אחרי שלושים שנה

שלושה עשורים לאחר שיצא הגיליון הראשון של אנשים ומחשבים, מוכיחה הקבוצה יום-יום, שעה-שעה, שאמצעי תקשורת המתמקד בסיקור פעילות ענף ה-ICT הישראלי הוא לא רק אפשרי - אלא גם חשוב ● ראשי הענף, כמו גם גורמים בממשלה ובמוסדות הציבור, התבטאו לא פעם ואמרו שקשה מאוד לדמיין את הענף ללא הפעילות של אנשים ומחשבים ● גם לנו קשה מאוד לדמיין את זה...

בדיוק היום (ה') לפני 29 שנים, ב-18 בנובמבר 1981, יצא לאור הגיליון הראשון של אנשים ומחשבים. הפורמט היה טבלואיד, והוא הופיע כדו-שבועון. העיתון חולק בכנס איל"א שנערך אותו שבוע בבנייני האומה בירושלים. מאז, לא פסקה המנגינה לרגע.

הצצה לגיליון הראשון מלמדת מה היו הנושאים שעמדו אז על סדר היום של הענף באותה תקופה. כך למשל מצאנו דיווח על הכנס ה-16 של איל"א, שנחשב אז לאחד האירועים המרכזיים בענף. HP הכריזה על משפחת המוצרים HP-300, "דרך כונני קליטה חדשים ומשופרים וכלי לתכנות לשיפור תפוקת המתכנתים".

עוד באותו גיליון, יבמ (IBM) הכריזה על מחשב 3081 שנחשב אז "למחשב הגדול ביותר שלה ובעל העוצמה הרבה ביותר בסדרת המערכות הגדולות של יבמ". באותו שבוע אף ביצעה יבמ מהפך ארגוני: "החברה איחדה את כל חטיבות השיווק ושמה קץ לתחרות הפנימית. את הקרדיט למהלך יש לתת לנשיא החברה ג'ון אופל, שהחליף בתחילת 1981 את פראנק קארי". והיה גם ראיון עם יעקב בן דור, יושב ראש טיל, שהתריע על מחסור במתכנתים בארץ, ומתח ביקורת על רמתם הנמוכה במיוחד: "אחד מכל שלושה תכניתנים מתאים למקצוע".

ב-12 באוגוסט 1981, שלושה חודשים לפני שהגיליון הראשון של אנשים ומחשבים ראה אור, יבמ הכריזה על המחשב האישי הראשון. ה-PC החל להשתרש לאט-לאט גם בשוק הישראלי, בעיקר בקרב חברות וארגונים מוטי-טכנולוגיה. לצידו של המחשב האישי, התפתח תחום מערכות המידע, אך בניגוד ל-PC הוא לא זכה לתיעוד ולהתייחסות במעט מוספי המחשבים והעיתונים שהופיעו אז.

כך זה נראה לפני 30 שנים: גיליון אנשים ומחשבים הראשון, שראה אור ב-18 בנובמבר 1981 (הקליקו לצפיה בתמונה בגודל מלא)

עיתון המוקדש כולו לענף המיחשוב הישראלי, התקבל בתחילה בהפתעה – בקהילה עצמה כמו גם בקרב אנשי המדיה המקומיים. אבל לא כך חשבו מייסדי העיתון והקבוצה, העומדים בראשה עד היום, דליה אסיא-פלד ופלי הנמר (פלד). את הרעיון להפקת עיתון המוקדש לקהילת ה-IT הישראלית יזם פלי הנמר, שזמן קצר לפני פרסום הגיליון הראשון פרש מעבודתו כמנהל ביבמ ישראל. אז, ב-1981, טרום ההיי-טק, הסטארט-אפים והאקזיטים, זה לא היה דבר מובן מאליו. הנמר חבר לרעייתו דליה, המו"לית והמנכ"לית המשותפת של אנשים ומחשבים – שכבר אז עמדה בראש חברת הוצאה לאור פעילה, וביחד הפיקו השניים את הגיליון הראשון שראה אור, כאמור, ב-18 בנובמבר. מאז לא הפסיק העיתון את הופעתו, ובמהרה הפך לשבועון, וכיום הוא חלק מהמהדורות אלקטרוניות, כיאה לקצב ההתקדמות של הענף.

כמה שנים לאחר פרסום הגיליון הראשון של אנשים ומחשבים, הגיע הפקס-עיתון. היה זה עיתון ה-IT הראשון למנויים, שהיווה פריצת דרך, ונשען על טכנולוגיות שהיו חדשניות באותה תקופה. עם התפתחות הטכנולוגיה הפך עיתון הפקס לעיתון וירטואלי, DailyMaily, שמופץ מדי ערב לעשרות אלפי מנויים. במקביל, החל לפעול לפני כשנתיים לפעול פורטל החדשות אנשים ומחשבים, שלראשונה מספק דיווחים חיים וייחודיים אודות הענף – מסביב לשעון.

ייחוד נוסף של אנשים ומחשבים, הוא היכולת שלו לשרוד תוך שמירה קפדנית על כללי האתיקה הבסיסיים והפרדה מוחלטת בין ידיעות חדשותיות, טורי דעה ותוכן שיווקי. לכולם יש מקום תחת המטריה של אנשים ומחשבים, אולם עקרון השקיפות, המהימנות והדיוק מנחים את כל העורכים והכתבים העובדים איתנו מאז ועד היום. בימים אלה, כאשר עולם העיתונות משתנה מקצה לקצה, השמירה על העקרונות הללו הופכת להיות נכס חשוב של הקבוצה ושל הענף כולו.

כידוע, קבוצת אנשים ומחשבים מנהלת פעילות עניפה גם מעבר למדיה. למעשה, אנו – במערכת העיתון – מהווים חלק מזרוע גדולה ומקצועית שמפיקה גם כנסים, אירועים, ועידות, פורומים מקצועיים וימי עיון. הכנסים שמפיקה קבוצת אנשים ומחשבים משמשים כבר שנים רבות כזירת העסקים המרכזית, בה נפגשים הספקים, המנמ"רים ובעלי התפקידים האחרים בענף. פורום הבכירים C3, כמו גם הפורומים האחרים של אנשים ומחשבים, מהווים מסגרת אינטימית למפגשי בוקר מקצועיים, בהם נוכחים מאות אנשים בענף.

חגיגות השלושים הם בתחילתו של עשור שיש אומרים עליו שיהיה דרמטי ביותר בתולדות האינטרנט, מאז פריצתו לעולם בראשית שנות ה-90'. זהו עשור שבו העיתונות הממוסדת, שנולדה על ברכי הדפוס והנייר, נאבקת על קיומה אל מול העיתונות האינטרנטית, שהכניסה לחיינו סגנון חדש, דינמי וצעיר. העיתונות הטכנולוגית משחקת כאן שתי תפקידים: מצד אחד היא בעצמה מדווחת על השינויים והחידושים – ומצד שני היא בעצמה מתמודדת עם האתגרים שנוצרים כתוצאה מהטכנולוגיה החדשה.

במלאת 25 שנים לאנשים ומחשבים, התראיינו דליה ופלי פלד למגזין תערוכות וירידים, מפיק. בראיון זה נשאל פלי הנמר מה המוטו שלו בשיווק. תשובתו: "המוטו בשיווק – הנמר לא מוכר, הנמר עוזר….אנשים לא אוהבים שמוכרים להם, אנשים אוהבים שעוזרים להם. מה גם שאנשים בארץ לא אוהבים לשרת, אבל הם מוכנים לעזור, ועל כן גישה זו מאוד מתאימה לעסקים בארץ". אם תרצו, זה המוטו שמלווה את הקבוצה על כל עובדיה.

עם כניסתה לשנת ה-30 לחייה, ניתן לומר, כי התרומה המרכזית של אנשים ומחשבים ל-ICT בישראל, היא בעובדה כי הקבוצה, על זרועותיה השונות, הפכה להיות הקול הבלתי מעורער של הענף, שצמח וגדל יחד עם העיתון. לא תהיה זו הפרזה לומר שאנשים ומחשבים היו שותפים להקמת קהילת ה-ICT, בכך שנתנו לה במה והפכו להיות השופר הראשי שלה. ראשי תעשיית ה-ICT בארץ, כמו גם גורמים בממשלה ובמוסדות הציבור, התבטאו לא פעם ואמרו שקשה מאוד לדמיין את הענף ללא הפעילות של אנשים ומחשבים. גם לנו קשה מאוד לדמיין את זה.

ועוד משהו לסיום: ערב תחילת החגיגות והאירועים המיוחדים, שלוחה תודתנו לכם – הקוראים, על האמון שאתם נותנים בנו יום יום ושעה שעה, בתגובות שלכם לדברים שאנו מפרסמים, בהשתתפות הפעילה בכנסים. תודה לכל החברות והארגונים שבזכותם כל החגיגה הבלתי פוסקת הזו לא יכולה הייתה להתקיים.

תגובות

(3)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. חני

    התחלתי לקרוא לא מזמן..התוודעתי לאתר דרך הקורס של יונתן קורפל..בהתחלה בלי להבין הרבה, ואח"כ פשוט התמכרתי. אני מאוד נהנית לקרוא תודה! ומזל טוב

  2. אורי

    את המשרה הראשונה שלי ב"אזרחות" לאחר שחרור משרות קבע היה בזכות אחד הגיליונות של אנשים ומחשבים משנת 85. זו היתה ידיעה, לא מודעת דרושים, על הקמת יחידת מחשב חדשה בגוף בטחוני. הייתי צעיר ונועז והגעתי בדרך לא דרך למנהל יחידת המחשב והתקבלתי. כך התחילה הקריירה שלי בתחום בזכות אותו גיליון נייר, שמצאתי במקרה במשרדים של ניסים מחברת לרגו בחשמונאים בת"א. איחולים של הרבה שנים של אנשים ומחשבים

אירועים קרובים