פייסבוק: לא נחסום את ויקיליקס – לעת עתה

הרשת החברתית סירבה להצטרף ללחצים על אתר ההדלפות, בטענה ש-"הדף של ויקיליקס אינו פוגע בנהלים ובתקנות שלנו" ● עם זאת, בפייסבוק הדגישו, כי החלטה זו ניתנת לשינוי, אם האתר יפר את תנאי השימוש ● כתבים טכנולוגיים בארצות הברית הביעו ביקורת על ההחלטה, והזכירו, כי הרשת החברתית סירבה בעבר להוריד קבוצות של מכחישי שואה

פייסבוק (Facebook) לא מצטרפת ללחצים השונים המופעלים מכל עבר על ויקיליקס (Wikileaks). הרשת החברתית הגדולה בעולם הודיעה אתמול (ב') שאין בכוונתה לחסום את הדף של אתר ההדלפות. למרות זאת, ציינה פייסבוק בהודעה, כי הדגש הוא על "לעת עתה", וכי היא יכולה לשנות עמדה זו בעתיד, אם ויקיליקס יפר את תנאי השימוש באתר.

ברשת החברתית נימקו את ההחלטה בכך ש-"הדף של ויקיליקס אינו פוגע בנהלים ובתקנות שלנו הנוגעים לתוכן". יצוין, כי מאז ההדלפה האחרונה של ויקיליקס, צפו בדף האתר בפייסבוק כמיליון גולשים.

חלק מהכתבים הטכנולוגיים בארצות הברית מתחו ביקורת על ההחלטה. הם הזכירו, כי בעבר נמתחה על פייסבוק ביקורת, כאשר במשך זמן רב החברה סירבה להסיר מהאתר כמה קבוצות של מכחישי שואה. בסופו של דבר, פייסבוק אמנם סגרה חלק מהקבוצות הללו – הבוטות שבהן – אולם לא הסירה מהאתר את האחרות. מייקל ארינגטון, עורך טק קראנץ' (Tech Crunch), כתב ש-"הבעיה שמכחישי שואה יכולים להשמיע את טיעוניהם היא בכך שהם בסך הכול רוצים להשלים את היעד של היטלר ולמחוק את היהודים מעל פני האדמה". לדבריו, "פייסבוק נותנת לעורכי דין לכתוב את תנאי השימוש, מה שמביא למצב האבסורדי שבו אסור להראות באתר פטמות של נשים מניקות – אך מותר להכחיש שואה".

בסוף השבוע הוציא מנכ"ל המשרד לניהול ולתקציב המדינה בארצות הברית הנחייה לעובדי סוכנויות הביטחון בארצות הברית שלפיה "יש לשמור על מידע מסווג. הדבר ייעשה על ידי מניעת עובדי מדינה מלגלוש לאתר ויקיליקס". בוויקיליקס טענו, כי מחלקת המדינה האמריקנית הזהירה את עובדיה שלא לאזכר את שם האתר בפייסבוק או בטוויטר (Twitter), שכן הדבר עלול לעלות להם בפיטורים. מהלכים אלה בוצעו לצד ניסיונות הממשל לסגור את אתר ההדלפות, בין השאר על ידי יצירת לחץ על ספקיות האינטרנט ואתרי אירוח שרתים.

ההתנגדות לוויקיליקס מגיעה לא רק מהממשל האמריקני, אלא גם מהסנאט: בסוף השבוע הצהיר ג'וזף ליברמן, סנטור דמוקרטי מקונטיקט, כי בכוונתו לזמן את ספקיות השירות ברשת לדיון "על מנת להבטיח, כי הן לא מסייעות להפצת מידע מסווג וגנוב". עוד מתכוון ליברמן להוסיף סעיף לחוק הקיים שלפיו הפצת מסמכים הכוללים מידע מודיעיני מסווג תיחשב כפשע פדרלי.

ויקיליקס פרסם בימים האחרונים מאות אלפי מסמכים ובהם תכתובות של דיפלומטים משגרירויות ארצות הברית ברחבי העולם למשרד החוץ בוושינגטון. האתר נשען על כמה שרתי DNS של ספקיות אינטרנט באירופה. בשבוע שעבר מסרו מנהלי האתר, כי הוא נתון למתקפה כבדה למניעת שירות (Denial Of Service). שלשום פורסם, כי פיי-פאל (PayPal) סגרה בסוף השבוע את החשבון של ויקיליקס. שירות התשלומים הפופולרי, שנמצא בבעלות אי-ביי (eBay), "חסם חסימה קבועה" את חשבון התרומות, ששימש כאמצעי המימון העיקרי של ויקיליקס. החסימה בוצעה בשל "הפרת מדיניות השימוש, שאוסרת על עידוד פעולות שאסורות בחוק, קידומן, סיוע למי שמבצעים אותן או הנחיית אחרים לעשותן", נכתב בהודעה מטעם פיי-פאל.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים