הקנגורו שיתריע על פדופילים

שני צעירים מרעננה, עומר אפרת וטל יערי, הקימו את חברת ההזנק סנסגון, שפיתחה אלגוריתם חכם המתחקה אחר דפוסי התנהגות הגולשים ● המטרה: איתור הפדופילים והאנסים המשוחחים עם ילדיכם - בלא חדירה לפרטיותם ● הבינה המלאכותית בשירות ההגנה על תושביו הצעירים של הכפר הגלובלי

אורן קורידו, הפדופיל המורשע, נעצר בעקבות תחקיר של ערוץ 1, בו נחשף שפיתה ילדים באמצעות פרופיל מזויף שפתח ברשת החברתית פייסבוק (Facebook). המעצר העלה שוב לכותרות את האתגר הקשה ביותר שעומד כיום בפני הורים לילדים קטינים: כיצד אחד לאפשר להם להיות מחוברים לרשת האינטרנט ולרשתות החברתיות הפועלות בה מחד, בלא שייפלו קורבן לפדופילים ולמטרידים מיניים לסוגיהם.

מרבית הפתרונות הטכנולוגיים הקשורים בהגנה על ילדים עוסקים במעקב אחר הרגלי הגלישה של הילד והתרעה בפני המבוגרים האם גלש לאתרים מסוכנים. אלא שכיום הסכנה טמונה ברשתות החברתיות ובצ'אטים. האתגר הטכנולוגי הוא לחפש פתרונות שמסוגלים לעקוב אחרי השיח שמנהל הילד ברשת, בלא ידיעתו, ולנסות לאתר את האלמוני שמשוחח עם ילדיכם, העלול להתגלות כטיפוס חשוד.

עם האתגר הטכנולוגי הזה החליטו להתמודד לפני כשנתיים שני צעירים, עומר אפרת וטל יערי, תושבי רעננה. השניים חברים כבר מכיתה א' ושירתו ביחידות טכנולוגיות בצה"ל. היזמים בנפשם החליטו להשקיע את כל מרצם במענה לאתגר האמור. "לפני חמש שנים הבנו שיש בעיה, ושיש להתייחס אליה כמו שבצבא מתמודדים עם איומים ואויבים: צריך מודיעין טוב, שלא רק יאסוף את המידע אלא יוכל לנתח אותו בצורה הכי אמינה ונכונה, כדי שמקבל ההחלטות יוכל להבין מייד איפה הסכנה ומה לעשות בעקבותיה", מסביר אפרת. הוא וחברו יערי הקימו לפני שנה חברת סטארט-אפ, סנסגון שמה.

המוצר שלהם מבוסס על פיתוח אלגוריתמים ייחודי, המסוגל לבצע זיהוי תבניות אישיותיות במערכות יחסים מתוקשרות בין אנשים. במילים אחרות: זהו כלי שיוכל ללמוד את דפוסי ההתנהגות של הגולש ושל עמיתו לשיחה ולהדליק אור אדום בכל פעם שהוא יגלה חשש לסכנה. וזאת, יודגש, מבלי להאזין לכל שיחה ושיחה.

משה אלון, נשיא כלניתאפרת ויערי גייסו לצידם שני מומחים שיסייעו להם: את ד"ר שמואל הירשמן – פסיכיאטר בכיר, חבר בפורומים מקצועיים שונים ומרצה בטכניון, ואת איש ההיי-טק משה אלון – נשיא חברת כלנית, המתמחה בקידום עסקים וליווי חברות צעירות. אלון התלהב, והתגייס כדי לסייע להם לממש את החזון למציאות.

עבודת הפיתוח של השניים, שנעשתה יחד עם עובדים נוספים, הניבה את המוצר החדש שלהם, בעל השם קנגורו. זהו כלי תוכנה שמותקן במחשבי הילד, או ההורים, או בשניהם, המאפשר למערכת חכמה, המכילה אלמנטים של בינה מלאכותית ורשתות עצביות חדשניות, לעקוב אחר צורת ההתנהגות של הגולש ובן שיחו. "אנחנו לא מצותתים לשיחות ולא קוראים את המסרים שלהם, אבל המערכת יודעת לזהות שפה מסוימת של הילד ובמיוחד של התוקף הפוטנציאלי, שאמורה להדליק אור אדום ולהתריע בפני ההורים או הילד", אמר.

הנה מספר דוגמאות שאפרת ויערי נתקלו בהם: "רוצה שאהיה לך אבא? הייתי שמח להכיר להיות חבר, או סתם ידיד ולתת לך חום ואהבה. אם תרצי… אשמח להזמין אותך לבילוי או סתם אחר"; "את לבד בחדר? אני לא אגרום לך להסמיק, למרות שלפי החיוך שלך בא לך להסמיק. תני לעצמך מתנה קטנה לפני השינה מתחת לשמיכה…".

המפתח לשימוש בתוכנות המתריעות בזמן אמת, אמר בעל הטור לשניים, הוא בקבלת הסכמת המשתמשים שמישהו יעקוב אחר פעילותם. בשל כך נכשלו לא מעט פתרונות מאחר וההורים אינם נוטים להתעמת עם ילדיהם. לדברי אפרת, "הסיטואציה שאתה מתאר נכונה אבל תתפלא לשמוע שאחרי שאנו מציגים את הפתרון, לא רק ההורים מסכימים כמובן, אלא גם הילדים. הם מודעים היטב לסכנות, הם מפחדים ומוכנים לקבל כלים שיסייעו להם".

"אין מדובר בפעולה חד פעמית", מסבירים יערי ואפרת, "כדי להגיע לתוצאות, עלינו לאסוף את התעבורה לאורך זמן, ללמוד את הרגלי ההתנהגות של הילד ושל חבריו ולזהות מסתננים לא רצויים. כאן גם נכנסה היכולת ללמוד ולדעת את דפוסי ההתנהגות של אנשים שתוקפים מינית, ולעצור אותם בשלב התכנון, בטרם הם מצליחים להגיע לילדים".

למייסדי סנסגון יש מודל עסקי ברור שאיתו הם רוצים כעת לגייס עוד משאבים כדי להתחיל למכור בעולם. להפתעתם הם גילו שיש בעולם שוק של פתרונות להגנה על ילדים "יש כ-100 מיליון משתמשים בעולם שמשלמים עבור פתרונות הגנה על ילדים ברשת", אמר אפרת, "השוק הפוטנציאלי צפוי להגיע עד 200 מיליון משתמשים עד סוף שנת 2015". השאיפה של בעלי סנסגון היא לאחוז בנתח שוק של 5% ממנו, ולהגיע להכנסות של 100 מיליון דולרים תוך חמש שנים.

השניים קיבלו החלטה אסטרטגית: תוכנת קנגורו, לשמירה על הילדים שלכם, תחולק בחינם בשוק הישראלי. פיילוט ראשון כבר נערך בבתי הספר בהרצלייה, במיזם משותף שאליו הם חברו עם צביה אלגלי, יועצת לענייני תיקשוב לעירייה. 80 הורים וילדים כבר התקינו את קנגורו אצלם.

השורה התחתונה: שוק הכלים והתוכנות שנועדו להגן על ילדינו עומד בפני אתגר לא פשוט שבמרכזו החדרת המודעות של ההורים ושל הילדים לגודל הסכנות ברשת. את המודעות הזו מעלים ארגונים וגופים שונים, ביניהם עמותת אשנ"ב, שפועלת כבר יותר מתריסר שנים להסביר להורים ולבני נוער כיצד לגלוש בצורה בטוחה ברשת. ככול שהמודעות תגבר, מלאכת השכנוע של חברות כגון סנסגון ודומותיה תהיה קלה יותר. זה הוא המקום בו חל הכלל לפיו "כל המציל נפש אחת ברשת משיחה תמימה לכאורה עם פדופיל או אנס המסתתר בזהות בדויה – כאילו הציל עולם ומלואו".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. לילך סלטון

    כל הכבוד! יוזמה ברוכה וחשובה! המשיכו בעבודת הקודש שלכם :)

אירועים קרובים