אבי חסון, המדען הראשי הנכנס, בהופעה ראשונה: "ישראל טובה בחדשנות ובמו"פ; זה לא מספיק"

"מדינות המזרח הרחוק ומזרח אירופה העתיקו אותנו ומשקיעות הון עתק במדע, באקדמיה ובטכנולוגיה", אמר חסון בכנס איגוד תעשיות האלקטרוניקה והתוכנה בישראל ● "לצערי, על אף הדירוג הטוב שלנו בתחום, עלינו להיות מצוינים. אין לנו כל יתרון בגודל או באוצרות טבע", הוסיף ● לדבריו, "תקציב המדען הראשי אינו מספיק; הוא 'מגבלתי', מלשון מוגבל"

"לישראל יש הישגים נכבדים בתחום חדשנות טכנולוגית ומו"פ בכל השוואה לשאר מדינות העולם. אנחנו טובים בתחום, אולם הבעיה היא שלהיות טובים – זה לא מספיק בעולם תחרותי גלובלי. מדינות המזרח הרחוק ומזרח אירופה העתיקו אותנו ומשקיעות הון עתק במדע, באקדמיה ובטכנולוגיה. לצערי, על אף הדירוג הטוב שלנו בתחום, עלינו להיות מצוינים. אין לנו כל יתרון בגודל או באוצרות טבע", כך אמר אבי חסון, המדען הראשי החדש במשרד התעשייה, המסחר והתעסוקה.

הייתה זו הופעתו הפומבית הראשונה של חסון, שעות מעטות לאחר שנכנס לתפקידו. חסון דיבר בחלקו השני של הכנס השנתי של איגוד תעשיות האלקטרוניקה והתוכנה בישראל. הכנס, בהפקת אנשים ומחשבים, נערך אתמול (ג') במלון דיוויד אינטרקונטיננטל בתל אביב, בהשתתפות יותר מ-1,500 מבכירי התעשייה. מנחה הכנס היה פלי הנמר, נשיא אנשים ומחשבים.

חסון אמר, כי המחקר והפיתוח "מחולל תעסוקה ויוצר הכנסות ביחס של 1:5. כל דולר המושקע בתחום מניב רווחים של 5 דולרים". לדבריו, "המו"פ מחולל צמיחה כלכלית. חדשנות וכלכלת ידע הם בסיס לחוסן כלכלי. מו"פ, טכנולוגיה ומדע מחוללים תעסוקה במדינות. כל דולר המושקע בתחום מניב הכנסות בריבית ד'ריבית". לדברי חסון, "המו"פ הוא בסיס לעוצמתה של ישראל ולמיצובה כמובילה בתחום".

צילום ועריכת וידיאו: גיא רז

"אנחנו חייבים להיות מצוינים", הוסיף. "תעשיית הטקסטיל נעלמה. חששותיי הם שאם לא נצטיין, אם לא נרוץ מספיק מהר ונשקיע במו"פ ובחדשנות, נאבד את היתרון שלנו גם במו"פ אל מול שאר מדינות העולם. באים אלינו ממדינות בעולם ללמוד כיצד אנו משקיעים במו"פ. מדינות מהמזרח הרחוק משקיעות משאבים רבים בתחום, הן עושות זאת לא רע, והתחרות גדולה".

"תקציב המדען אינו מספיק", אמר חסון. "זהו תקציב 'מגבלתי', מלשון מוגבל. קיימות דרכים רבות לדאוג להשגת אפקטיביות מרבית של התקציב. לשכת המדען הראשי מתמודדת במגוון דילמות, ביניהן היכן להשקיע – במחקר אקדמי או בתעשייה. לפעמים הכלים עצמם עשויים להיות צווארי בקבוק".

עוד אמר המדען הראשי הנכנס, כי חדשנות "הולכת עם למידה ועדכון. בתחום הטכנולוגי ברור שאם נמשיך ללמד את מה שלימדו אותנו לפני 30 שנים – הדבר לא יצמיח את דור העתיד הטכנולוגי. תפקיד הממשלה, ובתוכה המדען הראשי, הוא זיהוי חסמים ואיומים ומתן מענה להם, על מנת לקדם את המו"פ".

חסון תיאר את אופן פעילות לשכת המדען הראשי במשרד התמ"ת: "לדאוג להכשרת הקרקע ולהגדלת הנגישות והשקיפות בתחום המו"פ; לקדם את החינוך, התשתיות והרגולציה בתחום; לדאוג למימון; לסייע בחיבור בין האקדמיה ותעשיית ההיי-טק; לקדם שיתופי פעולה בינלאומיים; ליצור תמהיל מגוון, המחבר בין סיוע לחברות הזנק לבין מענקים לטובת מו"פ לחברות IT גדולות; ולקדם חדשנות של מוצרים לצד חדשנות בשירותים וחדשנות במודל העסקי".

הוא סיים את דבריו בציטוט מדברי האמן והמדען הרב-תחומי ליאונרדו דה-וינצ'י, שאותו כינה "המדען הראשי הראשון", שאמר, כי "לדבר זה נחמד, אבל צריך גם לעשות". "בשנים הקרובות", אמר חסון, "ננסה לעשות את חלקנו בתרומה למו"פ, ככל האפשר".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. טלי זיימן

    תעשיית הטקסטיל לא נעלמה, אלא חיה נושמת ופועלת ומעניקה תעסוקה לאלפי עובדים ברחבי הארץ בכלל ובפריפריות בפרט !

אירועים קרובים