תוכן שיווקי

דרושה עיר חכמה בישראל?

16/11/2010 16:41

מאת אורן שפיגל, סמנכ"ל המגזר הציבורי בסיסקו

רוב האנשים יעידו כי הפרמטרים המרכזיים המניעים אותם בבחירת עיר מגורים הם: בטחון אישי, חינוך, בריאות וסביבה. העולם סביבנו עובר שינוי דרמטי של אורבניזציה. במהלך חמש השנים הקרובות, 500 מיליון אנשים יתווספו לערים בעולם. עד 2050, לפחות 100 ערים חדשות יאוכלסו על ידי יותר ממיליון תושבים לעיר… לערים העתידות לקום ייווצר צורך קריטי באיזון משאבים חברתיים, כלכליים וסביבתיים יותר מאי פעם.

במאות הקודמות התשתיות התעשייתית שכללו מסילות,כבישים, וטלפון קווי סללו את הדרך לקישור בין בני האדם. במאה ה-21 רשת התקשורת היא הפלטפורמה לקישור והיא המהווה את הבסיס לעיר החכמה. אם עד היום התשתיות החיוניות בכל עיר היו שלוש – מים, ביוב וחשמל, היום אנו עדים לצמיחתה של התשתית החיונית הרביעית – רשת התקשורתתשתית התקשורת העירונית מהווה נדבך שלא ניתן לוותר עליו בערים הקיימות וודאי באלה הנבנות כיום בעולם.

המהפכה של העיר החכמה

כיום הבית הוא המרכז – דרכו יש אפשרות להתחבר לכל השירותים שברצונך לקבל, החל מחוגים, דרך התעדכנות בצריכת האנרגיה הביתיתאו דרך התייעצות עם רופא המשפחה. עיר שתאפשר תשתיות שכאלה ותשקיע בהן, , תאפשר שירות טוב יותר לתושביה ותהיה מושכת יותר לתושבים המחפשים מקום טוב להתגורר בו.

גם בהיבט התעסוקתי, עיר שתספק תשתית עבור משרדים חכמים, אזורי מסחר חכמים ואזורי תעשייה חכמים, תהווה נקודת משיכה עבור עסקים, חברות ומפעלים שיעתיקו את פעילותם אליה. אמסטרדם, לדוגמא, השכילה להקים מרכזי "עבודה חכמה" בעיר, במרכזים אלה יכול כל תושב להיכנס עם מחשב נייד, ולקבל שירותי משרד וקישוריות מלאים. העובד לא נדרש לנסוע למקום העבודה שלו, חוסך זמן, זיהום אוויר, הוא מרוצה יותר מהשירותים שהעיר מספקת לו,  הוא קונה את ארוחת הצהריים אצל סוחר אמסטרדמי, כך שהכסף נשאר בתוך העיר, העסקים משגשגים והתעסוקה השירותית (לדוגמה, עובדי מטבח, מלצרים) עולה.

חיים טובים יותר בעיר חכמה

ניהול וחסכון חשמל – בברצלונה קיים אזור ובו התשתית של העיר חכמה ומשולבת בתוך הבניינים. מוני חשמל מתעדכנים בתחזית מזג האוויר ו מרכז הבקרה השולט על הבניינים מכבה את המזגנים בעצמו וחוסך אנרגיה וחשמל.

שמירה על הסביבה ועליה בביטחון האישי – בברצלונה אף קיימים חיישני תאורה, תנועה וטמפרטורה השולטים על כיבוי והדלקה של תאורת הרחוב. תאורת הרחוב תכבה ותדלק רק כשאדם עובר בקרבת מקום. בנוסף, רישות מלא של רחובות העיר במצלמות אבטחה מאפשר הגברת הביטחון האישי.

רפואה חכמה – בערים מסוימות באירלנד ניתן כבר היום להתייעץ עם רופא מהבית באמצעות מגוון רחב של פתרונות וידאו. כמו כן ניתן להגיע לקופות חולים שבהם אחות יכולה לקחת מדדים ובאמצעותHealth presence  המדדים נשלחים לרופא המומחה היושב בצד השני והוא יכול בזמן אמת לתת דיאגנוזה.

חינוך – ארגוני חינוך עושים שימוש בטכנולוגיות תקשורת על מנת להביא תכנים אל התלמיד גם כאשר הוא אינו נמצא בבית הספר – החל מ"חיבור" של תלמיד חולה אל הכיתה, דרך מערכות שיחות וועידה פשוטות, וכלה בבניית כיתות וירטואליות שמאפשרות לקבוצות שאינן יכולות להגיע לבית הספר, להשתתף בצורה פעילה בשיעורים. במדינה מוקפת אויבים כישראל, ילדים באזורים מוכי קסאמים, יוכלו להמשיך את שגרת יומם החינוכית כשהם נמצאים במקלט.

מהפכת הערים החכמות נמצאת בעיצומה. עיר חכמה תשפר משמעותית את כל אחד מהפרמטרים החשובים בבחירת מקום לגור בו, ותגדיל את ה-"תחרותיות" שלה אל מול ערים אחרות. באירופה, אסיה וארה"ב קיימים פרויקטים רבים של בניית ערים חדשות חכמות או טיוב של ערים וותיקות ל"רובעים חכמים" או "אזורים חכמים". בישראל של סוף שנת 2010 אנו רואים מספר ערים המקימות שירות טכנולוגי כזה או אחר, אך אין עדיין עיר העושה צעדים משמעותיים בכיוונה של עיר חכמה.

מי תהיה העיר החכמה הראשונה בישראל?

אירועים קרובים