במה ישקיעו המנמ"רים ב-2011?

טכנולוגיות להעצמת היעילות של העובדים, הגדלת האפקטיביות של התהליכים העסקיים ועידוד החדשנות יעמדו בראש סדר העדיפויות של המנמ"רים - כך על פי סקר חדש שהזדרז לפרסם המגזין CIO ● כמובן שמנמ"רים ימשיכו גם לנסות ולהבין את הלקוחות שלהם ולספק להם את הכלים לבניית מערכת יחסים עם אנשים שתפקידם להניע את העסקים

תחילתה של השנה האזרחית החדשה מביאה עמה כמובן את גל הסקרים ותחזיות. אז במה ישקיעו המנמ"רים השנה? המגזין CIO הזדרז ופרסם כבר אתמול (א') סקר מקיף שערך בקרב כ-3,000 מנהלי טכנולוגיות בכירים. הנתונים מעלים שהמנמ"רים שומרים על מצב רוח טוב, ורובם סבורים שהמיתון הכלכלי כבר מאחורינו. עכשיו, הם אומרים, הגיע הזמן להסתכל קדימה.

על פי הסקר, מרבית המנמ"רים ישקיעו ב-2011 בטכנולוגיות להעצמת היעילות של העובדים, הגדלת האפקטיביות של התהליכים העסקיים ועידוד החדשנות. לדברי המשתתפים בסקר, כבר חלף הלחץ הכבד למציאת פתרונות שיסייעו לצמצום והתייעלות עקב המצב הכלכלי הקשה.

בנוסף, המנמ"רים מביטים בעניין רב על נושא חדרי המחשב המרכזיים (דטה-סנטר) ולא מתייחסים לזה כאל החצר האחורית העלומה של הארגון, שהיוותה במשך שנים מעין חור שחור של הוצאות בלתי נשלטות. כמו כן, מציינים המנמ"רים, כי תחום המובייל מתחיל להיכנס לשלבי הפיתוח והייצור, ולהערכתם נראה מוצרים של ממש נכנסים לפעולה כבר בשנה הקרובה.

כמובן שמנמ"רים ימשיכו גם לנסות ולהבין את הלקוחות שלהם ולספק להם את הכלים לבניית מערכת יחסים עם אנשים שתפקידם להניע את העסקים, אומר יואל שוובל – מנמ"ר חברת הפיננסים CNL, שהשתתף בסקר של CIO.

בשנת 2011 המנמ"רים רוצים לקבל אחריות על ניהול סיכונים ואבטחה, מגלה הסקר. הסיבה לכך היא הציפייה של המנמ"רים שבתוך 3-5 שנים, תחום הענן – כמו גם הניידות – יהיו מאוד דומיננטיים. זה יחייב אותם להיכנס לשיקולי סיכון וסיכוי ולהתריע על כך בפני ההנהלה. מנמ"רים יעמדו בפני צומת החלטות חשובות, כמו למשל עם איזה כלים יכולים בעלי הטלפונים החכמים לגשת למידע בצורה יעילה ומאובטחת. "המנמ"רים", אומרים עורכי הסקר, "ידועים באהבתם לשלוט בכל דבר והם לא מתכוונים הפעם לוותר".

שיחזור והתאוששות

תחום אחר שהמנמ"רים יעסקו בו רבות בשנים הקרובות, על פי הסקר, הוא שחזור המידע. כיום כבר לא מדברים רק על גיבוי ואבטחה, שהם דברים מובנים מאליהם, אלא על היכולת של הארגון להתאושש במהירות מכל קריסה אפשרית. במגזרים מסוימים, כמו למשל קמעונאות, כל שעה שבה שהרשת לא מחוברת למערכות המידע, השליטה והבקרה, משמעותה נזק כלכלי אדיר. לכן, ברשתות מזון ענקיות, תחום מערכות המידע מקבל משקל יתר ובמקביל עולה מעמדם של המנמ"רים.

תנופת העשייה הזו שמתכננים המנמ"רים, מקטינה מעט את הלחץ ההיסטרי שהיה על ראשם בשנתיים האחרונות, שעיקרו לקצץ ולחתוך. הסקר הנוכחי ל-2011 מראה שאמנם הרצון לקצץ לא ייעלם, אבל הוא בסדר עדיפות גבוה – רק אצל 51% מהמנמ"רים לעומת 59% בשנים קודמות.

על סמך הצלחותיהם לייצב את המערכות בשנתיים של המיתון, המנמ"רים של 2011 מצפים להעמיד במבחן את יכולתם לבצע כעת שינויים בארגון שבו הם עובדים. המדובר בשינויים בולטים, בין היתר, בתהליכים עסקיים, שמשפיעים מאוד על הליבה העסקית של הארגון. 67% מהמנמ"רים מדווחים שהעצמת הפרודוקטיביות של העסקים תמשיך לקבל עדיפות גבוהה, לעומת 49% ב-2009. הגברת היעילות כבר אינה סיסמה – הפכה למפתח המשך הצמיחה של הארגון.

החדשנות, טוענים עורכי הסקר, אפשרית רק בסביבות עבודה שבה אנשים עובדים ביחד. אצל אנשים בודדים אין חדשנות. מחקרים לא מעטים הראו שרעיונות טובים באים מסיעור מוחות ומאנשים שלומדים לעבוד בשת"פ. דוגמה לכך יש במאמר המספר על רשת סופרמרקטים גדולה בארצות הברית, הפרוסה ב-1,200 סניפים. מנמ"ר הרשת מתכוון להפקיד בידי המנהלים את כלי האופיס 365 של מיקרוסופט (Microsoft), המכיל שורה של אפליקציות מבוססות ענן. אלו נועדו לסייע להם לנהל טוב יותר את העסקים שלהם. העלות: 10 דולרים לחודש לכל משתמש. בין אפליקציות הענן ניתן למצוא למשל אקסצ'יינג (Exchange), שר-פוינט (SharePoint), תוכנת מסרים בווידיאו – והכל על גבי הטלפונים החכמים, שיהפכו על פי הסקר לחלק בלתי נפרד מסביבת העבודה שלנו. כך, הם יוכלו לתקשר עם כל עובד בארגון, להתחבר לכל מערכת מידע ולדבר עם כל מי שהם רוצים, מכל מקום ובכל מקום. אלו יספקו להם את הכלים לקבל החלטות מהירות ונכונות שמגיבות למציאות משתנה בשטח.

מנמ"רים אמרו, כי הם ממוקדים הרבה יותר בתהליכים עסקיים ופחות בטכנולוגיה – ואלו משרתים גם את המטרה הטכנולוגית וגם את האינטרסים של הלקוחות. הם מאפשרים לתת מענה במקרים של מגזרים בהם התחרות היא צמודה וכל אחד מהמתחרים מציע סוג אחר של שירות.

ב-2011, יותר ממחצית המנמ"רים אמרו, כי ישימו דגש רב יותר על איכות המוצרים שהם מטמיעים ובטיב התהליכים. הדבר בא לידי ביטוי בין היתר במחלקות הנדסה, שם יש דרישה להשקעה בסביבת העבודה של המהנדסים, השקעה שיש לה משמעות גדולה ברמת ה-IT.

שאלה נוספת שנשאלה בסקר, היא אילו כישורים נדרשים כיום ממנמ"רים? התשובה דומה לזו שנתקבלה בשנים קודמות: היכולת לראות קדימה, לצפות את הנולד ולהיערך לו. הסקר גם עסק בדרכי הניהול של המנמ"רים ודרך הניצול של המשאבים שעומדים לרשותם. מרבית המנמ"רים אמרו, שהם מוציאים למיקור חוץ 22% משירותי ה-IT שלהם ומצפים שתוך חמש שנים 34% מכלל השירותים כבר יהיו בחוץ.

השורה התחתונה: שנת 2011 מעמידה בפני המנמ"רים אתגרים טכנולוגיים וניהוליים חדשים – אתגרים שהם קריטיים להתפתחות העסקית של הארגון אותו הם משרתים. כמו תמיד, הציפייה היא שהם יעמדו בחזית, ילמדו את הטכנולוגיות, יציעו את הדרכים לשיפור התהליכים העסקיים ובמקביל ימשיכו לנהל את הממלכה שלהם בפעילות השוטפת שאינה מסתיימת לעולם.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים