התחזית של חוקרי יבמ: סוללות המחשבים והטלפונים יוטענו מהאוויר ויעבדו זמן ארוך פי עשרה מהיום

חוקרים של הענק הכחול פרסמו תחזית לחמש השנים הקרובות ובה צפו, כי הסוללות לא תהיינה זקוקות לחשמל ולטעינה בדרך המקובלת כיום, עם סוללות ליתיום, אלא יוטענו באמצעות מגע עם האוויר ● עוד מעריכים המדענים, כי תוכנות מחשב ישלבו מידע מחיישניים שיהיו במכוניות ובטלפונים החכמים ● פרשנים הביעו ספקות, שכן בעוד שחלק מהתחזיות הקודמות של יבמ אמנם התממשו, תחזיות אחרות עשו זאת באופן חלקי או לא התממשו כלל

בשנת 2015, הסוללות של המחשבים הניידים והטלפונים החכמים יוטענו מהאוויר ומשך הפעולה שלהן יעמוד על שעות רבות, פי עשרה מהיום – כך מעריכים אנשי המו"פ של יבמ (IBM).

הערכה זו פורסמה בעקבות משאל שערך הענק הכחול בקרב 3,000 אנשי המו"פ שלו במרכז אלמדן בסן-חוזה שבקליפורניה. הם נשאלו על ההתפתחויות הטכנולוגיות המשמעותיות הצפויות במחצית הראשונה של העשור. על פי החוקרים, בשנת 2015, הסוללות לא תהיינה זקוקות לחשמל ולטעינה בדרך המקובלת כיום, עם סוללות ליתיום, אלא יוטענו באמצעות מגע עם האוויר. הסיבה לכך היא שהסוללות תהיינה עשויות ממתכות מיוחדות, עמוסות אנרגיה. אפשרות אחרת להטענה תהיה באמצעות ניעור, בדומה לאופן שבו נטענו שעונים מכאניים בעבר.

עוד מעריכים המדענים, כי המחשבים האישיים והטלפונים החכמים יהיו בחמש השנים הקרובות בעלי ממשקים של הולוגרמות תלת-מימדיות, שיאפשרו שיחות וידיאו בדרך זו בין המתקשרים. בנוסף, ניתן יהיה לנצל את החום המופק במרכזי המיחשוב הארגוניים לטובת חימום בתים פרטיים. הדבר ייעשה בדרך של ניצול החימום המופק במהלך קירור חדרי המיחשוב, פעולה הצורכת מחצית מהאנרגיה הנדרשת לטובת הדטה סנטר. עם זאת, החוקרים של יבמ לא פירטו כיצד תבוצע העברת אנרגיית החום הזו.

על פי תחזית נוספת, תוכנות מחשב ישלבו מידע מחיישניים שיהיו במכוניות ובטלפונים החכמים. כך, כל אדם יהיה בבחינת "אסופת חיישנים נישאת בתנועה", בין במכוניתו ובין ברגל. שילוב המידע המגיע מכלל החיישנים יסייע לעדכן על מצב פקקי התנועה, לחזות את מיקום הפקקים העתידיים ולהימנע מהם באמצעות ניווט ב-GPS שבמכונית בדרכים חלופיות, לא בהכרח הקצרות ביותר, אך המהירות ביותר באותם תנאים.

ההשקעה של יבמ במו"פ ירדה

הכתבים הטכנולוגיים בארצות הברית התייחסו בהסתייגות חלקית לממצאי המשאל, שכן לפני שנתיים העריכו אותם חוקרים, כי כבר כיום נוכל להשליך את המקלדת לפח ולתקשר עם המחשב באמצעות ממשק דיבור. לפני ארבע שנים העריכו אנשי המו"פ של הענק הכחול כי ב-2012 יוכלו הטלפונים החכמים לקרוא את מחשבות המשתמשים, דבר שגם הוא עדיין לא קרה. בעבר העריכו החוקרים, כי סקנד לייף יהיה מימד נוסף שבו יחיו המשתמשים – גם זה דבר שלא קרה. לעומת זאת, תחזיות אחרות שלהם התממשו בתאימות גבוהה למציאות, ביניהן זו שקבעה, כי הטלפון הנייד ישמש כארנק, מזמין כרטיסי קולנוע ועוד, וישמש לגלישה ברשת ולפעילויות צרכניות רבות מעבר לדיבור.

למרות זאת, אנליסטים ציינו, כי חלק מהתחזיות של אותם חוקרים מתממשות וכי הענק הכחול ידוע בהשקעה במו"פ לטווח ארוך. כך, ב-2010 השקיעה יבמ במו"פ 5.8 מיליארד דולרים, המהווים 6.1% ממחזור המכירות שלה. מדובר אמנם בנתח קטן יותר מזה שהשקיעה יבמ במו"פ בשנות ה-90', שאז הוא עמד על 10%, אולם, לשם השוואה, HP השקיעה בתחום בשנה החולפת רק 2.4% ממחזורה. במקרים רבים, ציינו האנליסטים, הנהלת יבמ נותנת לחוקרים "יד חופשית" לפיתוחים הזויים מתוך הנחה, שמתממשת פעמים רבות, שבחלוף השנים החברה תדע כיצד לשלב את הפיתוחים הללו בהיצע המוצרים והשירותים שלה.

פיתוחי מרכז המו"פ של אלמדן כוללים, בין השאר, סוללה לרכב חשמלי שטעינה אחת שלה מסוגלת להספיק לנסיעה בת 800 ק"מ, מערכת סינון והתפלת מים ומערכות תוכנות האוספות ומראות על שינויים במידע הגיאוגרפי, אקלים וסביבה, הנצבר על פני כדור הארץ.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים