תפקיד ה-DBA ישתנה כאשר בסיסי הנתונים יעברו לענן

כך אומר אביאל אילוז - יועץ בכיר בחברת נאיה, במפגש הראשון של פורום DBA של אנשים ומחשבים ונאיה טכנולוגיות ● יאיר רוזוליו, ממייסדי נאיה ומנכ"ל משותף בחברה: "הפורום הזה בא לתת מענה לאנשי DBA, בלי קשר לפלטפורמה זו או אחרת, ולאפשר להם לדון בנושאים הנוגעים להם"

"כל השירותים עוברים לענן, ובכלל זאת גם בסיסי הנתונים. מסתבר ששירות DaaS (ר"ת Databases as a Service) טומן בחובו יתרונות – אך גם אתגרים, המשפיעים על תפקידו של ה-DBA בארגון, שתפקידים רבים נלקחים ממנו ועוברים לעובדים של ספקית הענן"; כך הסביר אביאל אילוז, יועץ בכיר בחברת נאיה טכנולוגיות, במפגש הראשון של פורום DBA של אנשים ומחשבים ונאיה טכנולוגיות, שנערך הבוקר (ב') בכפר המכביה.

לדברי אילוז, לשימוש בבסיסי נתונים בענן יש יתרונות בתחום הביצועים, לרבות סקלביליות דינמית, היכולת להרחיב משאבים, משאבי זיכרון ומעבדים שניתן להגדיל לפי הצורך, משאבי אחסון וכן ביזור גיאוגרפי – שיכול להקל על משתמשים ברחבי העולם להיכנס לבסיס הנתונים. גם הזמינות של בסיסי נתונים בענן היא גבוהה, אמר, ולרוב מוגדרת ב-SLA עם ספק הענן. יתרונות נוספים שמנה אילוז, הם מחיר נמוך ליחידת אחסון, הפחתת צוות ה-IT ופחות צורך בכלי ניטור ותחזוקה. בכל הקשור לתחזוקה, כבר אין צורך לבצע שדרוגים, התקנות, תשתיות וניטור.

ואולם, המעבר של בסיסי נתונים לענן מלווה גם באתגרים. "תחום חשוב הוא האבטחה, שהרי בסיסי נתונים נמצאים כעת בשרתים שאין לנו מושג לגביהם. מספיק שמישהו יבוא עם דיסק-און-קי, והוא יכול לקחת מה שהוא רוצה. נשאלת השאלה, לאחר כל השינויים הללו – מה תפקידו של ה-DBA?. במחשבה ראשונה, התשובה היא, מי צריך את ה-DBA בעידן הענן? אפשר לקחת מתכנת טוב שיצור את בסיסי הנתונים ויכתוב סלקט. היום ה-DBA מבלה 30% מזמנו בתחזוקה כללית. 25% מזמנו מוקדש לכוונון ואופטימיזציה של בסיס הנתונים ורק 20% מהזמן הולך על פיתוח. כך, מעט מאוד זמן מוקדש לאבטחה".

לפיכך, אמר, נראה ש-55% מהדברים המעסיקים את ה-DBA ייעלמו, אך מסתבר שהתפקיד לא ייעלם איתם – אלא יעשה הסבה. ה-DBA, הסביר, יעסוק יותר באבטחת גישה, הצפנה, תזוזת מידע וסנכרון בין בסיסי הנתונים בענן לבין עצמם, ובינם לבין בסיסי נתונים מקומיים. עוד פעילויות שלא ישתנו הם תכנון, כתיבת קוד, אופטימיזציה של שאילתות, אסטרטגיית אינדקסים, תחזוקת אינדקסים ו-DRP.

יאיר רוזוליו, ממייסדי נאיה ומנכ"ל משותף בחברה, הציג את הרעיון שמאחורי הקמת הפורום. "הפורום הזה בא לתת מענה לאנשי DBA, בלי קשר לפלטפורמה זו או אחרת, ולאפשר להם לדון בנושאים הנוגעים להם. "פורום DBA הוא פורום חדש שמטרתו לחשוף את קהילת ה-DBA בארץ לכלים שיש בתחום, לספק להם ידע מקצועי וכלים לעבודה היומיומית ולהכיר את החידושים בתחום. במפגשים הבאים אנחנו מתכוונים לענות על כמה מהדרישות הללו. חשוב להדגיש שהפורום לא יתחרה בקבוצות המשתמשים של אורקל (Oracle) או מיקרוסופט (Microsoft)".

על נאיה, סיפר רוזוליו, כי היא חברה בת כשנתיים, המעסיקה כ-25 אנשי בסיסי נתונים המתמחים בכל הפלטפורמות.

עוד השתתפו במפגש עדי כהן – יועץ בסיסי נתונים מתוצרת מיקרוסופט בנאיה, שהסביר על פלטפורמת SQL AZURE; דוד יהלום דיבר על רפליקציה הטרוגנית בעולם הענן בין אורקל ומיקרוסופט באמצעות כלי גולדן-גייט, שנרכש לפני כשנתיים על ידי אורקל, וכן הציג את פלטפורמת סנטריגו הישראלית הפותרת לדבריו את בעיות האבטחה ותאפשר להעלות בסיסי נתונים רגישים, שהיום חוששים להעלות לענן מסיבות אבטחה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים