מכון היצוא מזהיר: ב-2011 יגדל יצוא ההיי-טק ב-% 6.5 בלבד

בחינת נתוני היצוא של הענפים עתירי הידע בתקופה האחרונה, נכתב בדו"ח מכון היצוא, "ממחישה את מגמת הדשדוש וההאטה של יצוא הסחורות" ● "מדובר בשיעור הגידול הנמוך ביותר שנרשם משנת 2003, למעט שנת המשבר - 2009", אמר אבי חפץ, מנכ"ל מכון היצוא

החל מהרבעון השני של 2010 הולכת ומסתמנת מגמת בלימה ונסיגה בהיקפי היצוא הישראלי בכלל, המתבטאת בעיקר בענפי יצוא ההיי-טק וטכנולוגיה מעורבת עילית, המהווים כ-76% מסך היצוא יצוא הסחורות, ללא יהלומים. מכון היצוא מעריך כי בשנת 2011 תהיה ירידה דרמטית בקצב גידול יצוא ההיי-טק. כלל היצוא הישראלי, ובתוכו יצוא ההיי-טק, צפוי לגדול ב-2011 ב-6.5% בלבד.

בחינת נתוני היצוא של הענפים עתירי הידע בתקופה האחרונה, נכתב בדו"ח מכון היצוא, "ממחישה את מגמת הדשדוש וההאטה של יצוא הסחורות". כך, מתחילת 2010 אומנם צמח היצוא של ענפים אלו בשיעור דולרי של כ-11%, והוא צפוי להסתכם בכ-20 מיליארד דולרים. אולם בניכוי יצוא התרופות, שזינק השנה בשיעור חד של קרוב ל-40%, ואשר הסתכם בכ-6.5 מיליארד דולרים, ומהווה כ-33% מסך ייצוא הענפים אלה – מתקבלת עלייה דולרית שנתית מזערית של יצוא ההיי-טק כ-1% בלבד.

יצוא הרכיבים האלקטרונים והמחשבים ירד השנה בשיעור של כ-13% והסתכם בכ-4.2 מיליארד דולרים. יצויין כי במהלך החודשים ספטמבר-נובמבר  השנה ירד יצוא הרכיבים האלקטרוניים והמחשבים בשיעור חד של יותר מ-36% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. בולט לטובה היה יצוא ענפי הציוד הבקרה והתקשורת וציוד רפואי ומדעי, אשר עלה בשיעור שנתי של כ-13% להיקף של כ-7.6 מיליארד דולרים.

על פי מכון היצוא, ההאטה ביצוא הישראלי, ובכללה זו של יצוא ההיי-טק, צפויה להימשך בשנת 2011 ולגדול ב-% 6.5 בלבד. "מדובר בשיעור הגידול הנמוך ביותר שנרשם משנת 2003, למעט שנת המשבר – 2009", אמר אבי חפץ, מנכ"ל מכון היצוא, "נדרש מאמץ לאומי מרוכז ומתואם שיסייע בהאצת תהליכי עליית משקלם של האזורים הצומחים בסל היצוא הישראלי".

לדברי חפץ, "היצואנים הישראליים מתמודדים עם צמיחה נמוכה בשווקי היצוא המסורתיים של ישראל, המהווים כ-60% מהיצוא הישראלי, האטה בסחר העולמי וירידה בשיעורי גידול היבוא במדינות היעד העיקריות עמן סוחרת ישראל. התמודדות נוספת היא בשל המשך התחזקות השקל מול סל המטבעות, אשר שוחק את הכנסות היצואנים ופוגע ברווחיותם"

"על היצואנים להפנות מאמץ מיוחד בכניסה לשווקים נוספים הצומחים באסיה ובאמריקה הלטינית מעבר לסין הודו וברזיל, כמו דרום קוריאה ומקסיקו, הנהנות גם הן משעורי צמיחה גבוהים", אמר חפץ, "האזורים הצומחים הם אזורים בהם נדרש מאמץ חדירה מיוחד המלווה לעיתים בסיכונים עסקיים גובהים תוך בחינת תוצאות בטווח הארוך. נדרש מאמץ לאומי מרוכז ומתואם שיסייע בהאצת תהליכי עליית משקלם של האזורים הצומחים בסל היצוא הישראלי"

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים