על יצרים וזכויות יוצרים

הפרת זכויות יוצרים היא אחת הרעות החולות של עולם המיחשוב ונחשבת לנושא רגיש במיוחד בעולם המערבי ● הפרת זכויות בקנה מידה כמו זה שעמד למשפט אורקל-סאפ, היא תופעה חמורה שחברה כמו סאפ לא יכולה להרשות לעצמה להיות מעורבת בה ● למרות 1.3 מיליארד הדולרים שתאלץ לשלם הענקית הגרמנית, נראה שהפגיעה העיקרית שספגה היא דווקא תדמיתית

הקנס הענק בסך 1.3 מיליארד דולרים שהטיל חבר המושבעים על סאפ (SAP), הוא ללא ספק אחד הקנסות הגדולים ביותר שהוטלו עד כה בתחום זכויות היוצרים. אבל שלא יהיה ספק לאיש – בתביעה הזו לא רק עניין זכויות היוצרים עמד על הפרק, אלא היצרים האישיים והיריבות האישית בין לארי אליסון – מנכ"ל ומייסד אורקל (Oracle) ובין ליאו אפותקר – מנכ"ל סאפ עד לאחרונה ומנכ"ל HP בשבועות האחרונים. יותר מאשר אליסון רצה לתבוע את עלבונה של אורקל בהפרת הזכויות מצד סאפ, רצה אליסון ללכוד במלתעות בית המשפט את אפותקר. אליסון ושותפו החדש, מארק הארד – מנכ"ל HP המודח, זיהו שהתביעה הזו טומנת פוטנציאל רב להכות בסאפ ולדחוק אותה הצידה בדרך לצמרת.

הדרך הנכונה ביותר לתאר את מה שעשו אליסון והארד לאפותקר היא ציד מכשפות. העיתוי, מבחינתו של אליסון, היה מושלם: ימים אחדים לאחר שאפותקר החל את תפקידו החדש ב-HP. לארי רצה לראות את אפותקר על דוכן העדים. נקודה. לכולם היה ברור שעדותו של אפותקר לא הייתה מחויבת המציאות, שהרי לסאפ יש מספיק מנהלים מכהנים שיכולים להעיד במקומו. סוללת עורכי הדין שגייסה החברה הגרמנית הייתה יכולה לגונן על סאפ גם ללא עזרתו של אפתוקר. אבל אליסון, כדרכו, הצליח לסחוף אחריו את כל כלי התקשורת בעולם, שעסקו במשך שבוע שלם בחיפושים אחר אפותקר, שמצידו נע ונד ברחבי העולם. כך, בימיו הראשונים ב-HP, הצטייר אפותקר יותר כעבריין שנמלט מהחוק מאשר מנכ"ל של חברת מיחשוב ענקית.

עם זאת, בסופו של דבר נכשל אליסון בניסיונותיו לשכנע את בית המשפט שקיים קשר ישיר בין אפותקר להפרת זכויות היוצרים החמורה, למרות האחריות המיניסטריאלית. בפועל, קשה להוכיח שגם אם מישהו עבר עבירה – המנכ"ל היה מעורב בה אישית. במקרה הכי גרוע, אפשר להאשים את אפותקר בניהול לא טוב מספיק של החברה, אבל על כך הוא כבר נענש בכך שנאלץ לפרוש ממשרתו. העובדה שנחת הישר על כסא המנכ"ל בחברה שעומדת בעין הסערה, היא ביש מזל גדול עבורו. בעלי המניות של HP כבר החלו לגלות חוסר סובלנות, שהרי הם עוד לא התאוששו מהמכה הכואבת שהנחיתו מעלליו של הארד עם פרשיית המאהבת שלו.

למסע הציד על ראשו של אפותקר, גייס אליסון את מארק הארד. הפרידה שלו מ-HP לא הייתה חלקה, בלשון המעטה. הסיפורים, הדיווחים והביקורת שיצאו החוצה מיד עם פרישתו, לא הוסיפו לו כבוד ובהחלט גם לא לחברה. אפותקר נחשב בעיני הארד כטרף קל. אם היה מצליח לסייע לאליסון במזימתו לגרום לפיטוריו של אפותקר פחות מחודש לאחר שהחל בתפקידו, יכול היה הארד לומר לבעלי המניות של HP, "העפתם אותי על מעשים לא מוסריים לכאורה, אבל קיבלתם מנכ"ל שמעורב בעבירה על החוק".

התסריט הזה, כאמור, לא יצא לפועל, מה שלא הקטין את עוצמת המכה שספגה סאפ. זה לא רק בגלל סכום הפיצוי הענק שהושת עליה, אלא בעיקר בגלל הפגיעה התדמיתית. הפרת זכויות יוצרים היא אחת הרעות החולות של עולם המיחשוב ונחשבת לנושא רגיש במיוחד בעולם המערבי. הפרת זכויות בקנה מידה כמו זה שעמד למשפט פה, היא תופעה חמורה שחברה כמו סאפ לא יכולה להרשות לעצמה להיות מעורבת בה.

העולם החופשי המודרני בנוי על תחרות ועל שיתופי פעולה. סאפ ואורקל הן אמנם מתחרות, אבל ישנם תחומים שבהם הן בונות אחת על שניה. למשל, הרי החלק הארי של יישום מערכות ERP מתוצרת סאפ בארגונים, מבוססות על בסיסי הנתונים של אורקל. על כן, שתי החברות תאלצנה להמשיך ולעבוד יחד גם בעתיד. לאור היריבות האישית שהפגינו אליסון והארד מול סאפ ואפותקר, יחסי העבודה האלו עומדים בסימן שאלה גדול – עובדה שבוודאי לא תשחק לטובת הלקוחות של שתי החברות.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים