מה עשינו בשנה שעברה?

ארבעה מנמ"רים בכירים שמתיישבים סביב אותו השולחן, יוצרים פאנל מרתק במיוחד ● כשהם עושים זאת בסוף דצמבר, הדבר מהווה הזדמנות פז לבחון איך נראתה שנת 2010 בהיבט ה-IT

הפאנל שחתם את טקס הכתרת הזוכים בתחרות מצטייני המיחשוב ITAwards 2010, היווה הזדמנות מצוינת לסכם את 2010 מנקודת מבטם של ארבעה מנמ"רים בכירים ממגזרים בולטים במשק. כך, הנושאים בהם עסקו רונן זרצקי (ישראכרט), שלמה שמאי (הפניקס) דב יהב (הסוכנות היהודית) ויחיאל גפנר (שירותי בריאות כללית), בהחלט משקפים את רוב מה שהיה על סדר יומם של ארגוני ה-IT השנה. התמונה הכוללת המצטיירת היא שהיתה בסך הכל שנה שבה בא לידי ביטוי סיום המיתון, שהיה ב-2009.

מדברי המשתתפים בפאנל נראה, שעיקר הפרויקטים שנעשו השנה היו בתחומי התשתית, שיפור התהליכים ושיפור השירות. כל אחד מהפרויקטים הללו הוא בעל זיקה ישירה לליבת העסקים של הארגון, מה שמאשר את התחזיות שנשמעו בערב סיום המיתון, לפיהן ארגונים ימשיכו להשקיע ב-IT, אך בצורה ממוקדת יותר ובעיקר בפרויקטים שישרתו את הצרכים המידיים שלהם.

כאשר רונן זרצקי מדבר על מערכת ה-CRM שעלתה באוויר, הוא מדבר על מערכת שעשתה שינוי ארגוני ממשי בישראכרט – מערכת שהציבה בפני הארגון יכולות חדשות שלא היו לו קודם.

דוגמה נוספת היא בשירותי בריאות כללית. כבר למדנו שהארגון הזה לוקח את הטכנולוגיה צעד אחד קדימה. כל פיתוח שנעשה שם, מתרגם מיידית לטובת הלקוחות של הכללית, שהם קרוב לחצי מתושבי מדינת ישראל. לכן, יש עניין רב בתוכנית ההשקעות ב-IT של הארגון הזה. בשנה החולפת השקיעו בשירותי בריאות כללים משאבים רבים במיחשוב בתי החולים שלה, כצעד משלים להשקעות רבות שנעשו במיחשוב מרפאות הקהילה. גם כאן מחדשת הקופה מדי פעם בפיתוחים ויישומים שונים, כאשר אחד הכיוונים הוא רפואה און-ליין – תחום חם מאוד שמעורר גם את תשומת ליבן של יתר קופות החולים.

גפנר התייחס בפאנל גם לסוגיה כאובה שקשורה ברשומה רפואית לאומית. המדובר בעוד אחד מפרויקטי המיחשוב התקועים במשרד הבריאות, שכעת נעשה ניסיון להצילו. על פי רעיון שהעלה מנכ"ל המשרד, רוני גמזו, המדינה תצא לתת פרויקט בשם רשומה רפואית מצילת חיים, שבעטיה ניתן יהיה להעביר מידע מבית חולים אחד לשני, אבל במקרים של הצלת חיים בלבד. השאלה המעניינת היא האם באמת שירותי בריאות כללית תתאים את עצמה לתקנים של משרד הבריאות או האם המדינה תצטרף לעשייה הקיימת של הכללית ותתאים את עצמה.

מעניין ומרתק היה לשמוע גם על הפרויקטים שביצעה הסוכנות היהודית. דב יהב, מנמ"ר הסוכנות, משמש גם כמנמ"ר גלובלי לכל דבר, המטפל בכל שלוחות הסוכנות ברחבי העולם. בשנת 2010, סיפר יהב, הקימה הסוכנות היהודית מערכת CRM ששיפרה מאוד את עבודת השליחים, שיכולים כעת לספק מידע מגוון וממוקד יותר לעולים הפוטנציאלים.

גם בחברת הביטוח הפניקס המשיכו לצעוד השנה עקב בצד אגודל יחד עם מחלקת ה-IT, כחלק בלתי נפרד מהמהפך שעובר ענף הביטוח – במסגרתו חברות הביטוח מתפקדות כארגון פיננסי לכל דבר. השינוי אירע באמצעות דו"ח ועדת בכר, בעקבותיו חברות הביטוח צריכות היו להדביק פערים טכנולוגיים של שנים, לעומת הבנקים. ה-IT שיחק תפקיד מרכזי ביותר במהלך הזה, ולפחות לגבי הפניקס – ניתן לומר שהוא קיבל את מירב תשומת הלב. השנה השלימה החברה פרויקטים מסוימים שקשורים בתשתיות ובהלימה לרגולציה ובשנה הבאה תתמקד בהשקעה בפתרונות לחיזוק הקשר עם הסוכנים ובכניסה לעולם המובייל.

לא היה זה מקרה שאיש מהדוברים לא השמיע תוכניות על מעבר לענן. בארגונים הגדולים הנושא הזה עדיין לא זוכה לעדיפות מבחינה תקציבית. המנמ"רים שומעים על זה, לומדים את הנושא וסביר להניח שבשנה הבאה יתחילו לעשות פרויקטים קטנים כדי לבחון את השטח. זו אינה בשורה טובה לספקים, שהבינו כי גם ב-2011 הם יצטרכו להזיע קשה כדי לשבור את תקרת הזכוכית שקיימת בארגונים בנושא הענן.

השורה התחתונה: אפשר לומר שענף ה-ICT סוגר שנה טובה יחסית, ללא משברים אבל גם ללא קפיצות או צמיחה היסטרית. כל מי שחשב בסוף 2009 ש-2010 תביא את ה"בום" הגדול, כנראה טעה. על פי איך שזה נראה כעת, זה לא יקרה גם ב-2011.

שתהיה שנה טובה לכולם.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים