בסימן 10

שנת 2010 הייתה שנה עתירת מיזוגים בענף ה-IT המקומי ● על פי החישובים שערך אלדד בר אדון - מנכ"ל משותף באימפרוב, השנה היו 10 עסקאות של מיזוגים ורכישות ● הוא צופה שבשנה הבאה מספר הרכישות והמיזוגים יוכפל ● מדד בר אדון לסיכום 2010

אחת הדרכים לבחון את השנה שחלפה, היא בפריזמה של עסקאות רכישות ומיזוגים. מסתבר ששנת 2010 הייתה שנה עניפה בתחום.

אלדד בר אדון – מנכ"ל משותף באימפרוב, העוסקת בליווי חברות, השבחתן וטיפול בהליכי מכירתן – ערך מאזן לסיכום השנה. על פי בר אדון, בשנה המסתיימת כעת, נערכו בענף עשר עסקאות של מיזוגים ורכישות, והוא מציע לסכם את שנת 2010 "בסימן 10".

לדבריו, "כל המיזוגים והרכישות שנעשו השנה בוצעו על ידי 10 חברות גדולות, שמחזור הפעילות שלהן עמד על יותר נע בין 250 מיליון למיליארד שקלים. תמיד תהיינה 10 חברות שירכיבו את הקבוצה הזו, הרכב הקבוצה כמעט לא משתנה, ויש 2-3 חברות שמחוץ לעשירייה, שעשויות להיכנס לרשימה בעתיד".

להלן העשירייה הראשונה על פי המדד של בר אדון. במקום הראשון ניצבת מטריקס, בהובלת מוטי גוטמן, שהשלימה לא מכבר את רכישת סמארט תמורת 5.25 מיליון שקלים. שניה לה היא נס טכנולוגיות, בהובלת שכי גרליץ, שאפי קוטק – מנכ"ל נס ישראל, רכש השנה את גילון, תמורת 65 מיליון שקלים – מהעסקאות היותר מוצלחות של השנה. במקום השלישי ניתבת קבוצת מלם-תים, בהנהגת שלמה אייזנברג, מנהל הפעילות העסקי של הקבוצה. זו השנה שתי רכישות: את SRL תמורת 15 מיליון שקלים ואת מרטנס הופמן, שהיקף העסקה עליה לא דווח, אולם גורמים בשוק העריכו אותה במיליוני שקלים בודדים.

במקום החמישי ניצבת One1, בהובלת עדי אייל, אשר קפצה לבריכת הרכישות וסגרה שתי עסקאות נאות: הראל טכנולוגיות, תמורת 12 מיליון שקלים וכלנית תמורת כ-20 מיליון שקלים. במקום השישי דירג בר אדון את טלדור, בהובלת המנכ"ל אריה רימיני, שרכשה ממוטורולה (Motorola) את חלקה בטלדור תקשורת והפכה להיות הבעלים שלה, תמורת עשרות בודדות של מיליוני שקלים.

במקום השביעי נמצאת חילן, בראשות אבי באום, שרכשה את קליק-ויו (QlikView) תמורת 13 מיליון שקלים. שמינית היא MIT, זרוע ה-IT של מנפאואר, בהובלת המנכ"ל ארז בנוביץ', שהפכה להיות גורם משמעותי בשוק, לאחר שרכשה את חברת פסיפיק סופטוור תמורת 12 מיליון שקלים.

תשיעית מדורגת בזק בינלאומי, שאמנם לא ביצעה רכישות, אבל המנכ"ל שלה, איציק בנבנישתי, לא הסתיר את תוכניותיו לעשות כך בעתיד, וכבר היום החברה פועלת בשוק ה-ICT בצורה דומיננטית. עשירית דירג בר אדון את 013-נטוויז'ן. זו, בהובלת המנכ"ל ניר שטרן, הולכת ומגדילה את חלקה בשוק, ומן הסתם תבצע מיזוגים ורכישות בשנה הבאה.

בר אדון מציין עוד ארבע חברות שמועמדות להיכנס לעשיריה הראשונה, אם הן יעשו כמה צעדים בשנה הבאה: א.מ.ת מיחשוב, קבוצת אמן, טסנת מקבוצת אמנת וקבוצת יעל.

כל הרוכשות הן ציבוריות

על פי בר אדון, מאפיין נוסף הוא שכל הרוכשות הן חברות ציבוריות, ולדעתו זה לא מקרי: "מדובר בחברות שהביצועים שלהן השנה היו טובים מאוד, הן הציגו רווחים נאים לבעלי המניות. יש לחברות הללו מזומנים רבים בקופה, הן מחפשות תשואה הולמת לכספים האלו, כי הריבית בשוק נמוכה. לכן הן מחפשות השקעות כדי להשביח את ערך החברה עבור בעלי המניות".

עשר הגדולות, הסביר, מחפשות הזדמנויות בקרב כ-100 חברות בינוניות וקטנות. "גם כאן המספר 100 נשאר יציב", אמר, "זאת למרות שבארבע השנים האחרונות בוצעו עסקות של מיזוגים ורכישות של 40 חברות".

"אז איך זה יכול להיות שהמספר נשאר 100?" שואל בר אדון ומשיב מיד, "יש כאן תופעה מאוד ייחודית לענף ה-ICT. לפני 3-4 שנים היו בשוק 100 חברות בינוניות שהעסיקו יותר מ-60 עובדים עם מחזור של יותר מ-15 מיליון שקלים. בארבע השנים האחרונות בוצעו 30 מיזוגים, אבל למרות זאת עדיין נותרו 100 חברות בינוניות".

הסיבה, לדבריו, "מאוד פשוטה: הקצב של חברות קטנות שהופכות לבינוניות הוא אדיר. על כל חברה בינונית שנרכשת, צומחות ארבע קטנות. החברות הקטנות רצות מהר, יש להן קצב גדילה מהיר. הן רוצות להגיע למעמד של בינוניות ולכן לא נוצר ואקום. תמיד יהיו כ-100 חברות בינוניות שיהוו מטרה לרכישת הגדולות. כך, המספר 100 תמיד יישאר".

ומה יהיה בשנת 2011

לדברי בר אדון, ב-2010 בוצעו 10 עסקאות רכישה, כששלוש מתוכן היו במעורבות אימפרוב, הנמצאת בבעלותו ושל צחי טוחן. בשנה הבאה, העריך, צפויות להיות לא פחות מ-20 עסקאות של מיזוגים ורכישות שתבוצענה על ידי קבוצת 10 הגדולות. "כבר היום", אמר, "יש מו"מ ומגעים של 8 עסקאות לפחות, כשמחצית מתוכן מצויות על סף חתימה, והן תצאנה לאור ברבעון הראשון של 2011".

"אם זה המצב ערב פתיחת השנה", אמר, "ואם במשך ארבע השנים האחרונות, החברה שלנו, שעוסקת בין היתר במיזוגים ורכישות, מהווה שליש מהשוק הזה, ועל פי קצב העסקאות שנעשו ב-2010 הרי שהתחזית ל-20 עסקאות ב-2011 היא ריאלית ואינה אופטימית מדי".

"לדעתי שנת 2011 תהיה שנת שיא במספר מיזוגים ורכישות שלא ידענו כמותה עד היום", הוא מסכם, "בסך הכל מצב הענף מצויין. הרכישות לא משפיעות על התחרות, ולא פוגעות ביכולת של המנמ"רים לנהל מו"מ על מחירים מול הספקים".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. י

    בר אדון איש מכירות ויציג את הנתונים כרצונו - ספר 8 אבל מכר לנו 10

אירועים קרובים