האנשים שעשו את הכותרות בעולם

שנת 2010 מסתיימת לה בסוף השבוע וזה בדיוק הזמן להזכיר על קצה המזלג מי הם האנשים שכיכבו בכותרות המגזינים הבינלאומיים ● נגלה מראש שיש גם אחד משלנו: נגיד בנק ישראל, פרופ' סטנלי פישר

שנת 2010 סיפקה לענף ה-ICT ולעולם כולו כמה מועמדים ראויים בהחלט לתואר איש השנה, חלקם אף הוכתרו ככאלו על ידי מגזינים ומובילי דעה בינלאומיים. סטיב ג'ובס – מנכ"ל אפל (Apple), פרץ עם ה-iPad לעולם והצליח לטרוף את הקלפים בשוק המיחשוב האישי הנייד, וזו ודאי היתה אחת הסיבות לכך שהמגזין פייננשל טיימס (Financial Times) בחר בו לאיש השנה.

במקביל, המגזין טיים (TIME) הכתיר את מארק צוקרברג כאיש השנה שלו. הצעיר, שעדיין לא מתקרב ל-30, הצליח בשנים האחרונות לשנות את סדר היום של חצי מיליארד בני אדם, המרותקים לרשת החברתית שלו, פייסבוק (Facebook). את כל זה הוא הצליח לעשות על אף ולמרות שובר הקופות הקולנועי "הרשת החברתית", שנוצר על פי דמותו. המדובר בסרט לא מחמיא בעליל, המצייר אותו כאדם מניפולטיבי ודורסני, שלא עושה חשבון לאף אחד. ההמונים צבאו על בתי הקולנוע, ראו את הסרט ותוך כדי הצפייה המשיכו לכתוב סטטוסים בפייסבוק, איך לא…

היו גם גיבורים מתוך ענף ה-ICT שסיפקו כותרות השנה. הראשון שבהם הוא ללא ספק מארק הארד. סיפור פרישתו הרועמת ממנכ"לות HP סביב פרשת אהבים, שפרטיה המלאים עדיין לא ידועים עד היום, הפכה לשיחת היום בכל כלי תקשורת שמכבד את עצמו. שילוב עוצמתי כל כך של סקס, כסף, היי-טק – וכנראה גם לא מעט שקרים בדרך – כבר מזמן לא היה לנו. על פי הדיווחים האחרונים, יש סיכוי סביר שאופרת הסבון בכיכובו של הארד עוד רחוקה מסיום.

גיבור אחר במחוזותינו הוא מעסיקו החדש של הארד, לארי אליסון – מנכ"ל ומייסד אורקל (Oracle). הצעד הדרמטי שלו משך אליו אש, כרגיל, ובייחוד לאור התבטאויותיו השוביניסטיות שרמזו, כי גם אם מה שנאמר על הארד נכון, "לא מעיפים בגלל זה מנכ"ל". לא רק שלא מעיפים, על פי משנתו של אליסון, אלא אפילו לוקחים אותו לעבוד אצלך, כמנכ"ל.

מובן שלאליסון היו שיקולים נוספים. גיוס הארד לצדו היה עוד שלב באסטרטגיה ארוכת הטווח של אליסון להתקרב כמה שיותר לענק הכחול, יבמ (IBM), להסיר מהתחרות את HP, ולהמשיך להלום ביריבה המרה, סאפ (SAP). זו האחרונה סיפקה לו תחמושת מצוינת, לאחר שסילקה משורותיה את ליאו אפותקר ושלחה אותו היישר לכיסאו הישן של הארד. אליסון ערך לו קבלת פנים כהלכתה, ובחודשיים הראשונים לכהונתו נאלץ אפותקר לבלות יותר מדי זמן בחברת עורכי הדין שלו, כדי להגן על עצמו מהתביעה של אורקל נגד סאפ – תביעה שבה סאפ הפסידה בגדול. אין ספק שהצמד הזה, אליסון והארד, עוד ישפיע עלינו רבות גם בשנה הבאה.

איש השנה שלי

איש השנה שלי הוא דווקא דמות כלכלית. הוא נבחר על ידי מגזין גלובס כאיש השנה – ובצדק. המדובר בנגיד בנק ישראל, פרופ' סטנלי פישר. ענף ההיי-טק – וענף ה-ICT בתוכו – צריך להכתיר אותו כיקיר הענף. מבין כל חברי המנהיגות הכלכלית, הוא היחיד היום שהפנים את קשיי היצואנים ומבין את אנשי ההיי-טק בכל מה שקשור למשבר הדולר. הוא רכש דולרים, נאבק בריבית ועושה כל מאמץ כדי לסייע להם.

למרבה הצער, הוא בודד בצמרת. עם זאת, גם מתנגדיו ודאי יסכימו, שאם יש סיבה שישראל נפגעה מעט יחסית מהמשבר הכלכלי העולמי בשנתיים האחרונות, הרי שהסיבה היא סטנלי פישר שלנו – שנחשב לגורו כלכלי מהגדולים ביותר בעולם. בעיני, פישר הוא המבוגר האחראי – השפוי כמעט-היחיד בצמרת הכלכלית שלנו. חשוב לזכור שבסופו של דבר הוא לא נבחר ציבור, אבל דאגתו למשק עולה על זו של כל פוליטיקאי אחר, כי הוא לא עושה חשבון לאף אחד.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים