העשור של הדטה-בייס

אם עד לאחרונה מרבית המידע הארגוני שכן לו בבסיס נתונים זה או אחר, הרי שכיום בסיסי הנתונים מכילים פחות מ-20% מכלל המידע שהארגון צורך ● זו רק אחת הסיבות שבגינן העשור שהחל לפני פחות משבועיים יהיה עשור דרמטי ביותר עבור יצרני מסדי הנתונים, המפתחים, המשתמשים וגם הלקוחות ● רשמים מכנס Database 2011

כנס בנושא דטה-בייס עשוי להיראות במבט ראשון מיושן ומובן מאליו. השאלה "מה כבר אפשר לחדש?", נראית פתאום לגיטימית לכאורה. אבל מי שהיה הבוקר (ה') בוועידת Database 2011 של אנשים ומחשבים, נוכח לדעת שהמציאות שונה בתכלית.

המסר העיקרי בכנס היה שהעשור הנוכחי – זה שהחל לפני קצת פחות משבועיים, יהיה עשור דרמטי ביותר עבור יצרני מסדי הנתונים, המפתחים, המשתמשים וגם הלקוחות. אם עד לאחרונה מרבית המידע הארגוני שכן לו בבסיס נתונים זה או אחר, הרי שכיום – לפחות על פי אבי שלום מגרטנר (Gartner) – בסיסי הנתונים מכילים פחות מ-20% מכלל המידע שהארגון צורך. כל השאר הוא מידע לא מובנה שמגיע מגורמים חיצוניים. המשמעות החשובה ביותר של מציאות זו, היא שמקבלי ההחלטות בארגונים מבססים את ההחלטות הקריטיות שלהם על סמך מידע שהוא לא בהכרח מדויק. הבעיה הזו מתנקזת, כמובן, אל שולחנו של המנמ"ר, שצריך לתת את הדעת על כך.

המציאות הזו מעמידה בפני המפתחים והיצרנים – ובראשם אורקל (Oracle) – אתגרים לא פשוטים. המטרה שלהם כעת היא לשנות חלק מהתצורה של מסדי הנתונים, ולאפשר להם לתקשר עם אותו מידע לא מובנה. כבר כיום יש שורה של מסדי נתונים ייעודיים לנושא, שרובם הוצגו על ידי הדוברים בכנס. אותם בסיסי נתונים נותנים מענה לשני טרנדים שצפויים להיות חזקים ביותר בתקופה הקרובה: המעבר לעולם הנייד ומיחשוב הענן. במגרש הזה משחקת היריבה הגדולה של אורקל, סאפ (SAP), שרכשה בשנה שעברה את סייבייס (Sybase). הרכישה לא יצאה אל הפועל רק בגלל עולם מסדי הנתונים שסייבייס פועלת בו שנים, אלא גם בגלל החזון שלה בנושא הקישוריות – לכל מנהל ובכל מקום.

המהפכה, שעיקרה חיבור בין הנתונים המובנים לנתונים הלא מובנים, מעמידה גם אתגרים לא פשוטים בתחום אבטחת המידע. די מפליא שלאחר שנים שבהן השוק הארגוני משקיע מיליארדים בפתרונות אבטחה שונים, רק בתקופה האחרונה החלו להבין שלמעשה ההגנה על מסדי הנתונים מלאה בחורים שצריכים להדיר שינה מעיניו של כל מנהל אבטחת מידע מתחיל.

בעשור הקודם ריחפה מעל התעשייה ההצהרה של לארי אליסון, שאי אפשר לפרוץ לדטה-בייס שלו. הוא היה כל כך בטוח בכך, עד שהוא הבטיח פרס ענק למי שיצליח. אין ספק שהוא איתגר הרבה מאוד האקרים, אבל במקביל אפשר לסמוך עליו שהוא העביד קשה מאוד את המפתחים שלו, כדי שיוודאו שהם אכן מספקים פתרונות הגנה למסדי הנתונים.

השאלה שעברה לאורך כל הדיונים בכנס, אם כי לא נדונה בפירוש, היא מה יהיה עתידן של החברות הגדולות בשוק מסדי הנתונים: אורקל, יבמ (IBM) ומיקרוסופט (Microsoft)? האם בעקבות המהפכה של העשור הנוכחי יקומו ענקים חדשים שיהיו חדשנים או זריזים יותר ויגנבו את ההצגה? מדובר בשאלה שנכון להיום, בימים הראשונים של 2011, עוד אין לה תשובה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים