האם רשתות Wi-Fi פוגעות בעצים בהולנד?

חוקר הכחיש פרסומים שלפיהם המחקר שלו מצא, כי קיומן של רשתות Wi-Fi בערים בהולנד פוגע בעצים הנמצאים בהן ● הוא אמר, כי "לא ניתן להגיע למסקנות" מהמחקר ● החוקר תלה את הסיבה לשגיאה בדיווחים בתרגום אוטומטי מהולנדית

הפרסומים שתולים את האשמה במצבם הגרוע של עצים הגדלים בערי הולנד ברשתות Wi-Fi אינם מדויקים – כך אמר חוקר שערך מחקר בנושא, על פי ידיעה שהופיעה בוול-סטריט ג'ורנל (Wall Street Journal). החוקר, מהעיר אלפן אן דן ריג'ן שבהולנד, טען, כי לממצאי המחקר ניתן פירוש לא נכון, ושהניסוי לא כלל אמצעי בקרה הולמים.

"לא ניתן להגיע למסקנות" על סמך ממצאי המחקר, אמר אנדרה ואן למרן, מרצה לביולוגיה של תאי הצומח באוניברסיטת ווגניגן. ואן למרן הוזעק על ידי פרנסי העיר לחקור סימנים לפגיעה ברבים מעצי העיר.

בסקר שנערך ב-2007 נתגלו סימנים לפגיעות (Bumps) ב-11% מבין העצים. השנה עלה השיעור ל-30%. בסך הכול, נמצאו בעיות כלשהן (Irregularities) ב-70% מבין העצים. בעיתונים מסוימים מיהרו לדווח, כי שיעור העצים הפגועים זינק תוך מספר שנים מכ-10% ל-70% – אף על פי שאין נתונים לגבי Irregularities משנים קודמות.

כדי לבדוק אם רשתות Wi-Fi פוגעות בצמחים הציב ואן למרן מספר שתילים בארון עם כמה נקודות Wi-Fi, ובארון נוסף – ללא נקודות Wi-Fi. לאחר מספר חודשים נתגלה נזק בעלים של  השתילים שהוצבו במסד עם Wi-Fi (אך היקף הנזק לא נמדד במדויק).

ואן למרן הבהיר, כי הניסוי היה "ראשוני" בלבד, ללא אמצעי בקרה קפדניים, שהנזק לעלים לא היה חמור ושקשה ליישם את הממצאים על עצים שגדלים בחוץ. הוא הביע צער על שממצאי המחקר פורסמו בעיתונות, ושתרגום אוטומטי מהולנדית הוביל לפרשנות לא נכונה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים