זיו עומר, אורקל: "אין חלופות לבסיס הנתונים הרלציוני"

"לבסיסי נתונים מוטי עמודות או רשומות יש הרבה מגבלות", אמר עומר ● לדבריו, "כשצריך נקודת אמת אחת, עיבוד של BI, יכולת התרחבות - לבסיסי הנתונים המסורתיים יש יתרון" ● "להערכתי, תהיינה הרחבות בשני סוגי בסיסי הנתונים, אבל לדעתי, נישאר בדטה בייס הרלציוני", הוסיף

"כבר כשהגעתי לאורקל (Oracle) ישראל, בשנת 2000, דיברו על כך שבסיס הנתונים הרלציוני עומד למות. זה לא קרה אז, ולא קורה גם כיום. לדעתי, לבסיס נתונים שכזה אין חלופות", כך אמר זיו עומר, מנהל מכירות באגף יצואני התוכנה של החברה.

עומר דיבר בפאנל שהתקיים במסגרת כנס Database 2011, שנערך ביום ה' במרכז הכנסים אבניו בקריית שדה התעופה, בהפקת אנשים ומחשבים ובהשתתפות מאות מקצוענים מהתחום. מנחי הפאנל היו יהודה קונפורטס, העורך הראשי של הקבוצה, ורפאל פוגל, מנהל תוכן לוועידות.

לדברי עומר, "לבסיסי נתונים מוטי עמודות או רשומות יש הרבה מגבלות. להערכתי, תהיינה הרחבות בשני סוגי בסיסי הנתונים, אבל לדעתי, נישאר בדטה בייס הרלציוני, כי אני לא רואה לו חלופות. אתרי האינטרנט הגדולים עובדים גם עם אורקל. אני מסכים שאין צורך בבסיסי הנתונים של אורקל במקומות מסוימים, ואז איני מציע זאת ללקוחות. אבל כשצריך נקודת אמת אחת, עיבוד של BI, יכולת התרחבות – לבסיסי הנתונים המסורתיים יש יתרון".

עירד דויטש, CTO, וראסיטי. צילום: קובי קנטורעומר תיאר את המענה למצוקות מנהל בסיס הנתונים, ה-DBA, שכולל חלוקת המידע וניהולו בצורה חכמה, יצירת יכולת להגדלה עתידית; פיתוח פעם אחת והטמעה עתידית בכל מקום. אורקל, סיכם, "בונה את הארכיטקטורה של הלקוחות שלב אחרי שלב ונותנת מענה לכל שכבה".

"האתגר: לשפר ביצועים"

עירד דויטש, CTO, וראסיטי, אמר שהאתגר של ה-DBA הוא לשפר ביצועים ולשמור על איכות השירות במערכות מבוססות בסיסי הנתונים. לדבריו, על מנהלי בסיסי הנתונים למנוע מצב שבו תהליכים מסוימים יגזלו את כל המשאבים במערכות ה-IT ויפגעו בביצועי המערכות בצורה קיצונית. אחת המגמות התופסת תאוצה בעולם בסיסי הנתונים, אמר דויטש, היא הכנסת תקנים "דוגמת האקסהדטה (Exadata) של אורקל. אלה פתרונות שתופסים תאוצה ככל שנפחי המידע גדלים. מכונות בסיסי הנתונים הללו עונות על הצורך בגידול בנפחים גדולים. לצידם אנחנו רואים רכיבים של גיבוי ו-DR, כשנדרש לטפל בעולם של מאות טרה-בייט, צריך לעשות אותם אחרת".

גיא גלנצר, מנכ"ל מדיירה. צילום: קובי קנטורגיא גלנצר, מנכ"ל מדיירה, אמר שאף בסיסי נתונים מוטי עמודות לא באים להחליף את בסיסי הנתונים הרלציוניים, וכי "אלה יישארו בארגונים רבים, פיננסיים ואחרים". לדבריו, העבודה עם בסיסי נתונים שונים, לא רלציוניים, המכונים noSQL, נועדה לתחומי פעילות אחרים בעולם בסיסי הנתונים, עם אופן עבודה שונה ובנפחים וקצבים אחרים. "זה קיים, ויש עתיד לתחום זה", אמר.

גלנצר סיים בציינו, כי המעבר לעבודה בתצורת בסיס נתונים בענן תיקח זמן. "כשזה יקרה, תפקידו של מנהל בסיסי הנתונים התשתיתי ישתנה, והוא יתמקד בעיצוב בסיס הנתונים, ובמיטובו", אמר.

"רוב הפריצות – ע"י העובדים"

רומן גולוד, CTO קבוצת ITFS. צילום: קובי קנטוררומן גולוד, CTO קבוצת ITFS, ציטט נתונים של חברות המחקר שלפיהם 70% מהפריצות למערכי ה-IT הארגוניים נעשות על ידי עובדים פנימיים, כאשר 90% מהן נעשות לבסיסי הנתונים הארגוניים. לכן, אמר גולוד, "אנחנו רואים שכמעט כל ספק בעולם בסיסי הנתונים נכנס, או לפחות מתחיל להיכנס, לעולם אבטחת המידע שלהם. פעם רק דיברו על זה, כיום מבינים את חשיבות התחום".

הוא ציין, כי קיימות רגולציות רבות לטובת יישומו של התחום, "אולם הפתרונות צריכים להיות שקופים ולא לפגוע בעבודה של המשתמשים".

גולוד סיכם בציינו, כי "מוצר גולדן גייט של אורקל עושה את הדברים בצורה פשוטה יותר".

ויטלי קושנר מחברת Astrails. צילום: קובי קנטורויטלי קושנר מחברת Astrails דיבר על עולם בסיסי הנתונים noSQL וכינה אותם "בסיסי הנתונים החדשים של הדור החדש". לדבריו, הם מתאפיינים בכך שעוצבו על מנת לענות לדרישות יישומי ווב רחבי היקף. "בניגוד לנאמר על ידי דוברים אחרים, noSQL נכנס חזק", אמר קושנר. "אני לא מסכים גם עם האמירה שבסיס נתונים שכזה הוא פחות חזק. גוגל (Google), יאהו! (!Yahoo) או פייסבוק (Facebook) לא היו יכולים לעבוד עם אורקל. עם כל הכבוד לאורקל, יש מקום גם ל-noSQL. אלה פתרונות המאפשרים להגיע למקומות שבסיסי הנתונים הרלציוניים לא יכולים להגיע. בסיסי נתונים מבוססי קוד פתוח הם בעלי יכולות שאין לאלה המסורתיים".

ארז אלשייך מוואלינור ציין, כי החברה מתמחה בעולם בסיסי הנתונים. "אנחנו רואים את אותם צרכים אצל הלקוחות הארגוניים כבר כמה שנים", אמר. "יש דגש על זמינות גבוהה, ריבוי נפחים וכמויות מידע, מענה לבעיות אבטחת מידע ו-DRP, הלימה לרגולציות, פישוט העבודה ועוד".

ארז אלשייך מוואלינור. צילום: קובי קנטורהוא הוסיף, כי "התחום התקדם, יותר ויותר פתרונות של הספקים הופכים לבשלים יותר". לדבריו, לפני הטמעת הפתרונות "יש להביט על הצורך. לכל לקוח, לכל ארגון יש צרכים ייחודיים. לספקים הגדולים יש פתרונות כמעט לכל דבר".

בהתייחסו לוויכוח על סוגי בסיסי הנתונים אמר אלשייך, כי "גוגל היא לקוח גדול של אורקל, ומנגד – היא פיתחה בסיס נתונים לא רלציוני. לא כל אחד יכול לפתח בסיס נתונים משלו. לכולם יש מקום, ולכן – אנחנו ממשיכים לתמוך בכל בסיסי הנתונים".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים