תוכן שיווקי

ינאי מילשטיין, מנהל תחום אינפורמטיקה בקבוצת אמן: "היתרון המהותי של אינפורמטיקה – מתן כלים נוחים ויעילים לשינוע, ניהול, בקרה וארכוב של הנתונים, הודות להיכרות המעמיקה עם מבנה הנתונים של היישומים"

12/12/2010 15:21

עולם ניהול המידע הארגוני עובר תהליך שבו גם הדרג הניהולי מקבל אחריות על הנושא. מהי הגישה של אינפורמטיקה בסוגיה זו ומהם השינויים בעולם ניהול המידע?
מילשטיין: "בשנים האחרונות אנו עדים למגמה של גדילה מסיבית בכמות הנתונים והמידע המצטברת בארגונים, הכורעים תחת הנטל. ארגונים מודרניים מבינים כי לא די בקיטלוג ואחסון של המידע, אלא יש לנהלו באופן מושכל מרגע היווצרו (למשל – הפקת חשבונית ללקוח), דרך השארתו זמין למערכות השונות, שמירתו באופן דחוס (על מנת לחסוך במקום) ועד מתן אפשרות חיפוש מתקדם למשתמשים השונים בארגון.

בניגוד למצב ששרר בעבר, נדרשת כיום הבנה מעמיקה יותר בנתונים, על מנת שהארגון יוכל לנהלם באופן מושכל – למשל, גם אם לא השתמשו בנתון עסקי מסוים למעלה מ-X חודשים, לא ניתן לארכב אותו באופן אוטומטי, כי יתכן והוא יידרש לשימוש בדיוור על מבצע ללקוחות. חשוב להבין את הנתון והקשרו העסקי ולדעת מהן התוכניות העסקיות של הארגון בעתיד הקרוב והרחוק. מידע זה והיכולת להבין את הנתונים, נמצא בדרגי הניהול והביצוע של החברה ולאו דווקא במחלקת ה-IT, שעד כה ניהלה את המידע הארגוני. כאן בא לידי ביטוי היתרון המהותי של אינפורמטיקה, שמספקת כלים נוחים לניהול, שינוע וארכוב של הנתונים, הודות להיכרות המעמיקה של המפתחים עם מבנה הנתונים של היישומים".

מהן המגמות החדשות בתחום טיוב הנתונים?
מילשטיין: "אינפורמטיקה נכנסה בעבר לתחום טיוב הנתונים מתחום ה-ETL (גזירה, טרנספורמציה וטעינה של נתונים) הקלאסי, שלמעשה מזיז נתונים ממקום למקום. כיום לאינפורמטיקה פלטפורמה רחבה המטפלת בנושאים רבים נוספים כגון טיוב נתונים (Data Quality) הלכה למעשה. עיקרי ההבדלים בין ה-ETL  הקלאסי לאינטגרציית נתונים כפי שהיא נתפסת כיום הינה בעיקר ביכולת העבודה בזמן אמת בשני אופנים:

•    CDC – Change Data Capture: פעולה בה כל שינוי בנתון מאתחל תהליך אינטגרציה מלא בין יישומים.
•    Web Services – עבודה הן כ- provider והן כ- consumer ב-web services, דבר המאפשר את כתיבת השירותים באופן יעיל ונוח עם אותו ממשק משתמש, תוך מתן יכולות ניהול וניטור של אינפורמטיקה, גם ל-web services.

מגמה חדשה זו מקיפה את כלל השוק – אם עד לפני כארבע שנים, חברת המחקר גרטנר דירגה חברות העוסקות ב-ETL במסגרת 'רביעי הקסם', הרי שכיום רביע הקסם בתחום זה נקרא איחוד נתונים (Data Integration) וכל שנה מתווספות תכונות חדשות הנדרשות ממובילי התחום. שנת 2010 עמדה בסימן של קפיצת מדרגה משמעותית אינפורמטיקה בתחום זה וכיום היא מחזיקה בכל יכולות איחוד הנתונים".

מה עושה אינפורמטיקה בתחום איכות הנתונים?
מילשטיין: "לאינפורמטיקה יכולת ייחודית לביצוע תהליכי איכות נתונים (Data Quality) דרך הדפדפן, הן לאנליסטים והן למשתמשי המידע בארגון. יכולת זו מאפשרת לאנליסטים לתחקר, לבחון ולהבין בקלות את הבעיות בנתונים, תוך מתן כלים ספציפיים לטיפול בהם. יכולת זו משתלבת באופן טבעי עם פלטפורמת אינפורמטיקה כך שכך הארגון עובד על Meta Data אחוד עם כלי מתאים לכל סוג של משתמש לדוגמה:

•    מנהלים – יראו Dash Board  עם איכות הנתונים.
•    אנליסטים או משתמשים עסקיים – יראו את הנתונים דרך הדפדפן שלהם ויוכלו לבצע פעולות בסיסיות.
•    מפתחי האינפורמטיקה – ימשיכו לעבוד עם אותו client מוכר וטוב על מנת לשפר את איכות הנתונים.

אירועים קרובים