משרד המשפטים האמריקני שוקל לעצור את עסקת רכישת ITA על ידי גוגל

ההחלטה אמורה להתקבל בחודש הבא - כך על פי העיתונות הטכנולוגית בארצות הברית ● מגוגל נמסר, כי "אנחנו ממשיכים לשתף פעולה עם חקירת משרד המשפטים" ● בניגוד לחששות של חברות אחרות בתחום, שאף התאגדו כדי לסכל את הרכישה, טענו בגוגל ש-"מימוש העסקה יביא להגדלת התחרות בתחום"

משרד המשפטים האמריקני נערך לאפשרות למנוע את עסקת הרכישה של גוגל (Google) את אתר התיירות והתעופה ITA Software. מדובר בחדשות טובות עבור הקואליציה שהוקמה על ידי המתחרים של ITA, שהתאגדו תחת השם FairSearch.org.

הדיווחים הראשונים על העסקה הנרקמת פורסמו באפריל אשתקד, וביולי הודיעה גוגל על הרכישה, תמורת 700 מיליון דולרים. כבר לאחר פרסום ההודעה החל הרגולטור במשרד המשפטים האמריקני לחקור אותה באופן מעמיק, בטרם יאשרה. הסיבה לכך היא נתח השוק הדומיננטי של גוגל בעולם החיפוש.

עם הודעת הרכישה העריכו מנהלי גוגל, כי היא "תעבור בחינה מדוקדקת לפני שתאושר", אך סירבו להעריך כמה זמן זו תיארך. מאז שלח המשרד שני מכתבים לגוגל, ובהם שאילתות פרטניות הקשורות לרכישה. העיתונות בארצות הברית העריכה בסוף השבוע, כי החלטת משרד המשפטים בנושא תתקבל בחודש הבא.

דובר מטעם ענקית החיפוש מסר בסוף השבוע, כי "אנחנו ממשיכים לשתף פעולה עם חקירת משרד המשפטים. אנחנו משוכנעים שמימוש העסקה יביא להגדלת התחרות בתחום".

אנליסטים העריכו, כי באמצעות הרכישה, אם תתממש, גוגל מתכננת לבנות כלי חיפוש חדשים לעולם התעופה, המיועדים למשתמש הסופי. ואמנם, לדברי אריק שמידט, מנכ"ל ענקית החיפוש, "הכלים הללו יאפשרו לגולשים לקבל נתונים אודות טיסות, להשוות תנאים ומועדים בין טיסות, ולהביא את הגולשים במהירות לאתר של חברת תעופה או סוכנות נסיעות, שם הם יוכלו לרכוש את הכרטיס הרצוי עבורם". בכל מקרה, גוגל הדגישה, כי אין בכוונתה להיכנס לעולם המסחר בכרטיסי טיסה, אלא רק בניתוח ובהשוואת הפרטים אודותיהם.

מזה זמן מה מבקשת גוגל לחדור לשוק המקוון של עולם התעופה, המוערך על ידי אנליסטים כבעל מחזור שנתי של יותר מ-85 מיליארד דולרים. המערכת של ITA עשויה לסייע לה להתחרות ביישומי החיפוש של מיקרוסופט (Microsoft) ושל Kayak.com בתחום זה.

"המשימה של גוגל היא לארגן את המידע העולמי, וזה בדיוק מה שעושה ITA Software  בעולם הטיסות המקוון", אמר הנרי הארטוולדט, אנליסט בפורסטר (Forrester). לדברי בריאן פיץ, אנליסט במחלקת המחקר של הבנק השווייצרי UBS, ענקית החיפוש צפויה להרחיב את השימוש בתוכנה של החברה הנרכשת מעולם התעופה המקוון, אל עולם התיירות – דוגמת מידע על מלונות ומכוניות שכורות.

לאחר היוודע דבר הרכישה של גוגל את ITA Software, ובמטרה לסכל אותה, חברו אתרי תיירות מובילים והקימו את הברית FairSearch.org. החברות בברית הן Expedia Inc ,Kayak.com ,Sabre Holdings ו-Farelogix Inc, שמחזיקות בשבעת אתרי התיירות הפופולריים בעולם. הן חוששות, כי לאחר שכבר הפכה למונופול בתחומי חיפוש מידע רבים, גוגל תמנע מהן תחרות הוגנת בתחום פעילותן, מכיוון שהיא יכולה להציע תעריפים זולים יותר מהן. מיקרוסופט, שאינה חברה בברית האמורה, מתנגדת אף היא לעסקת הרכישה, שכן מנוע החיפוש שלה, בינג (Bing), נעזר במערכת של ITA.

רכישות עבר של גוגל

אישורי רכישות אחרות שביצעה גוגל – של AdMob, חברה העוסקת בפרסום בטלפונים סלולריים, ושל DoubleClick, העוסקת בפרסום מקוון – ארכו כתשעה חודשים כל אחת.

לפני יותר מחודש, כשבוטלה הרכישה הגדולה בתולדות גוגל – של אתר המכירות הקבוצתיות גרופון (Groupon) תמורת שישה מיליארד דולרים – העלו גורמים שונים השערות לגבי הביטול. בעיתונות הטכנולוגית צוין, כי הסיבה לכך היא ריבוי החקירות של רגולטורים שונים בארצות הברית ובאירופה נגד גוגל בחשד להיותה מונופול.

בדצמבר האחרון הודיעה נציבות ההגבלים עסקיים של האיחוד האירופי, כי תפתח בחקירה בעקבות טענות על כך שגוגל ניצלה לרעה את מעמדה הדומיננטי בשוק החיפוש באינטרנט. התלונות הוגשו על ידי ספקיות אחרות בשוק זה, שטוענות, כי זכו ליחס לא הוגן בדירוג תוצאות החיפוש – הן אורגניות והן בתשלום – וכי גוגל נותנת בהן עדיפות לשירותים שלה עצמה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים