מנכ"ל ASAL הפלסטינאית: "חברות ישראליות צריכות לשקול לעבוד עם חברות פלסטינאיות"

כך אמר מוראד תחבוב, מנכ"ל חברת ASAL Technologies, במפגש שהתקיים בין חברות היי-טק ישראליות ופלסטינאיות ● לדבריו, "הצד הפלסטינאי יכול לסייע לצד הישראלי להתמודד עם עלויות המו"פ הגדלות" ● "מרבית המחסומים לשיתוף פעולה זה הם פסיכולוגיים ורק מעט הם בעיות פוליטיות", אומר תחבוב, "וצריך לגשר על פער זה"

"עלויות המו"פ בישראל הולכות ונהיות יותר ויותר יקרות. העלות של מהנדס ישראלי דומה ואולי אף יותר יקרה מזו של מהנדס אמריקני. מגזר ההיי-טק הישראלי חייב למצוא לכך פתרון. ולדעתי הצד הפלסטינאי יכול לסייע לו להתמודד עם העלויות הגדלות", כך אמר אתמול מוראד תחבוב, מנכ"ל חברת ASAL Technologies העובדת עם סיסקו (Cisco), מיקרוסופט (Microsoft) וגם עם חברות שבסיסן בישראל, במפגש שהתקיים אתמול (ג') בין חברות היי-טק ישראליות ופלסטינאיות על ידי מכללת ISEMI ולשכת המסחר ישראל-פלסטין.

מנתונים שנמסרו בכנס, מדי שנה מסיימים את 11 האוניברסיטאות בשטחי הרשות שתוארן מוכר בעולם כ-3,000 בוגרים בתחומי מדעי המחשב, הנדסת מחשבים, אלקטרוניקה ועוד, אך לרובם לא נמצאת תעסוקה והם נאלצים לעזוב את מקצועם או את האזור.

לדברי תחבוב, למרות הקרבה הגיאוגרפית בין הישראלים לפלסטינאים, אין יותר מדי שיתוף פעולה בין חברות ישראליות וחברות פלסטינאיות . לדבריו, "מרבית המחסומים לשיתוף פעולה זה הם פסיכולוגיים ורק מעט הם בעיות פוליטיות. מרבית הישראלים רואים את הפלסטינאים דרך השירות הצבאי, והפלסטינאים רואים את הישראלים כחיילים וצריך לגשר על פער זה".

תחבוב מספר, כי "אחד הנושאים שבהם נתקלתי בדיונים מול חברות ישראליות או חברות רב לאומיות הפועלות בישראל היא שאלת 'מה יקרה אם'. מה יקרה אם נחזור למצב של לוחמה ואי שקט. מאז 1967 לא היה לנו מקרה של ניתוק חשמל או טלפוניה, דברים החשובים למגזר ה-ICT. יש לנו קישוריות וחשמל למחשבים. גם היום, בתקופת שקט, יש עובדים שמעדיפים לעבוד מהבית מסיבות אישיות והדבר לא מפריע לעבודה".

לדבריו, גם בתקופות של משברים פוליטיים וביטחוניים לא נגרמה שום בעיה לעבודה. "יש לנו נסיון של 10 שנים עם חברות כמו אינטל (Intel), סיסקו, HP, ועוד. המצב הביטחוני השפיע על יכולת השיווק שלנו אך לא פגע באיכות ובמועדי האספקה", אמר.

"שאלה נוספת שחברות ישראליות שואלות היא האם יש משאבים איכותיים בשטחי הרשות הפלסטינאית", אומר תחבוב וטוען כי התשובה לכך חיובית. לדבריו, "אין לנו מסה, אנחנו לא הודו או סין, יש לנו קבוצה קטנה של אינטליגנציה ואנשים מוכשרים. יש לנו בוגרים טריים ומהנדסים שיכולים לעבוד בדרך שונה לעומת מתחריהם בהודו. אנחנו מכירים את התרבות הישראלית ואת התרבות המערבית. יש לנו את אותם ימי חופשה שבועיים (שישי ושבת). אותו איזור זמן, אותו מטבע, ופחות או יותר את אותם חוקי עבודה. איכות כוח האדם מעולה. הדבר היחיד שחסר לנו זה אנשים בעלי ניסיון מתקדם של יותר מ-10 שנים, מכיוון שמגזר זה חדש יחסית. כל הענף בצמיחה לכן מי שיבוא ראשון ייהנה מהטוב ביותר".

"באשר לפגישות", אומר תחבוב, "אין בעיה. יש לנו גישה לישראל. לאחרונה ערכו מנהלי כמה חברות ביקור במשרדנו ברמאללה. אפשר לבקש אישור כניסה במינהל האזרחי ובתוך שבוע מקבלים תשובה חיובית. מהצד הפלסטינאי – מנהל הפרויקט והמהנדסים יכולים להגיע לכל מקום. אני אישית שולח צוותים לישראל מדי יום. מהצד הפלסטינאי אחד האתגרים הוא שכמה חברות ישראליות עובדות עם גורמי הביטחון והן חוששות שעבודה עם חברות פלסטינאיות עלולה לפגוע ביחסים שלהם עם אותם גורמים. אני מבין את זה, כי בכל מקום בעולם גורמי הביטחון מעדיפים מהנדסים מקומיים, אך עדיין יש הרבה עבודה שניתן לעשות בידי חברות אחרות בתחומים שאינם קשורים לפעילויות רגישות".

תחבוב סיכם באומרו, כי "עבורי זה מצב של Win-Win. חברות ישראליות ורב לאומיות הפועלות בישראל חייבות לבחון את האופציה של עבודה עם הפלסטינאים. לדעתי כדאי לקיים עוד אירועים כאלה כדי לעורר את המודעות לנושא".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים