תוכן שיווקי

קידום ברשת: מארק צוקרברג איש השנה של טיים. האם הגודל קובע?

מגזין טיים בחר בצוקרברג, מייסד פייסבוק, כאיש השנה ● הסיבה : הגודל ● האם כדאי לעסקים לזנוח את הפרסום בגוגל לטובת דפי העסקים של פייסבוק? ● חברת אקזקיוטק: אחוז ההקלקה על מודעה בגוגל - פי 14 מאשר בפייסבוק

21/12/2010 14:48

מייסד פייסבוק, מארק צוקרברג, הוא איש השנה ל-2010 של מגזין טיים. זאת, לאחר שפייסבוק חצתה את קו חצי מיליארד המשתמשים בעולם. אחוז צמיחה מדהים עבור אתר שרק הושק בשנת 2004. ואצלנו בישראל? לאחרונה התבשרנו, כי כמות משתמשי הפייסבוק בישראל מונה למעלה משלושה 3 מיליון חברים.

"יותר מחצי מיליארד אנשים בעולם חיים בעולם שנוצר על ידי מארק צוקרברג", אמר ריצ'רד סטנגל, עורך המגזין כשהכריז על הבחירה. האם ראוי לשפוט את האפקטיביות של הפרסום בפייסבוק בהשוואה לגוגל רק ע"פ כמות המשתמשים ומסד הנתונים שלהם? עירית לוטן, מומחית לאינטרנט ומנכ"ל חברת אקזקיוטק קידום ושיווק, טוענת כי "יותר ויותר בעלי עסקים מתלבטים בסוגיה על מי לשים את יהבם. האם לזנוח את הפרסום בגוגל ולערוק לרשת החברתית?"

שתי הענקיות, פייסבוק וגוגל, מסבירה לוטן, מנהלות בימים אלו מאבק מר ברשת האינטרנט. למי שאינו עוקב אחרי הנושא נסביר כי גוגל ירתה את יריית הפתיחה החודש, משמנעה את האפשרות לייבא את אנשי הקשר מתוך ג'ימייל אל חשבון הפייסבוק. הנימוק: חוסר הדדיות מצד פייסבוק. פייסבוק כתגובה השיבה מלחמה שערה. היא יצאה בהכרזה מתוקשרת כי תקים שירותי דואר מתחרים.

"למרבה השימחה, תחרות הינה תמיד דבר בריא. טוענת לוטן. "קרב כזה יכול תמיד להועיל לבעלי העסקים המשתמשים בשירותי הפרסום של שתי החברות". לדבריה כל מי שיש לו עסק או מיזם מתחבט בשאלה האם להסיט את תקציב הפרסום והקידום מגוגל אל פייסבוק".

שאלת מיליון הדולר היא היכן למצב את העסק שלכם – בפייסבוק או בגוגל?

על מנת להשיב על שאלה זו ערכו בחברת אקזקיוטק סקר השוואתי, על פיו ראוי להתייחס למספר מדדים:

יעילות המודעות
הגולשים שנכנסים לגוגל מעוניינים בפרסומת ומבצעים חיפוש פרו-אקטיבי. ואמנם אחוז ההקלקה על מודעה בגוגל הינו פי 14 מאשר בפייסבוק: 1.27% לעומת 0.09%. בהיבט זה של הזדמנות עסקית הגודל של פייסבוק אשר ללא ספק הולכת וגדלה, לא ממש קובע.

הפסיכולוגיה שמאחורי הקלעים
רוב הציבור משתמש בפייסבוק כדי לשמור על קשר ולתקשר עם אחרים. החיפוש בגוגל לעומת זאת הוא עדיין המקום בו אנשים מתחילים כאשר הם מבקשים לרכוש מוצר או שירות כלשהו. מסיבה זו החיפוש הבסיסי בגוגל יישאר עדיין רלוונטי מאוד במשך השנים הקרובות. אין לשלול כמובן יעילות הולכת וגדלה של פייסבוק.

האגרסיביות של פייסבוק
האם הייתם מאמינים שכפתור הלייק של פייסבוק ימצא כעת במעט בכל מקום עכשיו ברחבי הרשת? הכפתור לא הושק אפילו לפני שבעה חודשים! פייסבוק הפכה אגרסיבית כל כך שיתכן וכדאי להימצא בסביבתה.

היכן נמצא הציבור?
לפייסבוק יש משתמשים רבים יותר. פייסבוק "מחזיקה" את המפה החברתית. היא פופולארית, היא נמצאת בכל מקום, היא גדולה. אנשים מבלים יותר בפייסבוק.

מיקוד קהל היעד
חשיפה בפני המשתמשים הרבים בפייסבוק אינה בהכרח המתכון להצלחה. לא בטוח שהמשתמשים הללו מתעניינים במה שיש לכם להציע. אנשים עדיין אינם נכנסים לפייסבוק כדי לבצע רכישות, הם מחפשים מערכות יחסים. שוב, גם כאן יתכן כי יחול שינוי בעתיד.

האכזבה מפייסבוק
הגידול האדיר של פייסבוק גרר אחריו התנהגות לא נאותה ושימוש לרעה מצד משתמשים בעלי כוונות עסקיות. הדבר גרם ללא מעט בעיות אשר מטרידות את בעלי העסקים. להלן מקצת מהן: חשבונות של משתמשי פייסבוק ישראל (ובעולם כולו) ננעלו לאחרונה על ידי פייסבוק מסיבות שונות. תופעות נפוצות נוספות הינן שבעלי דפי עסק בפייסבוק מנסים למשוך אל דפיהם גולשים בתחבולות שונות ובכך גורמים להתרחקות הציבור מכלל דפי העסק. כמו כן ניתן להבחין בהתערבות של משרדי פרסום המעורבים בתגבור מעריצי דף העסק. כתוצאה מכך ישנו ציבור גדול של משתמשים אשר החליט להדיר רגליו מפייסבוק. סביר להניח כי הדבר ייפתר ויגיע לידי איזון. אבל עד אז, מציעה לוטן, התייחסו לכך כאל תזכורת שאם העסק שלכם תלוי במידה רבה בפייסבוק, הדבר עלול להתפוגג יכול כמו טרנדים אחרים בחיים הדיגיטאליים שלנו. לכן נדרשת משנה זהירות ואיזון.

המסקנה – פזרו סיכונים
בכלכלה כמו בכלכלה: פזרו סיכונים. עשו אינטגרציה ונסו לעבוד עם שתי החברות. הקפידו להיוועץ עם מומחי אינטרנט אשר בקיאים בכל החידושים ועבדו עם יועצים אשר אינם קופאים על השמרים ועוקבים אחר כל השינויים וההתפתחויות. ואם פייסבוק יציעו לכם מחר חשבון @facebook.com חפשו אותי שם.

למידע מקצועי נוסף אודות יעוץ קידום אתרים הקליקו פה.

אירועים קרובים