תיקון העולם יושג על ידי תיקון האדם

המדען תר במעבדה אחר חפץ שיוכל לגרות את בנו ולפתע צד את עינו מגזין צבעוני שהיה מושלך באחת הפינות. הוא עלעל בחוברת ומצא בה דף עם מפת העולם. במוחו הבזיק רעיון שלהערכתו היה בכוחו "לנטרל" את בנו לפרק זמן ממושך. הוא קרא לבנו, הראה לו את מפת העולם ואח"כ גזר אותה להרבה חתיכות...

מדען אחד, חי את רוב זמנו בחוסר ודאות ובדאגה מבעיות העולם וממה שהן גורמות לאנושות. הוא היה נחוש בדעתו למצוא להן פתרון ולהביא מזור ורווח לתושבי כדור הארץ. החקירות שלו הדירו שינה מעיניו, והוא עבד לילות כימים במעבדה שלו כדי למצוא תשובות לספקות שלו. הוא לא נתן לאיש להיכנס למעבדה שלו שהיתה מבצרו.

יום אחד, בנו בן ה-7 פלש למקום ההתבודדות שלו, נחוש לעזור לאביו בעבודתו. המדען, נכנס ללחץ עקב ההפרעה, וניסה לגרום לכך שהילד יעזוב את המעבדה וילך למקום אחר. כשנכשל בנסיונותיו להוציא את בנו מהמעבדה, חיפש המדען משהו שיוכל לספק לבנו תעסוקה, ויסיח את דעתו…

המדען תר במעבדה אחר חפץ שיוכל לגרות את בנו ולפתע צד את עינו מגזין צבעוני שהיה מושלך באחת הפינות. הוא עלעל בחוברת ומצא בה דף עם מפת העולם. במוחו הבזיק רעיון שלהערכתו היה בכוחו "לנטרל" את בנו לפרק זמן ממושך. הוא קרא לבנו, הראה לו את מפת העולם ואח"כ גזר אותה להרבה חתיכות. הוא נתן לבנו הסקרן את כל החתיכות ביחד עם גליל נייר דבק ואמר לו: "מתוק שלי, אתה אוהב פאזלים, נכון?! אז הינה, חבר את החתיכות שגזרתי כך שלבסוף מפת העולם תהיה שלמה ונכונה. אני נותן לך את העולם לתקן אותו, הנה העולם כולו מפורק, נראה אם אתה יכול לתקן. תעשה את זה לבד!, שמעת? לבד! נראה אם יש לך זיכרון טוב. בהצלחה!"…

המדען היה ספקן לגבי יכולתו של בנו להרכיב מחדש את התמונה, ובכל מקרה העריך שגם אם בנו יצליח, בניית המפה מחדש תיקח לו ימים רבים. הוא פנה לעיסוקים שלו משוכנע שהצליח להסיר את המטרד של בנו. אבל כמה שעות לאחר מכן, שמע את קולו של בנו קורא לו ברוגע: "אבא! סיימתי, הצלחתי להרכיב את הכל, איזו תמונה יפה, הצלחתי לתקן את העולם".

בהתחלה המדען לא התייחס לקריאות של בנו שכן לא יתכן, שבגיל שבע יוכל ילד, מחונן ככל שיהיה, להרכיב מחדש מפה שמימיו לא ראה! אך משבנו לא פסק מלקרוא לו, המדען הניח את רשימותיו, וניגש אליו, כשהוא בטוח שהוא הולך לראות עבודה מבולגנת. במחשבתו עלו מילות הנזיפה שירעיף על בנו ה'חוכמולוג'.

להפתעתו ולתדהמתו המפה הייתה מושלמת, כל החתיכות היו במקומן! תמונת העולם נראתה לו באופן הכי ברור והכי מציאותי.
איך זה ייתכן!? איך הוא עשה זאת?! התפלא המדען. הוא פנה אל בנו ושאל: "אתה לא ידעת איך נראה העולם! איך הצלחת?" "אבא", ענה לו הבן, "אני אמנם לא ידעתי איך נראה העולם, אבל כאשר תלשת את הדף מן החוברת והראית לי את המפה, ראיתי שבצידו השני של הדף יש תמונה של אדם. כשנתת לי את העולם לתקן, ניסיתי בדרכים שונות לחבר את כל החתיכות, אבל לא הצלחתי! ניסיתי לחבר את החתיכות כך שהעולם יהיה מתוקן אך כל מאמתי העלו חרס. ידעתי שחייבת להיות דרך לתקן את העולם…

לפתע נזכרתי שבצידו השני של הדף היתה תמונה של אדם. הפכתי את כל החתיכות הגזורות והתחלתי לשבץ אותן כך שתתקבל תמונה שלימה של האדם, שאני יודע איך הוא אמור להיות. הבנתי שאם אתקן את מפת האדם ממילא גם מפת העולם תהיה מתוקנת. ואכן, כשסיימתי והצלחתי לתקן את האדם, הפכתי אותו וראיתי… שהצלחתי לתקן את העולם. המדען היה באותו רגע בערפול חושים, אבל לאחר שהתעשת הבין שבנו פתר לו את החידה שהטרידה אותו כל החיים. הוא הבין מה נדרש לעשות על מנת לתקן את העולם…

האימרה "האדם הוא עולם קטן" מופיעה במדרש רוחני מלפני יותר מאלפיים שנה. מצוינים בו היכולות של כל אדם ואדם והמכלול הרב שיכול להשתקף באדם אחד. בהתאם לגישה זו אמרו חז"ל "כל המקיים נפש אחת מעלה עליו הכתוב כאילו קיים עולם מלא", ואכן אפשר לראות בכל אדם ואדם עולם ומלואו. האדם הוא נזר הבריאה, תכלית הבריאה, הכל נברא בשבילו. ע"י הנשמה האלקית שבו, והשכל וההבנה שניתנו בו, יש בו את הכח לשלוט בכל היקום, להבין את סודות הבריאה הפיזית והרוחנית, וכן עולמות תחתונים ועליונים.

אחד היסודות עליהם מבוססת תורת הקבלה, הינו הבנת הסימטריה וההקבלה שבין האדם והעולם. כשם שהאדם בנוי מגוף ונשמה, כך העולם מורכב מעולמות רוחניים ועולם גשמי. הקבלה מלמדת שכל דבר שיש בעולם נמצא גם באדם פנימה, ולכן יכול האדם להשפיע ע"י מעשיו על כל העולמות כולם. זהו הרעיון העומד מאחורי המושג 'תיקון עולם'.

לאחרונה, ניתן לראות בתחומים רבים, כיצד פעולה 'קטנה' של האדם יכולה להשפיע על העולם כולו. בדרך כלל הדבר קשור עם המצאות וחידושים טכנולוגיים המחוללים תופעות רחבות היקף מבחינות רבות, ובהן הבחינה החברתית. דוגמא בולטת לכך, היא הופעת ה'בלוגוספרה'. ה'בלוג' הוא אמצעי ממוחשב פשוט בן 10 שנים לערך שמאפשר לאנשים פשוטים לפרסם את רעיונותיהם. בזכות הבלוגים, נעשה הפרסום האישי קל מאוד. אנשים שכותבים על בעיות המטרידות אותם, מגלים אנשים אחרים המוטרדים מסוגיות דומות, ויחדיו הם יכולים לקדם מטרות משותפות. קהילות וירטואליות חדשות של בעלי עניין משותף נוצרות כל הזמן.

הערכות זהירות מדברות כיום על כ-200 מיליון בלוגים, חלקם בלוגי-על שלמעלה מחצי מיליון בני אדם שונים נכנסים אליהם מידי יום, וחלקם בלוגים קטנים המשמשים אנשים בודדים. הצמיחה המטאורית של הבלוגים מצריכה הסבר חברתי. יחד עם תופעת ה'טוקבקיסטים' היא משנה את היחס למדיה ולתקשורת ההמונים. מעצבי דעת הקהל אינם עוד אנשים ספורים בצמרת. כיום, כל אחד יכול לפרסם ולהשפיע.

כיוון זה, עולה בקו אחד עם סימני העידן שלנו כפי שמסבירה אותו תורת הקבלה. כיום, בזכות הכלים הרוחניים שניתנים לנו בשפע עם ההתגלות חסרת התקדים של תורת הסוד – הקבלה, כל אדם יכול לממש באופן מלא את מלוא הפוטנציאל האישיותי הטמון בו ולהראות שהוא באמת 'עולם מלא'.

כיום, חותרת מנהיגות העולם ברובה להועיל לכל אחד מן האזרחים והתושבים – לכל אדם באשר הוא. חשיבותם של האזרחים כקובעי מדיניות, מעוגנת בחוקיהן של המדינות הדמוקרטיות. מנהיגים נתפשים כיום כמי שתפקידם ליישם בצורה המיטבית את רצון הבוחר. באופן מושאל, ע"י המנהיגים, ניתן לראות בכל אדם מנהיג ומשפיע על סביבתו, כפי שמעולם לא היה בהיסטוריה האנושית. תורת הקבלה, היא הנותנת את הפרספקטיבה המלאה והשלמה להבנת מכלול התופעות האנושיות הייחודיות להן אנו עדים בתקופתנו, והיא הנותנת לנו את הכלים הטובים ביותר לממש את מלוא הפוטנציאל הטמון בנו, להנהיג את השינוי המיוחל להפיכת העולם לטוב, מואר, שמח ומאיר יותר– עולם של שלום, חירות אישית וגאולה שלמה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים