ועדת הכלכלה של הכנסת קבעה: צמצום משמעותי בקנסות היציאה מחברות הסלולר החל מינואר

ההחלטה אמנם תיכנס לפועל יחד עם חוק ההסדרים - בעוד כחודש וחצי, אך תחול אז גם על הסכמים קיימים ● לפי החוק החדש, יעמדו דמי היציאה מחברות הסלולר על לא יותר מ-10% מהחשבונית החודשית הממוצעת כפול מספר החודשים שנותרו עד תום תקופת ההתחייבות ● שר התקשורת, משה כחלון: "ללא יכולת מעבר פשוטה ונוחה בין חברות - לא תהיה תחרות, וכל הניסיונות להפריד בין המגזר הפרטי לעסקי הם אחיזת עיניים"

ועדת הכלכלה של הכנסת החליטה היום (ד') לצמצם את קנסות היציאה בשוק הסלולר, ולמעשה הסירה בכך חסם עיקרי נוסף למעבר מחברה לחברה. ההחלטה התקבלה במסגרת דיון בסוגיית תשלומי מנוי – להצעת חוק המדיניות הכלכלית לשנים 2011 ו-2012 (חוק ההסדרים), והיא תיכנס לפועל יחד עם החוק עצמו – ב-1 בינואר 2011. עם זאת, הדגישו חברי הוועדה, ההחלטה תחול אז גם על הסכמים קיימים.

לפי החוק החדש, יעמדו דמי היציאה מחברות הסלולר על לא יותר מ-10% מהחשבונית החודשית הממוצעת כפול מספר החודשים שנותרו עד תום תקופת ההתחייבות. זאת, כידוע, במקום סכומים שרירותיים שנקבעים כיום בידי חברות הסלולר ועשויים לתפוח לכדי אלפי שקלים. מבחינה שערך משרד התקשורת עלה, כי לעיתים קרובות מדובר בתשלום גבוה אשר אופן חישובו אינו ברור. יתר על כן, נמצא, כי לא קיימת אחידות בין החברות באשר לאופן חישוב דמי היציאה ולפיכך נפגמת השקיפות למנויים.

המשרד סבור, כי יש להבטיח שכל צרכן יוכל להתנייד בין החברות במידה והוא מעוניין בכך. מאידך, המשרד מכיר בכך שנאמנות צרכנית לחברה עשויה לחסוך בעלויותיה של החברה. ככל שחלק מסוים מחסכון זה מגולגל ישירות למנוי, הרי שפרקטיקה זו עשויה להיטיב עם המנויים. לפיכך, המשרד רואה חשיבות רבה במציאת האיזון שבין מתן אפשרות לשיווקן של תוכניות בהן קיימת תקופת התחייבות לבין קביעת רף מירבי לגובה דמי היציאה של המנוי מהתחייבותו כלפי החברה, באופן שיתרום להגברת התחרות בין החברות.

בפתח הדיון בוועדת הכלכלה אמר שר התקשורת, משה כחלון, כי "קנסות היציאה הם כיום החסם המרכזי של התחרות על הלקוח העסקי והפרטי. ללא יכולת מעבר פשוטה ונוחה בין חברות – לא תהיה תחרות, וכל הניסיונות להפריד בין המגזר הפרטי לעסקי הם אחיזת עיניים".

יו"ר הוועדה, ח"כ אופיר אקוניס, אמר כי "במהלך כהונתי כיו"ר הוועדה שמתי דגש על טיפול בכשלי שוק, במיוחד בשוק הסלולר, כדי לעודד תחרות ולהביא להורדת מחירים לצרכן".

נציגי חברות הסלולר התנגדו להחלת החוק גם על לקוחות שכבר חתומים כיום על הסכמים, וכן ביקשו לעשות הפרדה בין הצרכן העסקי לפרטי. כמו כן, טענו נציגי החברות, כי קביעת הרף על 10% היא שרירותית.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים