פורום HR: גם ארגון קטן, גם הסכם קיבוצי – איך מתמודדים?

חברי פורום משאבי האנוש והפיתוח הארגוני של אנשים ומחשבים התארחו הפעם בבורסה לניירות ערך בתל אביב, ושמעו מפיה של בטינה אלקלעי - סמנכ"לית משאבי האנוש שם, על האתגרים בתחום העומדים בפני ארגון שבו העובדים מאוגדים בהסכם קיבוצי ● אייל זמיר מהמכון למנהיגות הומנית, הסביר על ההבדל שבין מנהל למנהיג, ולמה כדאי יותר לשאוף למנהיגות

"2010 אופיינה כשנה של התאוששות בגיוסים, לאחר המשבר שחווה שוק התעסוקה בשנת 2008", אמרה ורד לוינשטיין, יו"ר פורום משאבי האנוש והפיתוח הארגוני HR של אנשים ומחשבים. לוינשטיין פתחה את מפגש הפורום המקצועי, שהתארח אתמול (ד') בבורסה לניירות ערך בתל אביב.

לוינשטיין ציינה, כי אחת המגמות שיאפיינו את השנה הבאה בעולם משאבי האנוש והפיתוח הארגוני תהיה חיבור בין ה-HR לעולם הטכנולוגי. לדבריה, "הטמעתן של מתודולוגיות חדשות, כמו מדידת ביצועים ואפקטיביות ארגונית, ניהול הטאלנט ועוד – תחייב הטמעה של מערכות שמספקות מידע עדכני וזמין בסביבה תעסוקתית מורכבת". בנוסף, אמרה לוינשטיין, "ארגונים ויחידות משאבי אנוש יידרשו להתמודד עם סוגיות של ארגונים בעידן הרב דורי בנושא מסלולי קרייה ופיתוח ההון האנושי".

בטינה אלקלעי, סמנכ"לית משאבי האנוש של הבורסה, הרצתה בפני המשתתפים על ניהול משאבי אנוש בארגון שבו העובדים מאוגדים בהסכם קיבוצי. הבורסה, הסבירה, היא ארגון קטן, המעסיק כ-210 עובדים הכלולים בהסכם הקיבוצי, ועוד כ-90 עובדים במיקור-חוץ. מעצם הגדרתה, מאופיינת הבורסה כארגון ידע מקצועי, בעל חשיבות גדולה לכלכלת ישראל, המחויב לעמוד בסטנדרטים בינלאומיים ולהגיב במהירות לשינויים בשווקים ולדרישות משתנות.

לדבריה, הייחוד של הבורסה כארגון נובע משני אפיונים מרכזיים – היקפו הקטן והיות העובדים מאורגנים בהסכם קיבוצי. העובדה שהבורסה היא ארגון קטן, בעל פירמידה קבועה יחסית, יחד עם העובדה שעובדי הבורסה מאוגדים בהסכם קיבוצי, מציבות אתגרים בהיבט ניהול משאבי האנוש, השונים מאלה של ארגונים המעסיקים עובדים בהסכמים אישיים. ראשית, אמרה, עובדי הבורסה זוכים לקביעות בעבודתם (לאחר שנתיים של עבודה זמנית), ולכן הגיל הממוצע של העובדים גבוה יחסית (45-52), בטווח גילאים רחב (23-64) ועם ותק ממוצע של 12.2 שנים. בשל כך, מחלקת משאבי אנוש נזקקת לתת מענה לדורות שונים של עובדים, גם ברמת הפיתוח הארגוני.

"מנגנון הקביעות מאוד מלחיץ", ציינה אלקלעי, "ומכתיב משמעויות חדשות. העובדים נשארים בארגון לאורך זמן, וממלאים אותו תפקיד לאורך שנים". כדי להתמודד עם הנושא, מחלקת משאבי אנוש משתמשת בכלים שונים כדי לשמר מוטיבציה של אנשים באותם תפקידים במשך שנים רבות.

גם תהליך הגיוס מחייב חשיבה לטווח ארוך, אמרה אלקלעי, ולכן יש הקפדה לגייס עובדים בעלי יכולת למידה וגמישות, שיוכלו לתפקד לאורך זמן. בנוסף, הבורסה היא ארגון מתפתח, בעל צרכים משתנים, והעובדים בו עם בעלי יכולות מקצועיות גבוהות מאוד. כל אלה מאריכים את תהליך הגיוס, לדבריה, לכדי כמה חודשים.

אייל זמיר, המכון למנהיגות הומנית, חתם את המפגש בהרצאה על מנהיגות לעומת ניהול. מנהיג, לדבריו, הוא "זה שמביא את התוצאות הרצויות תוך שימוש מושכל בטבע האדם". לפי מחקר שנערך, סיפר זמיר, שבדק חברות מצליחות וניסה לברר את הסיבות להצלחת אותן חברות, נמצא, כי מה שעומד מאחורי אותן חברות מצליחות הוא כישורי המנהיגות של מנהליהן ועובדיהן. הטיפ שלו למנהלי משאבי אנוש: העשירו את ידיעותיכם בפילוסופיה ולא במדעי הניהול. הפילוסופיה, שדנה בערכים כמו מוסר, צדק וכו' – היא זו המעשירה את את ההבנה בטבע האדם ואת יכולות ההנהגה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים