2011 – אבן דרך בענף בתי התוכנה בישראל

דרכו של יונתן קורפל לומר "אמרתי לכם"

שנת 2010 שתינעל מחר (ו') בחצות, מוציאה מאתנו העיתונאים את הבלתי נמנע: סיכומי שנה נוספת שחלפה לה ותחזיות לזו שתחל במרוצה. כמו רבים מעמיתי, אני מרבה לגדוש הטור שלי בהגיגים אודות האינטרנט, הרשתות החברתיות, המערכות הארגוניות וכיוצא באלה. באיזה שהוא מקום, נשכח ומוזנח הטיפול בבתי התוכנה – עמוד התווך של תעשיית המידע. כאן מועסקת מסת העובדים, זהו מקור ייצור התוכנה ורוב הפרויקטים מאוישים ומנוהלים באמצעות חברות אלה. כמו כן, הן מייצגות את ענקיות התוכנה מחו"ל ומופקדות על היישום וההטמעה. כעת מתברר שהבולטות בחבורה המקומית מחליפות ידיים. לדעתי אין מדובר באירועים מקריים. זוהי תופעה שתהיה לה השפעה רבה על הענף בטווח הארוך.

בדיוק לפני ארבע שנים, בגיליון סיכומה של שנת 2006, הצבתי כותרת: "כולם בעצם עומדים למכירה". לצערי כי רב, תחזית זאת מתממשת. לקראת סוף 2010 רכשה החברה הפולנית אסקו, הנסחרת בבורסה של ורשה, את השליטה בקבוצת פורמולה. אחזקה זו מציבה אותה כבעלים של מספר חברות בולטות בענף כגון מג'יק, פורמולה ויז'ן ו-סאפיינס. אולם לפני הכל מדובר בבית התוכנה הגדול מטריקס, על 4,200 עובדיו המקצועיים. חשוב בין היתר לשים לב אל העובדה המעניינת כי החברה הקונה מעסיקה רק פי שניים עובדים מאשר מטריקס, אבל מתגאה בהכנסות של בערך פי ארבעה. מטריקס היא כידוע היהלום שבכתר הקבוצה. בין התחזית הקודמת שלי, לבין ההשתלטות של החברה הזרה, חוותה הקבוצה גם בעלות בת כמה שנים של חברת אמבלייז. כבר אז איבדה השליטה מישראליותה.

במקביל, אנחנו עדים לתהליך שמוביל להעברת בעלות גם במובילה ישראלית נוספת, נס טכנולוגיות. הבעלים המקוריים של החברה הלכו ויצאו מאחזקותיהם בה. חלק מאלה הנוכחיים העמידו למעשה המניות שברשותם למכירה. מתנהל כנראה מו"מ עם ארבע קרנות הון, כולן מארה"ב. הרכב הבעלות החדש צפוי להתברר כנראה ברבעון הראשון של השנה הבאה עלינו לטובה. בכל מקרה, נראה, כי החברה תהפוך לפחות ישראלית. מרכז הכובד יעבור – כך נראה – לארה"ב. היו"ר הישראלי כבר פרש. מחליפו צפוי להיות בן ארצו של הדוד סם. לחברה כ-6,000 עובדים, הפועלים בישראל, אירופה, ארה"ב והודו. זו האחרונה הנה עיקר עניינם של המשקיעים. לא מן הנמנע שבעלי השליטה החדשים ינסו למכור הפעילות בארצנו.

קברניטי הכלכלה בארץ מצביעים על ההיי-טק כקטר שיובילנו לעתיד טוב יותר. תשתית הענף נשענת כאמור על בתי התוכנה, במיוחד על אלה הגדולים. הייתה אפשרות תיאורטית לפתח אותם ולהפכם לכאלה שיצליחו למצות היכולות המקצועיות המקומיות, לעשיית הון במחוזות אחרים בעולם, לתפארת ורווחת מדינת ישראל. נס ניסתה ללכת בדרך זו, מטריקס בשמרנותה הזהירה נמנעה מכך. שתיהן כבר מזמן בתהליך מעבר לידים זרות. האינטרסים יהיו פחות ופחות ישראליים. אני הייתי מעדיף לראות השתלטות של חברות ישראליות על בתי תוכנה בארצות תבל והבאת רווחיהן אלינו. הממשלה כנראה לא רואה חשיבות בהשקעה כזאת. הטייקונים הציונים מדירים רגליהם מהענף. מנהלי החברות המקומיים הנם שכירים, שבוחנים מטבע הדברים את העניין מזווית הראיה של טובתם הפרטית.

כתוצאה מכך השקעות גדולות של ישראלים זורמות לחיפוש גזים. כוחותינו משקיעים ברכישות פיסות נדל"ן בכל פינה נידחת בתבל. מנגד, חברות מחו"ל לוקחות את רסן הבעלות בבתי התוכנה שלנו. בתחזית הקודמת הערכתי, כי "נס טכנולוגיות, מטריקס, מלם-תים, One1, טלדור ואף אלה המשתרכות אחריהן – לא יטרקו את הדלת בפני נציגי משקיעים או מתווכים למיניהם". אחרי שתי הראשונות ברשימה, ששיתפו עמי פעולה, אני מוכן להסתכן ולחזור על הדברים בקול רם אף יותר.

תגובות

(11)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. ברבי

    יש כאן משהו לא ברור, הרי בתי התוכנה בארץ מרוויחים הרבה, כך אני קוראת בעיתונים

  2. חנוך

    יש משהו שלא הצלחתי להבין .אם זה עסק טוב בשביל הפולנים למה זה לא עסק טוב בשביל הישראלים וההפך.

  3. סימי

    בענף בתי התכנה אחוז הרווח התפעולי נמוך המשקיעים ללא סנטימנטים ורוצים רווח מהיר

  4. המבשר

    נו, ומכתשים לא נמכרה לסינים ? מדינה למכירה !

  5. מהענף

    פעם הבעלים של בתי התוכנה גם ניהלו אותם והם התייחסו אל החברות ברגש והיום הבעלים לא יודעים כלום על החברות ואין להם רגש לחברות רק רוצים מקסימום רווח וגם המנהלים השכירים רוצים לעצמם מקסימום רווח וזה ימשיך לעבור מיד ליד

  6. ג. מבית הקפה

    אם יש גזים, לא צריך דבר - אפילו לא בתי תוכנה

אירועים קרובים