תוכן שיווקי

"300 מרפאות של שירותי בריאות כללית כבר מיישמות מרשמים אלקטרוניים בפעילות השוטפת"

ראיון עם זאב שטח, מנכ"ל קומדע

30/12/2010 14:19

האם שנת 2010 הייתה טובה לחתימה האלקטרונית?
"בהחלט כן. תשע שנים לאחר שהכנסת חוקקה את חוק החתימה האלקטרונית, זוכים אזרחי המדינה, בעיקר בעלי  מקצוע ברישיון ומנהלים בתאגידים, לחוות בעצמם את ניצני המהפכה. בשנה האחרונה אנו עדים לכך שהחתימה האלקטרונית מיושמת בסקטורים שונים – ממשרדי ממשלה, חברות עסקיות, מוסדות אקדמיים, משרדים קטנים-בינוניים,  עמילי מכס, שמאים, עורכי דין ורואי חשבון".

כיצד אתה מסביר את הגידול במספר יישומי החתימה האלקטרונית?
מנמר"ים ומנהלי כספים ומנהלי תפעול בארגונים הבינו שהחתימה האלקטרונית חוסכת להם תקציבים וזמן. בתחילה הדבר היה נראה כמותרות לא הכרחיות אולם ברגע שמנהל הכספים הבין ששליחת חשבונית בצורה אלקטרונית היא נכונה יותר גם תקציבית ושיווקית – אז כדור השלג התחיל להתגלגל. המכרזים האלקטרוניים תרמו את שלהם וכיום משרדי הממשלה וארגונים אחרים בעקבותיהם מחייבים את הספקים במכרזים חתומים. המצב כיום הוא שהעסקים עצמם מתלוננים אצל המוסדות מדוע לא ניתן לחתום אלקטרונית".

מה עם רשויות המדינה – האם הם משתפות פעולה או שמקשות עליכם את העבודה?
"המדינה היא גם לקוח מאוד גדול שלנו וגם רגולטור שמפקח עלינו כדי לוודא שאנו פועלים בהתאם לחוק, לתקנות ולהנחיות הממשלה. הממשלה כרגולטור – גם יוזמת הצעות חקיקה במקום שנראה לרגולטור שלנו שצריך לתקן את החוק ואכן היו השנה תיקוני חקיקה מאוד משמעותיים שבסופו של יום צמצמו את השוק הפוטנציאלי שלנו למיגזר העסקי ולבעלי מקצוע ברישיון בלבד. החקיקה המסדירה את חלוקת השוק, הוסדרה כמוצא של פשרה כדי למנוע מצב שהממשלה היא גם לקוח גדול של קומסיין וגם ספק מתחרה לאותו שוק עם קומסיין (או גורם מאשר פוטנציאלי אחר).

הממשלה כלקוח עברה שינוי גדול בשנה האחרונה ובמיוחד מאז הושגה אותה פשרה בתיווך כבוד השרים חה"כ איתן ופרופ' נאמן. ממשלה היום מסתמכת בהרבה מקרים על קומסיין, ממשק העבודה טוב, יש התייעצות והפריה הדדית והמצב לא היה בעבר טוב יותר. אני גם יודע על פרויקטים גדולים של חתימה אלקטרונית מאושרת שהממשלה (מימשל זמין) יוזמת ואשר יגבירו מאוד את השימוש בחתימה המאושרת בכל מיגזרי המשק"

האם תוכל לתת דוגמאות להשפעות של החתימה האלקטרונית על חיי היום יום של האזרח?
"אביא שתי דוגמאות מעולמות שונים. הראשונה, מתחום הדיווח לרשויות המס בישראל. בשלהי 2009 נכנסה לתוקפה חובת  הדיווח המקוון של רשות המיסים המחייב עוסקים מורשים להעביר את דיווחי המע"מ המפורטים באמצעות חתימה אלקטרונית מאושרת. בזכות הרפורמה שמובילה רשות המיסים במסגרת מאבקה בהונאות המע"מ, נוצרת מציאות חדשה שהופכת את החתימה האלקטרונית למרכיב אינטגרלי. השני, הוא המרשמים האלקטרוניים– שעליו גם זכו שירותי בריאות כללית בפרס IT Awards. ב-70% מהפעמים, אנשים מגיעים למרפאה לצורך קבלת מרשם בלבד. השירות החדש יאפשר לרופאים לשלוח באמצעות האינטרנט את המרשם לבית המרקחת כשהוא חתום בחתימה אלקטרונית להגיע ישירות ולאסוף את התרופה מידי הרוקח. לא מדובר בחזון רחוק – כבר היום, 300 מרפאות של שירותי בריאות כללית מיישמות את המרשם האלקטרוני".

אילו מגמות אתה צופה לשנת 2011?
"אנו צופים כי כמה סקטורים מרכזיים ייכנסו במהלך השנה הקרובה לתחום החתימה האלקטרונית במסגרת שיפור השירות לאזרח. בתחום הבנקאות והפיננסים – הכוונה שכל בנקאי יוכל לעשות שימוש בחתימה מאושרת וכן לאפשר להעברת כספים מחשבונותיהם. מהפיכת החתימה האלקטרונית גם לרשויות המקומיות ותאפשר להן לשלוח מעתה לתושבים את חשבונות המים והארנונה שלהם באמצעות הדואר האלקטרוני בחתימה אלקטרונית מאושרת. אנו מציעים ללקוחות החתימה האלקטרונית הרבה מאוד אמצעים משלימים שמאפשרים להם להשתמש גם בטלפון הסלולר כמדיה לחיתום וגם להצפנה בין המכשירים. כך התקדמנו מאוד מבחינת מחלקת הפיתוח אשר מסוגלת כבר להציג מוצר ביטא של הצפנה וחתימה על גבי מערכות הפעלה שונות של המכשיר הסלולרי".

אירועים קרובים