רשתות חברתיות: פוביה או תחילתה של ידידות מופלאה?

ענקית ההשקעות גולדמן זקס הודיעה באחרונה, כי תשקיע לא פחות מ-450 מיליון דולרים במלכת הרשתות החברתיות, פייסבוק ● מדובר בהשקעה מעניינת ביותר, בהתחשב בעובדה שבמשרדי גולדמן זקס חוסמים את הגישה לרשתות חברתיות ● הגיון עקום? אולי, אבל גולדמן זקס לא לבד ● ארגונים, הגיע הזמן להתעורר

כל התחזיות לשנת 2011 מדברות על כך שהרשתות החברתיות יכנסו עמוק לשוק הארגוני ויהוו נתח חשוב בפעילות של הארגון. הכניסה הזו של הרשתות עוברת כמובן דרך משרדו של המנמ"ר, אך נכון לעכשיו – מרבית המנמ"רים מביטים על הרשתות החברתיות ברגשות מעורבים.

האם אפשר להאשים את המנמ"רים הללו? הרי יש מגוון של בעיות שעלולות לצוץ אם פותחים את הרשת הארגונית לפעילות ברשתות החברתיות. עניין הפרטיות, למשל, עומד בראש רשימת החסמים. במקום השני ברשימה נמצאת הפגיעה ביעילות סביבת העבודה. אין זה סוד שגלישה לרשתות חברתיות היא "ממכרת" ומהווה מקור נוח לבזבוז זמן עבודה יקר. וכל זאת עוד לפני שהתחלנו לדבר על אבטחת מידע.

מסיבות אלו – ועוד הרבה אחרות – המציאות כיום היא שיותר ממחצית הארגונים העסקיים בעולם חוסמים את הגישה לרשתות החברתיות. עם זאת, אנליסטים סבורים, כי ההתנהגות הזו לא מתאימה לראשית 2011. על פי אותם מומחים, הארגונים יצטרכו במוקדם או במאוחר לחשוב מחדש על המדיניות שלהם בנושא רשתות חברתיות.

המהדורה המקוונת של המגזין CIO הביא השבוע דוגמה מצוינת לשינוי התפיסה הצפוי בארגונים, דרך סיפורה של חברת ההשקעות הגדולה גולדמן זקס. עד לא מכבר חסמה ענקית ההשקעות באופן מוחלט את הגישה לרשתות החברתיות ממרבית המחשבים של עובדיה בעולם. בין היתר, היא עשתה זאת בגלל מקרה נקודתי שבו עובד פרסם מידע רגיש בפייסבוק (Facebook). אולם, בתחילת השבוע פרסמה גולדמן זקס הודעה רשמית על כך שהיא תשקיע לא פחות מ-450 מיליון דולרים במלכת הרשתות החברתיות, פייסבוק. האם זה אומר שגולדמן זקס סבורה שפייסבוק הפך להיות אתר בטוח לעובדיה? על פי ההיגיון – כן. במציאות – לא ממש. עובדי החברה שינסו לגלוש היום לפייסבוק יקבלו הודעה מצערת שהגלישה לאתר אמנם אפשרית, אך למורשים בלבד.

תודו שיש פה משהו קצת עקום: מצד אחד, החברה משקיעה מיליונים ברשת חברתית הגדולה בעולם, אך מצד שני שומרת על העובדים מפניה? אך ביקורת מהסוג הזה לא חדשה לגולדמן זקס; החברה חטפה ביקורות רבות בתקשורת על כך שחסמה את הרשת החברתית מעובדיה. אפילו הנשיא אובמה יצא במתקפה חריפה נגד בית ההשקעות הגדול, מתוך חשש שהם יהוו סמן ימני.

אף אחד כמובן לא מזלזל בנימוקים של גולדמן זקס לגבי החסימה של פייסבוק, אבל העולם המערבי מצפה מגוף כל כך גדול ומקצועי למצוא דרך ביניים. למשל, לבצע הערכת סיכונים, לנתב את הגישה והשימוש לצרכים החשובים ולמנוע רק אפשרות שמידע לא רצוי ידלוף החוצה. בסך הכל, זהו אתגר שהארגונים כבר עמדו בפניו לפני כמה שנים, כשנפתחו השערים לרשת האינטרנט, וכנראה זה מה שהוא יצטרך לעשות כעת  עם הרשתות חברתיות.

אנליסטים מעריכים, כי בשנת 2011 יותר ויותר ארגונים ייכנעו ללחצים ויפתחו גם הם דף בפייסבוק כדי לקדם שורה של מטרות: שיווק, מכירות, גיוס עובדים ועוד. עובדה זו מעמידה אתגרים לא פשוטים בפני חברות ויצרני פתרונות, שתפקידם להגן עלינו מפני התקפות של האקרים – שכבר החלו להבין שהרשת החברתית הופכת להיות סביבת העבודה של יותר ויותר ארגונים.

אם נחזור רגע לגולדמן זקס, אותם אנליסטים מייעצים לבנקאים המנהלים את החברה להיות ערניים שמא הם יתעוררו בוקר אחד ויגלו שכל הקולגות שלהם חוגגים מזמן ברשתות חברתיות ורק הם נשארו מאחור. ההמלצה הזו, דרך אגב, רלוונטית לכל ארגון שחי בזירה תחרותית.

השורה התחתונה: צאו מהפוביה לגברי הרשת החברתית. הגיע הזמן ליישם את הביטוי, "אם אינכם יכולים להלחם בהם – הצטרפו אליהם".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים