ערן יעקובי, ד"ש: "ראוי שיהיה לישראל מדד מניות טכנולוגי חזק"

"ב-2010 לא היו אירועים בעלי השפעה פחות או יותר אחידה על הענף, ומגמה זו פגעה במדד התל-טק יותר מאשר במדדים טכנולוגיים אחרים", אמר יעקובי, סמנכ"ל מחקר בבית ההשקעות ד"ש, בתגובה לעליה של 5% במדד התל-טק במהלך השנה ● לדבריו, "הביזור של התל-טק בעייתי, וידוע לי שבהנהלת הבורסה חושבים על דרכים כדי לשדרג אותו, על מנת להפוך אותו ליותר אטרקטיבי"

התל-טק, מדד המניות הטכנולוגיות של הבורסה בתל אביב, עלה ב-2010 ב-5% בלבד, לעומת עליה של כ-13% במדד הת"א-100 ושל כ-14% במדד הת"א-25. לכאורה, מדובר במספרים לא מעודדים, אולם ערן יעקובי, סמנכ"ל מחקר בבית ההשקעות ד"ש, לא מתרגש מהם.

בראיון לאנשים ומחשבים אמר יעקובי, כי "המגמה ב-2010 לא הייתה פחות או יותר אחידה בהשפעתה על המניות הטכנולוגיות. לא היו אירועים בעלי השפעה פחות או יותר אחידה על הענף. מגמה זו פגעה במדד התל-טק יותר מאשר במדדים טכנולוגיים אחרים. הביזור של התל-טק בעייתי, וידוע לי שבהנהלת הבורסה חושבים על דרכים כדי לשדרג אותו, על מנת להפוך אותו ליותר אטרקטיבי. ראוי שיהיה לישראל, שמצטיירת כמדינת היי-טק, מדד מניות טכנולוגי חזק".

מדד התל-טק כולל מספר קטן יחסית של מניות, ומשקלן של מניותיהן של שלוש החברות הגדולות משפיע השפעה רבה על המדד כולו. השינויים במניות אלה משפיעות בצורה מכרעת על המדד כולו. השנה, למשל, שתי המניות הגדולות במדד התל-טק – נייס (Nice) ואלביט מערכות – הפגינו חולשה והציגו תשואות בעייתיות. המנייה של אלביט ירדה בכ-22%. החברה מייצרת מערכות נשק מתוחכמות, ההיי-טק של שדה הקרב. המשבר ביחסים בין ישראל לטורקיה לא עשה לאלביט טוב, כי טורקיה היא לקוחה חשובה שלה. יש להוסיף על זה את העובדה שהמשבר הכלכלי הגלובלי הקטין את התקציבים הצבאיים של המדינות, ועל רקע זה – התחרות גדלה ופגעה באלביט והמנייה שלה ירדה, והרבה.

לעומת אלביט, המנייה של נייס לא ירדה, אולם העליה שלה הייתה קטנה – כ-5% בלבד. זאת, מאחר שה-Call Centers, לקוחות טובים וחשובים של החברה, הקטינו את ההצטיידות. המנייה של נייס אכזבה על אף שההכנסות של החברה במהלך 2010 היו מצוינות. עם זאת, האנליסטים של חברת ההשקעות תמיר פישמן מעריכים שהמנייה נסחרת מתחת לערכה הריאלי וצופים שהיא עשויה להתחזק בשנת 2011.
בגלל הביצועים של שתי המניות הללו, מדד התל-טק פיגר בהרבה אחרי המדדים האחרים בבורסת תל אביב. כך גם לגבי מדדים דומים בנאסדא"ק.

עם זאת, תהיה זו טעות לטעון שלכל המניות הטכנולוגיות הישראליות הייתה שנה חיוורת, שכן המניות של כמה חברות טכנולוגיות ישראליות הציגו ביצועים מאוד טובים, בין השאר על רקע תוצאות עסקיות טובות שהציגו במשך השנה. כך, המנייה של איזיצ'יפס עלתה בכ-135%, אחרי שברבעון השלישי ההכנסות גלדו ב-16.5% והחברה עברה לרווח נקי. המנייה של אודיקודס עלתה ב-145.4%, לאחר שברבעון השלישי הציגה החברה גידול של 54% בהכנסות ושל 144% ברווח הנקי. מניית טאואר סמיקונדקטור עלתה ב-30.2%, בעקבות שיפור דרמטי בביצועים העסקיים, גידול של 69% בהכנסות ושל 253% ברווח התפעולי.

אחד התחומים המעניינים בפעילות של בורסת תל אביב בשנת 2010 היה חברות התקשורת – סלקום, בזק ופרטנר. המניות של חברות אלה התמודדו במשך כל השנה עם שר תקשורת חדש, שהחליט על אג'נדה חברתית, קרי: פגיעה ברווחיות של חברות הסלולר לטובת הציבור. עם זאת, ניתן לומר שהן התמודדו יפה עם האתגר: סלקום עלתה ב-2010 בכ-7%, בזק עלתה בכ-27% ופרטנר – ב-14.5%.

"2010 – שנה של קונסולידציות"

המניות הטכנולוגיות בבורסה בניו-יורק הציגו תוצאות טובות יחסית: מדד ה-Index Nasdaq Computer, שמשקף את מניות חברות ההיי-טק שנסחרות בנאסדא"ק, עלה ב-2010 בכ-22% לעומת עליה של 16% בנאסדא"ק באופן כללי ושל כ-12% במדד 500 המניות האמריקניות הגדולות שנסחרות בבורסות בארצות הברית.

דניאל מרום, האנליסט של חברות טכנולוגיות בחברת ההשקעות תמיר פישמן, סבור ש-"2010 הייתה, במידה רבה, שנה של קונסולידציות, אחרי המשבר הכלכלי הגדול שעבר על העולם".

לדבריו, "במהלך השנה היו כמה חברות טכנולוגיות שביצועי המניות שלהן היו מרשימים והיו כאלה שהמניות שהיו פחות מרשימות. עם זאת, במישור העסקי – החברות הטכנולוגיות הגדולות הציגו ביצועים עסקיים טובים, שבחלקם באו לידי ביטוי בעליית שערי המניות".

מניית HP ירדה בכ-20%, לאחר שסבלה מהאירועים סביב הדחת המנכ"ל, מארק הארד. גם מניית אינטל (Intel) לא זהרה ב-2010, שכן היא עלתה בכ-2% בלבד. מומחי הבורסה מסבירים את העלייה המזערית בשער המנייה בכך שהמכירות של החברה לחברות שעוסקות בייצור מחשבים נייחים וניידים היו פחותות מהצפוי.

מנגד, המניות של אורקל (Oracle) ואפל (Apple) עלו בשיעורים ניכרים: המנייה של אורקל עלתה בכ-28%, ואילו זו של אפל – ב-52%. מניית אפל הושפעה מהמכירות הרבות של מכשירי ה-iPhone, ואילו זו של אורקל עלתה מאחר שהחברה מובילה את השוק בתחום הטכנולוגיות הארגוניות ומאחר שהחברות הגדולות הגדילו את השקעותיהן ברכישת ציוד טכנולוגי חדש ובתשתיות. ההערכות הן שמגמה זו תימשך גם ב-2011.

מרום אמר ש-"אחד המאפיינים של שווקי המניות הטכנולוגיים בניו-יורק היה החיפוש אחרי חברות בעלות צמיחה גבוהה או פוטנציאל צמיחה גבוה. ב-2010, הרווחיות הייתה חשובה פחות מהמכירות".

מה צפוי ב-2011?

מרום מגלה אופטימיות זהירה: "אנחנו בתמיר פישמן אופטימיים. במידה שההתאוששות הכלכלית תימשך – ועל פי כל הסימנים היא כנראה תימשך – אם כי ברמות צמיחה נמוכות, הסקטור העסקי יגביר את הרכישות של טכנולוגיות חדשות ושל תשתיות, והדבר יקרין על הביקושים למניות טכנולוגיות. זה נכון לגבי ניו-יורק, זה נכון לגבי תל אביב וזה נכון לגבי כל בורסה שנסחרות בה מניות טכנולוגיות".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים