארון בנפח הגדול מזה של מקרר. מדעני יבמ מעריכים, כי Aquasar יעיל בהיבט ניצול האנרגיה ביותר מ-50% מאשר שאר מחשבי העל המובילים בעולם.

"בעבר, עולם המיחשוב התקדם בהתאם לעלויות החומרה", אמר ד"ר מישל. "לפני 50 שנים יכול היית לרכוש טרנזיסטור בעלות של דולר אחד. כיום, העלויות ירדו משמעותית, ומחיר טרנזיסטור הוא פחות ממאית עלות הדפסת מכתב על גבי נייר. עלויות בניית הדור הבא של מחשבי העל אינן כיום הבעיה, אלא מה שמדאיג את המהנדסים הוא עלות הרצת המכונות". הוא הוסיף, כי בעתיד, עולם המיחשוב יונע על ידי היבטי עלויות האנרגיה: "להריץ ולתפעל מרכז מיחשוב יהיה יקר יותר מאשר להקים אותו. הכול נובע בשל בעיות קירור שמגיעות מהתחממות המחשבים".

החוקר ציין, כי בעבר, ההיבט החשוב במחשבי העל היה מהירות העיבוד שלהם. "הם דורגו על פי מהירות ורמת הביצועים. בעתיד מחשבי העל ידורגו על פי מידת היעילות שלהם והידידותיות לסביבה".

עד לאחרונה, מחשבי העל בראש הרשימה יכולים היו לבצע 770 מיליון פעולות מיחשוב בעלות הספק של וואט אחד. ארון הקירור Aquasar מביא באותה עלות והספק ליכולת חישוב של פי 1.5 – 1.1 מיליארד פעולות חישוב. כעת, ציינו החוקרים, המטרה היא לצמצם את גודל מחשב העל.

מארק סטרומברג, אנליסט מחקר בגרטנר (Gartner), ציין, כי גישת יבמ לצמצום מחשבי העל היא "מבטיחה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים