השמיים לא נפלו

יונתן קורפל מסרב להתפעם מכניסתה של פייסבוק לתחום הדואר האלקטרוני

לא תמיד משתפת פעולה עם משטרת ישראל. פייסבוק

ביום ג' התעוררתי ומצאתי שהשמש זרחה כרגיל ושהשמיים לא נפלו. זאת, למרות מסיבת העיתונאים המתוקשרת של פייסבוק (Facebook) שאירעה בלילה (לפי שעון ישראל) שלפני. כעשרה ימים הכינו אותנו אמצעי התקשורת, ללא יוצא מן הכלל, להודעות דרמטיות שיזעזעו את הרשת. קרב ענקים בין הרשת החברתית הגדולה ומנוע החיפוש המוביל. דיברו על שפנים שישלפו, חיסולו הקרוב של ג'י-מייל (Gmail) ומה לא. מסיבת העיתונאים של מנכ"ל פייסבוק, מארק צוקרברג, הועברה בשידור ישיר ברבים מהאתרים באינטרנט ובכל תחנת טלוויזיה שמכבדת את עצמה. הרבה להג יצר הנושא במהדורות החדשות.

צר לי לקלקל החגיגה, אך אינני נפעם מההודעה. ובכל זאת, נדמה שיש כמה תובנות ולקחים חשובים אליהם כדאי לשים לב.

הפרשה הייתה, בראש ובראשונה, מהומה רבה על מעט מאוד. כל דבר שנאמר במסיבת העיתונאים היה ידוע מראש. לא היה כאן שום מסר חדש או בלתי צפוי. דבר מהררי החומר שנכתב אחרי האירוע, אינו שונה ממה שנכתב לפניו. מעניין לא פחות לבדוק את התכנים – מעט עובדות והרבה סימני שאלה. מילא העיתונאים – המדווחים על חדשות, אבל גם הפרשנים כמעט ואינם מספקים לנו דעתם המלומדת אודות המשמעויות. בטרם ההכרזה ואף אחריה, הם בסך הכל מספקים שאלות לא פתורות. אין כמעט בנמצא דעות מנומקות צופות פני עתיד. זה כבר כוחו של הרגל, אבל אולי הפעם המשמעויות גם לא כל כך קיימות?

יש לשמור על פרופורציות נכונות. למרות שפייסבוק הנה חברה פרטית וקשה להעריך שוויה, נדמה שיהיה לא מוגזם לקבוע, כי בכל מקרה גוגל (Google) שווה כיום לפחות פי חמישה מהרשת של צוקרברג. היחס בהכנסות אף הרבה יותר מרשים לטובתה של גוגל, שלא לדבר על שורת הרווח. אז נכון – יש התגוששות, אבל לא בדיוק בין שני מתמודדים שווים. לא ההוספה של יכולות דוא"ל לרשת החברתית היא שתגרום למהפך. יש לראות בה צעד מעניין, אחד מיני רבים כמותם ינקוט כל צד, במסגרת ניסיונותיו לפרוץ ולהרחיב. לא אפול מהכיסא אם בעוד עשור גוגל תאבד בכורתה. לפייסבוק זה עלול לקרות, לעניות דעתי, בסבירות גבוהה יותר.

אני גם רואה במקרה שינוי במדיניות של פייסבוק. עד כה נהגו חסידיה להבהיר, כי הרשת הכל כך פופולארית, הופכת את הדוא"ל למיותר. חברי הרשת לא צריכים לכאורה יכולות שכאלה בכדי ליצור בניהם תקשורת שוטפת. לפתע, מתברר שהרשת מוסיפה לעצמה יכולת דואר. מסתבר שהדוא"ל, זה המעביר ביום מעל 200 מיליארד מסרים, עדיין לא עבר מן העולם. אז אולי יש פה בכלל התקפלות ולא פריצה. אמנם חלק גדול מהגולשים בעולם חברים ברשת פייסבוק, אבל חלקים גדולים מתנועת הדואר שייכים לארגונים ממסדיים, מסחריים ואחרים. עבורם, אפשרויות ההתכתבות ברשת חברתית אינה מספקות בינתיים מענה הולם. גם הכסף אינו מונח בדיוק בצד המאזניים של החברים ברשת החברתית, המרבים להציף זה את זה במסרים "סבבה".

גם ההעמדה של פונקציית הדואר האלקטרוני החדשה, כחוד החנית במלחמה מול גוגל, איננה בהכרח נכונה. עיקר הדואר החינמי מסופק כיום על ידי מיקרוסופט (Microsofyt). אחריה בליגה ניצבת יאהו! (!Yahoo) ורק במקום השלישי גוגל, עם כ-15% מהנפח בלבד. מדוע הכל התמקדו אך ורק בהשלכות של ההכרזה דווקא על חברה זו? אף אחד לא שכנע אותי כאן באמירה מנומקת, ונדמה שאיש גם לא ניסה לעשות כן.

במקביל, אי אפשר להתעלם מההיבט האישי של מנהיגי שתי החברות הענקיות. המוביל של פייסבוק הנו אדם בשנות העשרים לחייו. שני השותפים המובילים בגוגל מבוגרים ממנו רק בעשור. למרות שמדובר בדמויות גדולות שמעצבות כיום החיים בכדור הארץ, מותר בהחלט להגיד שאגו וחשיבה של אנשים צעירים, שהובילה אותם להישגי-על, מכתיבים לא פעם את גם את שגיאותיהם וצעדיהם המיותרים.

לא באתי להפחית במאומה מגדולתה של הרשת החברתית, שנוחלת הצלחות מסחררות. אם יש במכלול הטורים שכתבתי הערכת חסר שלא התממשה, הרי שהיא נוגעת לפייסבוק. אף על פי כן ולמרות הכל, נדמה שחזינו השבוע במחזה לא נחוץ. אנחנו, במדיה, סייענו לכך להתרחש ולטפוח מעבר למימדים הגיוניים. ביקורת בונה הנה תמיד עוד קלט למקבלי ההחלטות בבואם לבנות התנהלות טובה יותר של העניינים בעתיד. ירבו החברות הטובות והמנהלים המבריקים וינצח מי שיהיה טוב ומועיל יותר, לנו המשתמשים.

תגובות

(12)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. אורן

    נא לא לזלזל בפייסבוק שלנו. אין על הרשת הזאת. זה מה שאנחנו עושים ורוצים באינטרנט.

  2. קמילה

    נכון. רשת חברתית היא בשביל מסרים קצרים ונחמדים שלא דורשים באמת את האימייל.

  3. Dima R, SCE

    איך הסתדרנו עד היום ללא הדואר של הפייסבוק?!?!?

  4. אליעזר

    אם הבנתי יונתן קורפל נוזף בצוקרברג אהבתי הרעיון

  5. להב

    כל החברות הגדולות בתחום המיחשוב (למעט יבמ) נעלמו עם השנים והוחלפו ע"י חברות חדשות זה יקרה גם לשתי החברות הנזכרות שהיום מדברים עליהם ראשי ממשלות ומחר אף ילד לא ידע מי הם היו

  6. סוזאנה השורקת

    אני בכלל לא מבינה מה בכלל יש ברשת כמו פייסבוק שכולם נרשמים אליה עוד לא מצאתי שם משהו שבאמת מועיל או מעניין זאת השאלה האמיתית ולא האם יש או אין דאר אלקטרוני

  7. א. הצופה

    פייסבוק וגוגל שתיהן פלטפורמות נחמדות וכיפיות. הראשונה יותר בהיבט החברתי והשניה כמקור מידע בלתי נדלה. אולם לצרכי עבודה ממשיים אני משתמש באופיס של מיקרוסופט (אוי, אמרתי את המלה הנוראה) וביישום האאולוק שמספק לי סביבת עבודה מושלמת: מייל כמובן, סוג של CRM (אנשי קשר), תכנון ומשימות ולוח שנה וכמובן שארגונים גדולים לא יכולים בלי exchange.אז תקראו לי שמרן, תקראו לי מיושן אבל אני אמשיך להשתעשעי בפייסבוק כרשת חברתית, לדלות מידע בגוגל אבל לעבודה אין בינתיים תחליף ליישומי מיקרוסופט.

  8. רומי

    תמיד האגו הוא שמרומם ומפיל אנשים

  9. סטיב

    סוף סוף דברים שאני יכול להסכים אתם. כל כך הרבה מים נשפכו בלי תועלת. אני חותם על כל מילה.

אירועים קרובים